Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Detaljerna bakom flygkraschen i Umeå

De dog i flygkraschen i Umeå.
Sex av de döda i flygkraschen i Umeå: Carl Edling, Benjamin Wilkinson, Fredrik Sandgren, Stina Hägglöf, Emil Söderholm och Alexander Karlsson.Foto: Privat

Det är en sommarsöndag mitt i juli.

Himlen är molnig, men inte till den grad att det hindrar Umeås fallskärmshoppare från att utöva den sport de älskar.

Innan dagen är slut övergår deras glädje och entusiasm i djup tragedi – och björkarnas ljusa stad drabbas av mörk sorg.

De kommer alla från Umeå med omnejd. Åtta fallskärmshoppare och den pilot som ska flyga deras plan.

De ser alla fram mot en givande dag med flera tillfällen att känna den glädje och frihet som ett lyckat fallskärmshopp innebär. De är alla passionerade utövare av sin krävande sport. Några av dem är nybörjare, andra veteraner.

Det är söndagen den 14 juli 2019 – och före dagens slut ska Umeå fallskärmshopparklubb förlora nästan en tredjedel av sina medlemmar. 

Nio ombord

Carl Edling, 20, Stina Hägglöf, 40, Fanny Jokihao, 26, Alexander Karlsson, 27, Fredrik Sandgren, 41, Emil Söderholm, 26, Benjamin Wilkinson, 26, och ytterligare två människor är ombord på det lilla enmotoriga sportplanet som lyfter från Umeå flygplats.

Klockan 09.32 skickar Carl Edling ett sms till storebror Rasmus:

”Nu åker jag till klubben.”

Han har börjat med fallskärmningshoppning förra året och h gjort 60 hopp sedan i slutet av maj. Då fick han fick sin A-licens och kunde därmed börja hoppa självständigt.

– Det fanns ingenting som hade kunnat hindra honom från att hoppa. Han var så lycklig uppe i luften, säger Rasmus Edling. 

Gör flera hopp

Hopparna hinner med flera flera hopp på söndagsförmiddagen. Runt 12.40 skickar Stina Hägglöf, 40, ett meddelande till sin bästa vän, Terese Lindbäck.

– Hon var helt lyrisk och hade fått godkänt på sitt hopp, då hade hon gjort tre hopp under dagen. Hon var så fantastiskt lycklig, säger Terese.

Strax dessförinnan har Stina talat med sin mamma Margaretha Hägglöf och berättat hur glad hon är över att det tredje hoppet har gått bra.

Klockan 13.34 lyfter ett sportplan av typ GippsAero GA8 Airvan från Umeå flygplats med de nio ombord. Vädret är lugnt och Mats Johansson, pilot och ordförande i Umeå flygklubb, ställer upp sitt plan på startbanan bakom hopparnas plan. Han känner alla de nio i planet som inom 34 minuter och 43 sekunder kommer att krascha.

 – De startar och strax efter får jag tillstånd att starta, säger han.

Minidokumentär: Flygkraschen i Umeå

Lyfter en minut senare

Mats Johansson lyfter en minut senare och ligger efter fallskärmshopparna i flera minuter. Hopparnas plan stiger helt normalt och försvinner bakom molntäcket medan hans plan planar ut på lägre höjd och forsätter söderut.

– Det är det sista jag ser av dem, säger Mats Johansson till TT.

Allt är normalt. Olycksplanet stiger till en höjd av 3 750 meter och ligger klockan 13.55 över Obbola i kurs mot Holmsund, skriver Västerbottens-Kuriren som kartlagt händelseförloppet under den dödsbringande resan minut för minut.

Planet fortsätter att stiga – och vänder tre minuter senare tillbaka mot Umeå. Det håller rak kurs. Vid denna tidpunkt är ett annat plan, flight SCW282L, på ingång. Det har avgått från Bromma flygplats i Stockholm.

In för landning

Klockan 14 når fallskärmshopparnas plan en höjd av 4 050 meter. Samtidigt är det andra flygplanet på väg in för landning. Olycksplanet girar åt höger och cirkulerar ett extra varv. Oklart om detta beror på att Brommaplanet ska landa, det är en av många frågor som Haverikommissionen utreder.

Fem minuter senare landar SCW202L. Olycksplanet styr kursen tillbaka mot Umeå flygplats. Också Mats Johansson är på väg tillbaka med sitt plan, han ligger nu ovanför Sörmjöle.

14.07.07 flyger olycksplanet förbi ön Storsandskär och når sin högsta höjd, 4 170 meter. Planet gör en skarp kursändring.

Mats Johansson ser inte fallskärmshopparnas plan, men han hör kontrolltornets dialog med planet över radion. Flygledningen ber fallskärmshopparna att vänta tills det kommersiella planet passerat. Sedan ger flygledarna piloten klartecken att låta dem hoppa ut.

– Klart att fälla, säger flygledningen och piloten svarar enligt rutinen med samma ord.

Tappar höjd

14.07.14 börjar planet tappa höjd. Nio sekunder senare är det nere på 3 300 meter och ytterligare 26 sekunder senare har det sjunkit till 1 560 meters höjd. Planet faller nästan 100 meter per sekund.

Räddningstjänsten får de första larmen 14.08.00. Den sista uppmätta höjden är 390 meter och 14.08.43 försvinner planets signal. Flygledningen inser att något allvarligt har hänt – och ber Mats Johansson att leta efter den plats där planet slagit ned.

– Sedan blir allt tyst och jag får besked från tornet att börja söka efter ett plan som havererat. Jag kunde aldrig tro att det var mina kamrater, berättar han för DN. 

Mats Johansson kan 14.16 meddela kontrolltornet att haveriplatsen är ön Storsandskär.

Storsandskär i Umeå.Foto: ERIK ABEL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Filmar kraschen

Flera ögonvittnen ser planet störtdyka mot marken. Axel Pettersson, 16, fångar kraschen på film. Han ser planet på väg ned, han ser att det kommer att krascha och att det bara har en vinge. Han hör en kraftig smäll – och sedan blir allt tyst. Hans pappa och en granne rusar ned till båten för att åka till kraschplatsen på Storsandskär.

– Jag är helt kall, kan knappast andas eller prata. Allt stannar bara till. Det är jävligt hemskt, säger Axel.

Sten Eriksson är först på olycksplatsen. Planet kraschar bara drygt 200 meter från hans stuga. Han och hans fru håller på att packa, de är på väg till stan, när hans fru öppnar dörren och skriker att ett plan har störtat.

De ringer 112 och sedan springer Sten mot olycksplatsen, har han berättat för TT. Det är svårt att lokalisera planet bland alla träd som fällts i nedslaget. Men han ser en flygplansvinge sticka upp. 

”Känner ingen puls”

Han närmar sig försiktigt, fruktar att planet ska explodera. Han går fram till öppningen och tar pulsen på två människor.

– Jag känner ingen puls. Då börjat man känna ... lite förtvivlan. Vad ska jag göra? Och jag är där helt ensam, säger Sten till TT.

Flygplanets sista färd kartlagd

Strax därefter ser han en helikopter ovanför sig. Han viftar med armarna för att de ska se honom. En sjukvårdare firas ned från helikoptern och snart är mycket räddningsmanskap på plats – och nyheten om den svåra flygplansolyckan sprids över Umeå, Sverige och världen.

Flera vittnen tycker sig se att ena vingen bryts loss och att planet hamnar i spinn på väg ned. Haverikommissionen säger först att planets vinge slitits av, senare att ”delar” brutits loss och att ”flygplanet var inte helt när det nådde marken”.

Ingen svart låda

Det lilla planet saknar färdskrivare, ”svart låda”, vilket försvårar haveriutredningen – som kan ta upp till ett år. Samtidigt hoppas utredarna att de omkomnas mobiler, surfplattor och andra föremål med minnesenheter ska kunna ge ledtrådar. Enligt flygexperter kan planet ha hamnat i en störtspiral.

– Vi vet inte om planet gick in i en störtspiral och vingen bröts då eller om vingen bröts sönder först vilket skapade spiralen. Det är inte ovanligt att det bryts en vinge i en störtspiral, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll. 

Han förklarar ett det i en störtspiral kan uppstå så kallade g-krafter som är upp till sex gånger kroppsvikten. Detta skulle kunna medföra att personer ombord inte kan röra sig.

Resterna av flygplanet som störtade.Foto: ERIK ABEL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Plantypen stoppas

Svenska fallskärmsförbundet stoppar dagen efter olyckan temporärt alla fallskärmshoppningar med den olycksdrabbade flygplansmodellen, GippsAero GA8 Airvan. Därefter införs flygstopp i Sverige, Europa och sedan också i Australien och Nya Zeeland.

Planet är tillverkat i Australien och samma modell har tidigare varit inblandad i fem olyckor, av dem en med dödlig utgång. Tillverkaren är beredd att hjälpa till med utredningen.

”Vi har tagit del av nyheterna om händelsen med ett GA8-plan i Sverige. Vi står redo för att fullt ut samarbeta med utredande myndigheter”, skriver Mahindra-koncernen, där den australiska tillverkaren ingår, till TT.

En vecka efter kraschen avslutar Haverikommissionen sitt arbete i Umeå. Flygplansvraket har transporterats till Strängnäs där arbetet med utredningen startar måndagen den 22 juli.

Undersöker och intervjuar

– Vi fortsätter att undersöka planet och materialet samt att göra intervjuer i våra lokaler i Strängnäs och Stockholm. Flera delar av planet har brutits sönder, men jag vill inte spekulera i orsakerna. En representant för Australiens tillståndsmyndighet är på plats, säger Hans Ytterberg, generaldirektör i Statens haverikommission.

Nio människoliv har släckts i kraschen och nio familjer drabbats av djup sorg. Samtidigt råder förstämning i hela Umeå där de flesta har någon form av anknytning till offren. Redan kvällen efter olycksdagen hålls en minnesstund i Umeå stads kyrka med hundratals deltagare.

– Alla känner någon som känner någon som omkom, säger Jenny Eriksson som en vecka senare arrangerar ytterligare en minneshögtid.

Carl Edling, 20, hade på lördagskvällen kommit hem från ett fallskärmsläger i Sundsvall och hade planerat att snart resa på ett annat läger i Östersund. På söndagen tänkte han passa på att göra några hopp när han var hemma i Umeå. Föräldrarna Jaana och Rolf Edling berättar att han var lycklig när han fick hoppa fallskärm.

Vittnet om kraschen:

Står på passagerarlistan

De får dödsbudet när de är uppe i sin fjällstuga. Först hör de talas om olyckan, sedan får de reda på att Carl står på passagerarlistan – och att inga ombord överlevt.

– Då stannar tiden för oss. Det går inte att beskriva. Jag hoppades att vi hört fel, säger Rolf. 

Föräldrarna får skjuts av polisen hem till Umeå.

Ett av dödsoffren är Stina Hägglund, 40, som gjort karriär som butiks- och varuhuschef. Familj och vänner berättar att hon gillade fart, äventyr och adrenalin. Hon hade mc-körkort och älskade att åka skidor. Tidigare i år upptäckte hon fallskärmshoppning.

– När Stina provade tandemhopp första gången var hon fast. Hon tyckte det var så roligt och ville ha mer. Hon ville hoppa själv, så hon började utbilda sig för det, säger vännen Terese Lindbäck. 

Passionerad hoppare

Också den amerikanske före detta marinsoldaten Benjamin Wilkinson, 26, var en passionerad fallskärmshoppare. Han flyttade till Umeå för fem år sedan och arbetade där som kock på en känd restaurang.

”Han levde sitt liv till fullo varje dag, och han tog aldrig livet för givet. Han flyttade till Sverige i 2014. Trots att han var född och uppvuxen i Michigan i USA, såg han Umeå som sitt hem”, skriver hans familj i USA. 

Fredrik Sandgren, 41, hade hoppat fallskärm i snart tre år och var liksom de övriga aktiv i Umeå fallskärmsklubb.

– Fredrik älskade utmaningar och var nyfiken på nya saker. Det var anledningen till att han provade på fallskärmshoppning, säger Fredriks mamma Linda till Aftonbladet. 

”Otroligt speciell”

Katarina Jokiaho, mamma till förolyckade Fanny Jokiaho, 26, säger till Aftonbladet:

– Hon älskade fallskärmshoppning. Det var hennes liv.

Också Emil Söderholm, 26, omkom i flygkraschen utanför Umeå.

– Emil var så otroligt speciell. Jag har hoppat med alla som förolyckades och många av dem är också mina elever. Men Emil är den som jag har haft längst relation med. Han var en väldigt duktig fallskärmshoppare, säger Johan Hellström, chefsinstruktör i Umeå fallskärmsklubb till DN. 

Planets pilot Alexander Karlsson, 27, började flyga redan som 16-åring. På sin sista flygtur störtade han tillsammans med åtta fallskärmshoppare.

Bildar stiftelse

Hans familj berättar i en minnestext i DN att de ska bilda en stiftelse till stöd för särbegåvade barn, ett ändamål som låg Alexander varmt om hjärtat.

”Alex var medlem i Mensa Sverige och ... brann för att tystlåtna, särbegåvade barn skulle få rätt omsorg i unga år. Hans plan var att på något sätt arbeta ideellt för att stötta dem, precis som han stöttade klasskompisar när han blev vald till kamratstödjare i högstadiet. Därför har vi i familjen beslutat att bilda stiftelsen Alex minnesfond för särbegåvade barn”, skriver de.

”Minns dem som änglar”

Söndagen den 21 juli, en vecka efter olyckan, fylls Döbelns park i Umeå av människor som vill hedra de nio omkomna. Minnesstunden inleds med musik och en tyst minut. Landshövding Magdalena Andersson håller tal och säger att ”för en vecka sedan förändrades världen”.

Umeå fallskärmsklubb håller i en ljusceremoni. Johan Hellström, klubbens chefsinstruktör, får frågan hur han kommer att minnas sina döda vänner.

– Jag tänkte på dem en och en och på alla fina minnen vi har. Till sist satt vi i hoppledarrummet och grät allihop. Vi kommer att minnas dem som änglar, säger han.