"De tycker att vi ska ha bättre koll på barnen"

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Daisy, 2, tvingas nu ligga i en säng med benet i högläge.
Foto: Susanne Nylén
Efter att tvååriga Daisy blivit påkörd och händelsen uppmärksammats har många arga cyklister hört av sig.
Foto: Susanne Nylén
I tre veckor har Daisy, 2, legat still i sängen.
Foto: Susanne Nylén

På en utflykt med förskolan blev Daisy, 2, påkörd av en cyklist. 

Lårbenet gick av och i tre veckor har hon legat still i en stålsäng med benet i högläge. 

Många har hört av sig till hennes föräldrar – ofta arga cyklister.

– De tycker att vi ska ha bättre koll på barnen, säger mamma Susanne Nylén, 36.

I andra änden av luren hörs hur tvååriga Daisy ber sin mamma Susanne om att få sitta i hennes knä. 

Susanne Nylén förklarar att det inte går.

Det har gått tre veckor sedan olyckan, och Daisy får inte lämna stålsängen där hon ligger med benet sträckt i högläge. Då läker inte lårbenet.

– Vid senaste röntgen var lårbenet fortfarande helt av. Läkarnas första prognos var att det skulle ta fyra veckor, vi ska röntga igen nästa onsdag och se vad de säger, säger Susanne Nylén.

"Måste anpassa hastigheten"

Det var den 5 juni i Tantolunden i Stockholm som en kvinna på cykel kom farande när Daisy och hennes förskola var på utflykt.

Susanne berättar hur Daisy sprang ifrån sin pappa, som var med under utflykten, någon meter och att cyklisten inte hann väja.

Vägen var en smalare delad gång- och cykelväg. 

Enligt pappan kom cyklisten i hög fart. 

– Barn är oberäkneliga. Kör jag bil i ett område med barn så sänker jag hastigheten, det gör inte alla cyklister, säger Susanne Nylén.

Efteråt låg Daisy kvar på marken och både cyklisten och pappa Håkan var skärrade.

Ingen polisanmälan gjordes.

När händelsen först skildrades i lokaltidningen Mitt i Södermalm uppmanade paret Nylén cyklisten att höra av sig.

Det har hon inte gjort, däremot har andra cyklister gjort det via kommentarer på Susannes blogg.

– De tycker att vi ska ha bättre koll på barnen, säger mamma Susanne Nylén.

Även tv-journalisten Jenny Strömstedt bloggade om händelsen där rubriken "Cyklistjävlar" fick flera cyklister att reagera på att även föräldrarna har ett ansvar.

Fler cyklar – och fler olyckor

Cyklingen i Stockholms innerstad har ökat med nära 60 procent jämfört med för tio år sedan, enligt en undersökning från Svensk Cykling.

Det har lett till att konkurrensen mellan cyklister, fotgängare och motortrafik på vägarna ökat i takt med att infrastrukturen inte hängt med.

En undersökning av Opinion Stockholm visar att tre av fyra cyklister känner sig otrygga i Stockholmstrafiken.

Under första kvartalet av 2012 hade 127 cykelolyckor rapporterats i Stockholm, jämfört med 86 för samma period 2012, visar statistik från transportstyrelsen baserad på polis- och sjukhusstatistik.

Fotgängare otrygga

Cyklister gör i sin tur fotgängare otrygga. 

I juni 2010 skrev Mitt i Södermalm hur en cyklist körde en ettåring i barnvagn – och sedan smet från platsen.

Även den olyckan inträffade i Tantolunden på Södermalm.

Josefine Weinberg, trafikplanerare på Södermalm i Stockholm, får många samtal om att det är obehagligt att gå längs cykelstråk.

– Vi arbetar för att göra dem så breda att de kan delas upp i gång- och cykelbana, men i parker är de ofta för smala. Där måste cyklister definitivt anpassa farten, säger Josefine Weinberg till Mitt i Södermalm.

En annan vanlig kritik är att cyklister inte följer trafikreglerna.

– Senast i dag såg jag en cyklist köra mot rött över ett övergångsställe där en förskoleklass skulle gå över, säger Susanne Nylén.

"Stopp cykeln"

För familjen Nylén är målet nu att Daisy ska kunna bada på semestern hos Håkans föräldrar i Tylösand den 15:e juli.

Vad hon kommer att bära med sig av olyckan är ännu oklart. 

– Helt plötsligt kan hon sätta upp händerna och säga "stopp cykeln", säger Susanne Nylén.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.