Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

De var redo att hoppa – då tystnade radion

Hör flygexperten Hans Kjäll om olyckan
Planet kraschade strax efter att det lyft från Umeå flygplats på söndagen. Foto: Johan Gunseus
Samtliga nio personer ombord omkom.
Räddningstjänsten arbetade på ön under söndagen. Foto: Johan Gunseus / Johan Gunseus
Skärmdump från videon när planet faller. Foto: AXEL

Nio personer dog när ett flyg kraschade utanför Umeå på söndagen. 

Delar av en vinge bröts sönder, bekräftar Statens haverikommission för DN. 

En pilot berättar för Aftonbladet att han det sista han hörde på radion var att de åtta fallskärmshopparna var redo för att hoppa då planet störtade mot marken. 

På söndagen samlades medlemmar från den aktuella flygskärmsklubben. 

– Stämningen var chockartad. Men samtidigt sansad och reflekterande. Vi pratade och vi grät ihop, säger Per-Olov Humla på Svenska Fallskärmsförbundet som var på plats på den lilla klubben som förlorat nio av sina medlemmar.

De var redo att hoppa. Men i stället kraschade planet och alla nio ombord omkom. 

På söndagseftermiddagen kraschade ett mindre flygplan strax efter att det lyft från Umeå flygplats. 

40 minuter efter att planet lyft kom de första larmet in till SOS, klockan 14:13 och strax kom fler samtal från vittnen som sett planet spinna runt i luften och krascha på ön Storsandskär. 

Den sista noteringen på Flightradar24 är från 14:07. Foto: Flightradar24

Planet lyfte 13:33. I planet fanns åtta fallskärmshoppare och en pilot. Den sista noteringen på Flightradar24 är från 14:07, då befann planet sig på 4 100 meters höjd över ön. Sedan störtade planet.  

Senaste nytt om flygolyckan

Detta vet vi om flygkraschen

Söndagen den 14 juli, klockan 13.33, lyfte ett mindre flygplan av typen GippsAero GA8 Airvan från Umeå flygplats.

Klockan 14.12 fick flygtornet ett haverilarm. Planet kraschade på ön Storsandskär, två kilometer från banänden på Umeå flygplats, i Umeälvens delta.

Ombord på planet fanns nio personer, åtta av dem var medlemmar i den lokala fallskärmsklubben. Alla var svenska medborgare och kom från Västerbotten respektive Norrbottens län.

Räddningstjänst och polis fick hjälp av privatpersoner att ta sig fram till olycksplatsen. Norrlands universitetssjukhus gick upp i stabsläge efter olyckan.

Orsaken till olyckan är ännu oklar. Statens haverikommission, som utreder olyckan, var på plats i Umeå på måndagsförmiddagen.

Flygplanet är en modell som i regel är knappt nio meter lång med propeller på nosen. Flygplanet saknar en svart låda som kan undersökas i efterhand, eftersom bara större flygmaskiner brukar ha det. Utredarna hoppas få fram viktig information på andra sätt, exempelvis genom telefoner och surfplattor som var ombord på planet som registrerar position och höjd.

Olycksutredningen tar vanligtvis upp till tolv månader. Det störtade planet var från Australien. Tillverkaren är beredd att bidra till utredningen, uppger företaget.

Söndagens flygolycka i Umeå är den femte dödligaste i Sverige, sett till civila flygolyckor.

TT

Skulle hoppa fallskärm

En pilot som lyfte strax innan berättar att han vinkade till vännerna, åtta som skulle hoppa fallskärm och piloten, i planet. 

Det sista han hörde på radiofrekvensen var att de var redo att hoppa, berättar han för Aftonbladet. Sedan blev det tyst.

De som var inblandade i olyckan skulle hoppa fallskärm och var medlemmar i Svenska fallskärmsförbundet. Samtliga var hemmahörande i Västerbotten och Norrbottens län. 

Anhöriga till de döda har underrättats. 

Vittnen har berättat hur de hört höga motorljud från flyget och sett det spinna runt i luften ovanför ön för att sedan störta med nosen nedåt. En av dem är 16-årige Axel Pettersson, som fångade kraschen på film. Han reagerade på de höga ljuden och gick ut för att se vad som hände. 

– Då ser jag flygplanet okontrollerat åka ner mot marken, det gick jättefort. Jag ser att det kommer krascha, och att det bara har en vinge. Sedan small det och efter allt blev det helt tyst. Jag sprang över till grannen där pappa var och de sprang ner till båten för att åka till ön, berättade han för Expressen under söndagen. 

Ett annat vittne, Henrik Sahlin, såg flygkraschen i Umeå.

Minneshögtid på måndagen

På söndagseftermiddagen upprättades flera kriscenter i Umeå. Ett invid Umeå flygplats dit de närmast anhöriga kom för att få besked om sina nära som dött i olyckan. Vid Ålidhemskyrkan samlades vittnen och i fallskärmsklubbens lokaler vakade anhöriga till olycksoffren och klubbmedlemmar. 

Kyrkan håller fortsatt öppet under hela måndagen och klockan 19 på måndagskvällen kommer en minneshögtid hållas i Umeå Stads kyrka, skriver DN.

Utredningen kan ta ett år

Flygolyckan är den femte dödligaste i Sverige sett till civila flygolyckor och den värsta inom svenskt flyg på 30 år, enligt flygsäkerhetsnätverket Aviation Safety Network. 1989 omkom 16 människor i en krasch vid Oskarshamns flygplats.

Statens Haverikommission utreder nu händelsen. Men eftersom planet inte hade någon svart låda får man söka information genom vittnesförhör, undersökning av vraket och från telefoner och surfplattor ombord som registrerar höjd och position.

 – Men de spelar inte in vad piloten har gjort eller hur motorn har mått, sa Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission, till TT på söndagen.

Olycksutredningar tar vanligen upp till tolv månader. Planet som störtade var tillverkat i Australien. Enligt Peter Swaffer kan utredningen av vad som hänt komma att fördröjas om det är så att man behöver hämta in information från tillverkare utomlands.

Haverikommissonen på plats

Haverikommissionen var på måndagen på plats i Umeå. Strax innan klockan 12 var de på väg till krasch- platsen.

– Vi är på väg ut till ön för att starta vår olycksplatsundersökning just nu, säger Ola Olsson, haveriutredare vi Statens haverikommission.

– Vi kommer undersöka vraket och lokalisera vrakdelar för att ta reda på hur det här hände. 

Hör experten om flygolyckan

Flygplatschefen: ”Tragedi””

Umeå Airports flygplatschef Bengt-Ove Lindgren berättar att flera anställda på flygplatsen lämnats skakade av händelsen. 

– Det är en fruktansvärd tragedi. Flyget väldigt förskonad från flygolyckor så när sådant här händer är det omskakande. 

Själva flygplatsen och flygtrafiken från Umeås flygplats påverkas inte av flygkraschen. 

– Haveriet inträffade inte på flygområdet. Däremot har vi medarbetare som var nära vänner med de som omkommit som vi hjälper och stöttar. Men driften pågår som vanligt.

Flygplansmodellen, en Gipps Aero GA8 Airvan tar upp till åtta hoppare och en pilot, men är inte ett vanligt plan på flygplatsen. 

– Det är inte något flyg som är vanligt utan det här är ett udda flygplan som opererar från flygplatsen. Det är fallskärmsklubbsverksamheten som har en för det ändamålet passande flygplansmodell, säger Bengt-Ove Lindgren.

Två till av samma modell

Planet tillverkades 2012 av Gipps Aero som är en australisk flygplanstillverkare som ingår i den indiska Mahindra-koncernen. Tillverkarna är i kontakt med svenska myndigheter.   

Enligt en genomgång av internationell data som Svenska Dagbladet gjort finns fem tidigare rapporter om motorfel finns på den aktuella flygplansmodellen som kraschade i Umeå.

Per-Olov Humla är ordförande för svenska fallskärmsklubben. Foto: SAMUEL PETTERSSON / TT NYHETSBYRÅN

”Stämningen var chockartad”

Per-Olov Humla är ordförande för svenska fallskärmsklubben. Han var på plats på den berörda fallskärmsklubben på söndagen för att stötta medlemmarna i klubben, som förlorat nio av sina ungefär 40 medlemmar.

– Stämningen var chockartad. Men samtidigt sansad och reflekterande. Vi pratade och vi grät ihop. Vi mindes, pratade om hoppdagen som startade i oerhört positivt förtecken. 

– Det var en enorm glädje i luften. Flera av de avlidna gjorde hopp tidigare under dagen, landade och kom tillbaka och visade sin kärlek och enorma energi, säger Per-Olov till Expressen TV. 

Han kommer att vara på plats under minnesstunden på måndagskvällen. 

– Det här är en händelse som saknar motstycke i svensk fallskärmshoppning och svensk flygsport. Det är oerhört viktigt att visa integritet och uppskattning så mycket vi bara kan, för offren och de anhörigas skull, säger han. 

Svenska fallskärmsklubben kommer hjälpa Haverikommissionen i sin utredning. 

– Vi kommer vända på alla stenar för att bringa klarhets i det här, inte minst för anhörigas skull. Vi är behjälpliga i utredningen men vi finns främst där för våra medlemmar och anhöriga. Det finns ett större sorgebehov än man tror. Det är väldigt många här i Umeå som känner de avlidna, säger Per-Olov Humla.

Hör Jan Ohlsson om dödskraschen utanför Umeå