Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

De verkliga vinnarna i Postkodlotteriet

Samtidigt som reklamen lockar med miljonregn tar Postkodlotteriets toppar ut allt mer i löner och bonusar. Här bild på programmet programledare Rickard Sjöberg. Foto: Sanna Dolck

I sin reklam lockar Postkodlotteriet med miljonregn över både deltagare och välgörenhetsprojekt.

Men även företagets egna toppar plockar ut allt mer i löner och bonusar, enligt Svenska Dagbladet.

Det innebär att mindre pengar kan skänkas till välgörenhet, skriver tidningen.

– Att snittlönen har stigit sett till hela bolaget beror på att vi har rekryterat kvalificerade specialister, säger bolagets kommunikationschef Fredrik Skärheden till SvD.

Svenska Postkodlotteriet trycker gärna i sin marknadsföring på att bolaget skänker pengar till välgörande ändamål. På sin hemsida skriver bolaget bland annat att man "har som vision att bidra till en bättre värld, för människor, djur och miljö". Men det finns fler som drar nytta av lotteriets framgångar.

Svenska Dagbladet har tagit del av företagets årsredovisning för 2012 som visar att kostnaderna för löner och bonusar ökar. Förra året betalades 1,8 miljoner kronor ut i bonusar, jämfört med 1,5 miljoner året innan, vilket är en ökning med 20 procent. Bolagets vd Niclas Kjellström tjänar till exempel 2,4 miljoner kronor. Men enligt uppgift till SvD är han inte den enda inom bolaget med miljonlön.

– Att snittlönen har stigit sett till hela bolaget beror på att vi har rekryterat kvalificerade specialister, säger bolagets kommunikationschef Fredrik Skärheden till SvD.

Han säger till Expressen.se att det inte finns någon koppling mellan låga kostnader och höga intäkter.

– Vi har valt att bygga upp en organisation där man har marknadsmässiga löner med övriga näringslivet. På det sättet tror vi att vi har en organisation som presterar mest och bäst. Vi har konsekvent över tiden sänkt kostnader och det finns i dag inget icke statlig lotteri som ger en högre avkastning och lägre kostnadsmassa än vi har.

"Vinsten går till förmånstagarna"

I Holland, där moderbolaget finns, ger Postkodlotteriet 50 procent av omsättningen till välgörenhet. I Sverige är motsvarande siffra 33 procent, skriver SvD.

Hanna Lindström vid Postkodlotteriets kommunikationsavdelning säger att det beror på att lagstiftningen kring spelmarknaden ser annorlunda ut i Sverige.

– I Sverige är praxis att ungefär 20 procent av omsättningen går till välgörenhet, säger hon till Expressen.se.

Enligt henne är bonusarna en väldigt liten del av den totala omsättningen, och att bonusarna höjts säger hon beror på att fler i Postkodlotteriets ledning är berättigade till rörlig ersättning i dag.

Kritiken Postkodlotteriet fått tror hon delvis kan bero på att de har stora visioner.

– Vi har gått ut ganska hårt och sagt att vår vision är att bidra till en bättre värld och säger att vi ska skänka hela vår vinst. Sticker man ut hakan så är det klart folk kan tycka att det kunde vara ännu bättre än vad det är, säger hon.

"Drivs affärsmässigt"

Kommunikationschef Fredrik Skärheden säger dock till SvD att han inte skulle beskriva det som välgörenhet.

– Jag skulle inte beskriva som att vi sysslar med välgörenhet i bolaget, utan snarare att vinsten går till förmånstagarna. Bolaget drivs väldigt affärsmässigt. Det tror vi på för att det ska gå bra, säger Fredrik Skärheden till SvD.

Svenska dagbladet skriver också att Postkodlotteriet kräver ensamrätt från de välgörenhetsorganisationer de skänker pengar till. Nu ska lotteriinspektionen, bland annat på grund av det, öka sin tillsyn av bolaget.

– Vi tittar speciellt på om det är lämpligt att göra så när lotteriet har vuxit så stort, säger Linnea Elovsson, tillståndshandläggare på lotteriinspektionen, till SvD.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!