Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Döden vid vägarbeten dubbelt så stor

Dödsoffren vid vägarbetsplatser är fler än dubbelt så många som tidigare varit känt, visar en granskning av Vägverket.
Verkets första riktiga undersökning av olyckor vid vägarbetsplatser visar att antalet är 30 procent högre än enligt tidigare rapporter. Omkring 600 olyckor har inträffat de senaste fem åren. 20 människor omkom vid olyckor vid vägarbetsplatserna under perioden, mot nio enligt de gamla rapporterna. Antalet skadade var omkring 900, rapporterar Sveriges Radios Ekot.
- Det här är ett stort problem och till och med lite större än vi trott, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö till TT.

Trafikanterna ovetande

Två av de omkomna var vägarbetare och de övriga var bilister, oftast män. Vanligast är så kallade upphinnandeolyckor, det vill säga att bilisterna kör in i en annan bil som stannat eller saktat ned vid arbetsplatsen. Vanligt är också att de kört in i barriärer som vägarbetare satt upp för att ha skydd mot trafiken.
- Jag tror inte att trafikanterna inser hur fort de kör när de kör förbi, säger Vägverkets utredare Eva Liljegren och konstaterar att för hög hastighet är den viktigaste faktorn vid olyckorna.
Olyckorna sker trots att sikt, väder och väglag oftast varit bra. De flesta har inträffat på de stora vägarna som E 4 och E 6.
Vägverket har det senaste året bland annat testat stora mobila skyltar som tydligare visar att vägarbeten pågår och att bilisterna måste sakta ner.

Åtgärder utvärderas

- Vi har vidtagit rätt många åtgärder och de ska utvärderas nu. För något år sedan introducerades till exempel mobila fartkameror, säger Ingemar Skogö.
En annan tänkbar åtgärd är att höja bötesbeloppen för de bilister som kör för fort förbi vägarbeten. Ingemar Skogö påpekar dock att det är en lagstiftningsfråga. Vad Vägverket på egen hand kan göra är däremot att höja vitesbeloppen för de entreprenörer som slarvar med utmärkningen av vägarbeten.
- Där brister det lite i dag. Man vill att arbetet ska gå fort och utmärkningen kostar lite pengar, säger han.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.