Diyan, 5 år, delade ut kramar på T-centralen. Foto: PrivatDiyan, 5 år, delade ut kramar på T-centralen. Foto: Privat
Diyan, 5 år, delade ut kramar på T-centralen. Foto: Privat
Bekes Alp, mamma till Diyan, hjälper flyktingar som anländer till Centralstationen. Foto: PrivatBekes Alp, mamma till Diyan, hjälper flyktingar som anländer till Centralstationen. Foto: Privat
Bekes Alp, mamma till Diyan, hjälper flyktingar som anländer till Centralstationen. Foto: Privat

Diyan Ramos, 5, blev Centralens kramhjälte

Publicerad

Diyan Ramos, 5 år, spred kärlek och glädje med sina kramar på Centralstationen i Stockholm. Han lyckades få människor att stanna upp och visa empati. Med bara en kram fick han en arg man att kovända.

– Han är en magisk kramare, säger hans mamma Bekes Alp.

5-åriga Diyan Ramos blev en riktig hjälte och kärleksspridare på Centralstationen i Stockholm i går kväll.

Diyans mamma och storasyster skulle hjälpa till när flyktingar anlände på Centralstationen. Diyans mamma, Bekes Alp, hjälper till med att dela ut mat och vatten och Diyan har hjälpt till hemma med att packa ner leksaker och kläder till flyktingarna. Familjen har länge varit engagerad i välgörenhet och nu ville Diyan följa med.

Klockan var redan sju på kvällen men han fick följa med för en timme. Diyan fick ta på sig en väst och en insamlingsbössa och sedan fick han gå med sin mamma och samla in pengar till förmån för flyktingarna.

– Plötsligt börjar han krama folk, berättar hans mamma Bekes.

Alla fick en kram

Diyan gick fram till alla han träffade på Centralstationen och alla fick de en kram av honom, vare sig de skänkte en slant eller inte.

– Det kostar inget. Jag är snäll, alla är snälla, förklarade han för sin mamma Bekes.

När Diyan gick fram till en medelåldersman och frågar om han ville skänka en slant, fick han dock ett bryskt svar.

– Det är för många utav er, sa mannen argt till Diyan.

Men Diyan gick fram och gav mannen en kram i alla fall och sa till honom att han är snäll. Diyan hann inte gå långt innan mannen ropade på honom och plötsligt kom fram och gav Diyan en kram och en 100-lapp i insamlingsbössan.

Bekes, Diyans mamma, berättar att hon stod bredvid och såg händelsen tillsammans med flera andra på stationen som redan gett en slant till Diyan.

– Man såg att mannen var berörd och att ögonen glänste. Jag kan inte förklara känslan jag fick. Mannen gick från att avisa honom till att ge honom en kram.

"En magisk kramare"

Historien om den lille kramhjälten spred sig snabbt på Centralen och flera som fått en kram kom och frågade hur de kunde hjälpa till och köpte vatten och mat till flyktingarna som skulle anlända.

– Han är en magisk kramare, flera som hade bråttom stannade upp och såg sig runt och frågade hur de kunde hjälpa till, berättar Bekes.

Hur Diyan kom på idén med att ge en kram till alla, vet inte hans mamma Bekes.

– Vi kramas och pratar mycket om att man ska tycka om varandra. Han sa ”mamma kram kostar inte”.

I dag var kvällsäventyret på Centralen det enda Diyan kunde prata om på förskolan.

– Han ville till Centralen igen och han sa till sin bästa vän att han också måste komma med.

– Vi måste ta hand om varandra och uppmuntra det. En kram kan göra så mycket, säger Bekes Alp.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag