Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

DN: Svenska elever bättre än Pisa visar

Pisa-testet kan vara missvisande, skriver Dagens Nyheter.
– Vad de här uppgifterna säger är för tidigt att uttala sig om, Zoran Alagic, presschef för Lärarnas riksförbund. Foto: Samuel Unéus

STOCKHOLM. Svenska elever presterar dåligt på Pisa-testet jämfört med många andra länder i världen.

Men provet kan vara missvisande. Även de högpresterande eleverna gör dåliga resultat.

De uppger att de inte bryr sig om provet för att det inte är betygsgrundande och att de är provtrötta.

Tror du att Sverige är bättre än Pisa-testet visar?

– Det var många som inte tog det på allvar, säger eleven Jesper Palmqvist, 15, till Dagens Nyheters reporter Kristoffer Örstadius.

När resultatet för det senaste Pisa-testet presenterades i vintras blev debatten het. Sverige är det OECD-land som hade försämrat sina resultat mest under de senaste tio åren.

Men nu visar det sig att testet kan vara missvisande. DN lät jämföra skolor där eleverna är högpresterande med de som hade lägre presterande elever - och kom fram att resultatet blev likvärdigt på skolorna. Det trots att skillnaden på de nationella proven skilde skolorna åt märkvärt.

Toppbetyg – men medelmåttiga i Pisa

I Engelska skolan i Bromma i Stockholm fick var fjärde niondeklassare MVG på nationella provet i matematik 2012. Mer än hälften av dem fick MVG i avgångsbetygen. Men resultatet på Pisas matematikprov blev medelmåttigt, 47, 5 procent - till och med sämre än Forshedaskolan i Värnamo där bara 4, 2 procent av eleverna fick MVG på det nationella provet.

Elever som DN har talat berättar att de inte har tagit testet allvarligt. Dessutom är de trötta på prov på grund av de nationella proven.

– De nationella proven är helt galna - de tar mycket energi av oss elever. När vi nu fick ytterligare ett prov som dessutom inte var betygsgrundande fick vi känslan av att det inte var så viktigt. Det var många som inte tog det på allvar - och man blir påverkad av andra, säger eleven Jesper Palmqvist till DN.

"En pizza"

Andra elever berättar om hur lärare sagt att provet inte var "särskilt viktigt".

– Jag tog det ganska oseriöst. Varför ska just jag behöva göra ett prov helt i onödan? Den enda belöningen vi fick var pizza, säger Hanna, som fick MVG i matematik, men hade fel på varannan fråga i Pisa-provet.

Rektorn Henrik Kamp, som Expressen har talat med, håller med om att de nationella proven är tidskrävande för eleverna.

– Jag upplever ändå att våra elever försöker göra så gott de kan på Pisa-testet, säger han.

Håkan Carlsson, presschef på Lärarförbundet, menar att Sverige skiljer sig från många andra länder genom att ha ett stort antal nationella prov.

– Lärarförbundet har tidigare varnat för att det kan påverka kvaliteten på undervisningen. DN:s uppgifter om att det också kan påverka kvaliteten på Pisa-testet måste vi titta närmare på, säger han.

Zoran Alagic, presschef för Lärarnas riksförbund, kommer också att diskutera de nya uppgifterna om Pisa-testet.

– Vi har sett att det under åren har varit en nedåtgående trend i resultaten i Pisa, men vad de här uppgifterna säger är för tidigt att uttala sig om, Zoran Alagic, presschef för Lärarnas riksförbund.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!