Peter Eriksson: Facebook skärper regler för reklam

Digitaliseringsministern Peter Eriksson (MP) besökte Facebooks Europakontor i Dublin på onsdagen. Här med John Severinsson, ansvarig för medierelationer, och Ella Fallows, ansvarig för politiska relationer.
Foto: Privat
Foto: RICHARD DREW / AP TT NYHETSBYRÅN
Peter Eriksson träffade Facebooks representanter på Europakontoret i Dublin på onsdagen.
Foto: NOELLA JOHANSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Facebook inför i juni ökad transparens för vilka som ligger bakom reklam till Facebooks användare.

Det fick digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) höra när han besökte Facebooks Europakontor i Dublin:

– Förändringen innebär att det kommer vara tydligt vem som är avsändare till reklamen.

Facebook har kritiserats för att ha bidragit till att propaganda spreds i det amerikanska presidentvalet 2016. 

Därför skärper nu Facebook reglerna för vem som får skapa sponsrade inlägg. I fredags meddelade Facebook att annonsörerna måste kunna bekräfta sin identitet och plats. Dessutom ska betalt politiskt innehåll tydligt markeras med etiketten ”politisk annons” i det vänstra hörnet.

– Att få ökad transparens för reklam är en fråga som jag har drivit under ganska lång tid. Där fick vi nu tydliga löften från Facebook. Det var ett bra möte. Jag träffade chefer inom juridik och inom policyområdena, säger digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP), som under onsdagen träffade representanter från Facebook på Europakontoret i Dublin. 


LÄS MER: Det här är nya dataskyddslagen GDPR 


Facebook skärper reglerna för reklam

Funktionen lanseras globalt i juni, tillsammans med ett arkiv över sponsrade politiska inlägg där man ska kunna se vad avsändaren betalat för annonsen. Det blir också tydligare vem som är avsändare bakom vanliga annonser och vilken annan reklam som avsändaren har skickat ut.

– Man ska kunna gå in på det företag eller den organisation som är avsändare och se vad för annan reklam de har och vilka den riktas mot. Det gör att det blir betydligt svårare att ha negativa politiska kampanjer i en valrörelse utan att det blir avslöjat, säger Peter Eriksson.

Han vill dock att Facebook går ännu längre:

– Jag tror att det kan behövas ytterligare ett steg när det gäller politisk reklam och åsiktsreklam att det också ska synas vem som finansierar, inte bara vem som är avsändare. De är inte färdiga med att ta sådana beslut ännu men det kan hända.

Peter Erikssons oro inför valet

Peter Eriksson är orolig för att falska konton ska kunna påverka höstens riksdagsval. Facebook har dock aviserat att man ska gå från 10 000 till 20 000 personer i år som ska jobba med att få bort falska konton.

– Hittills har Facebook lagt för lite resurser på de här sakerna. Inför valet pratar vi mycket om falska konton och trollfabriker. Trollkonton måste få ett slut och nu sätter de av mer resurser. Det arbetet kommer ta tid, säger Peter Eriksson.

Han tog också upp den nya dataskyddsförordningen GDPR som börjar gälla den 25 maj  i EU och som tvingar Facebook att vara mer öppet med vilka uppgifter de samlar in, varför de gör det och vad de används till. 

– Det är ganska mycket förändringar som de behöver göra där. Det är tydligt.

Peter Eriksson har tidigare öppnat för att ändra lagen om nätjättarna inte själva gör en självsanering.

– Några beslut om lagstiftning just nu är inte det rätta utan jag tycker att den här dialogen är fruktbar och vi bör fortsätta med den. Man måste hålla öppet för regleringar inom flera områden men det här steget som Facebook tar i sommar för att öka transparensen för reklam är ett bra och viktigt steg.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.