Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Döda pilotens nödrop: ”Stig upp, stig upp!”

Nya detaljer framkommer om dödskraschen i Etiopien. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
149 personer, varav fyra svenskar, dog i kraschen. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Efter kraschen stoppades Boeing 737 Max 8. Foto: TED S. WARREN / AP TT NYHETSBYRÅN

149 personer dog i flygkraschen i Etiopien. 

Enligt Wall Street Journal ska planets anti-stall-system ha aktiverats – och nu framkommer nya uppgifter om kraschen. 

– Stig upp, stig upp, ska ena piloten sagt till den andre strax innan kontakten bröts. 

Fyra svenskar befann sig på det Boeing 737 Max 8-plan som kraschade i Etiopien tidigare i år. 

Det var den andra kraschen med samma flygplansmodell på kort tid – och efter den senaste kraschen förbjöds modellen i europeiskt och amerikansk luftrym. 

Boeing har sedermera meddelat att de löst problemen. Mjukvaran på 737 MAX 8-planen har uppdaterats och förra helgen fick piloter från fem olika flygbolag testa ändringarna i en flygsimulator.  

 

149 personer dog i flygkraschen i Etiopien. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN


Samtidigt framkommer nya uppgifter om de sista ödesdigra minuterna. 

Wall Street Journal, som pratat med en person kopplad till utredningen, har tidigare rapporterat att planets så kallade anti-stall-system, som ska varna för när ett flygplan förlorar lyftkraft, aktiverades strax före kraschen. 

Nya detaljer om flygkraschen i Etiopien

Nu skriver tidningen att utredare har fått fram detaljer som målar en bild av ”ett katastrofalt fel som snabbt överväldigade personalen”. 

Strax efter starten började planets nos att sänkas och peka neråt. 

– Stig upp, stig upp, ska ena piloten sagt till den andre strax innan kontakten bröts, enligt WSJ. 

Planet kraschade sex minuter efter start. 

Enligt New York Times visar utredningen att båda planen hade problem med samma typ av sensor och samma typ av automatiserat system. Det visar data insamlad från de två svarta lådorna, har en person med bra insyn i utredningen uppgett för tidningen.