Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Digitala staket ska förebygga terror

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd i Stockholm
Foto: PRESSBILD
SL-bussen exploderade efter att tanken slagit i taket på Klaratunneln
Foto: CHRISTOFER DRACKE / STUDIO DRACKE
Terrordådet på Drottninggatan 2017
Foto: ROB SCHOENBAUM / IBL/POLARIS

Fordon kan få hjälp att kontrollera sina rutter, hastigheter och utsläpp med hjälp av digitala, stallitstyrda staket. 

I förlängningen hoppas man att teknologin kan motverka terrorism. 

– Jag behöver bara säga Drottninggatan och Klaratunneln för att folk ska förstå hur angelägen den här tekniken är, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons, som vill storsatsa på tekniken, till SvD

I mars i år körde en biogasdriven SL-buss in i Klaratunneln i Stockholm, tanken slog i taket varpå hela bussen fattade eld, en incident som hade kunnat sluta med en katastrof. 

Detta menar man hade kunnat undvikas med hjälp av tekniken som kallas ”geofencing” som går ut på att skapa geografiskt inhägnade områden med hjälp av en programvara. 

Tekniken fungerar så att en GPS via satelliter kartlägger ett fordons rörelser genom att rapportera koordinater och förflyttningar. Om en buss eller lastbil ”kör in” i ett digitalt staket kan mjukvaran ge utslag och visa att något är fel.  

30.000 kronor per buss

Nu vill SL storsatsa på tekniken. 

– Vi har tidigare inte känt oss redo för att ta ett större kliv. Det tänker vi ändra på i nya upphandlingar och även genom uppdateringar av befintliga avtal. Det ska bli standard i SL: s bussar, säger Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd i Stockholm, till SvD.

Mjukvaran kostar 30.000 kronor per buss. 

En ytterligare förhoppning är att teknologin även kan bidra till att förhindra terrorism. 

– Pratar vi terrorism kan vi inte förhindra, men däremot försvåra. Skulle en lastbil bara kunna färdas i till exempel i tio kilometer i timmen på en gågata skulle det inte drabba någon, säger Carl Johan Almqvist, säkerhetsexpert på Volvo Group som utvecklat geofencing, till SvD. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.