Orginalet BOX 68 till vänster. Målad med pensel. Målad med oljebaserad färg. Spånplattan har målats med grundfärg. Ytan är "mjuk och jämn". Kanterna har fasats till 45 grader. Den vita färgens nyans har typbestämts till att ligga mycket nära NCS 0502-Y. Kopian BOX 90 till höger. Målad med vattenbaserad akrylfärg. Spånplattorna har målats med roller. Kanterna har inte fasats. Plattorna är 2 centimeter tjocka. Den vita färgens nyans har typbestämts till att ligga mycket nära NCS 0500.
Orginalet BOX 68 till vänster. Målad med pensel. Målad med oljebaserad färg. Spånplattan har målats med grundfärg. Ytan är "mjuk och jämn". Kanterna har fasats till 45 grader. Den vita färgens nyans har typbestämts till att ligga mycket nära NCS 0502-Y. Kopian BOX 90 till höger. Målad med vattenbaserad akrylfärg. Spånplattorna har målats med roller. Kanterna har inte fasats. Plattorna är 2 centimeter tjocka. Den vita färgens nyans har typbestämts till att ligga mycket nära NCS 0500.

De var målade med akrylfärg

Publicerad
Det tog experterna på Moderna museet bara några minuter att avslöja vilka Brillo-boxar som är äkta - och vilka som är kopior.
Brillo-boxarna tillverkade 1990 har målats med roller och akrylfärg.
Boxar tillverkade 1968 målades med pensel och oljebaserade färg.
- Skillnaderna är tydliga och syns med blotta ögat, säger Moderna muséets chef Lars Nittve till Expressen.
Av de nio boxar som Moderna museet granskade var endast två ”äkta”, det vill säga tillverkade 1968.
Moderna museets utredning har gjorts uteslutande i Sverige, bland annat med hjälp av två svenska konstsamlare. De äger var sin av de cirka 15 Brillo-boxar som tillverkades våren 1968 i samband med Warhol-utställningen på Moderna museet i Stockholm.
Att hitta minst en sådan box har varit avgörande för att museet skulle kunna genomföra utredningen.

Finns två olika boxar

Chefskonservator Lars Byström har jämfört de boxarna med sex Brillo-boxar som donerades till museet 1995 av Pontus Hulthén – och som sannolikt är några av de 105 boxar som tillverkades 1990 i Malmö – samt med en Brillo-box som ägs av en samlare i Stockholm.
Utredningen bekräftade tämligen omedelbart Expressens uppgifter, att de finns två olika slags Brillo-boxar av så kallad ”Stockholm-type”.
Ett 15-tal tillverkade 1968.
Ett drygt 100-tal tillverkade i Malmö 1990.
Skillnaderna mellan boxarna är uppenbara, enligt museets experter.

”Ser nyare ut”

Lars Nittve säger till Expressen att han själv varit med och jämfört en av de 15 Stockholms-boxar som tillverkades 1968 med en av de boxar som tillverkades i Malmö 1990.
– Boxarna som gjordes 1990 ser till exempel påtagligt mycket nyare ut, säger Nittve.
Boxar tillverkade 1968 är målade med pensel och oljebaserad färg efter att spånplattorna målats med grundfärg. Den vita färgens nyans har typbestämts till att ligga mycket nära NCS 0502-Y.
Ytan är ”mjuk” och jämn. Innan boxarnas delar sammanfogats har kanterna fasats i 45 graders vinkel.
En av dessa boxar har signaturen ”A.W.”. Lars Nittve föreslår i ett brev till The Andy Warhol Art Authentification Board att dess experter granskar signaturen för att avgöra om det är Andy Warhol själv som signerat boxen.

Olika färger

Boxar tillverkade 1990 har målats med vattenbaserad acrylfärg. Ytorna på spånplattorna har det karaktäristiska utseende som tyder på att roller använts. Boxarnas kanter har inte fasats och varje del är 1 centimeter tjock. Den vita färgens nyans har typbestämts till att ligga mycket nära NY0502-Y.
Två av Sveriges tyngsta namn i konstvärlden, Olle Granath som är ständig sekreterare i Svenska Konstakademin och Ulf Linde, ledamot av Svenska Akademien, har dessutom medverkat i utredningen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


centerpartiet

Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag