De största fartygskatastroferna

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.

MS Titanic kallades "drömmarnas skepp" och påstods vara osänkbart.
Men gick sitt hemska öde till mötes redan på jungfrufärden och tog med sig 1517 personer i det mörka djupet efter att ha kolliderat med ett isberg.
Genom tiderna har en lång rad olyckor med fruktansvärda konsekvenser inträffat.
Expressen har tagit en titt på några av tidernas värsta fartygskatastrofer.
Källor: History.com, Maritime museum of the Atlantic, Listverse, CNN, BBC, National Geographic, Sjöhistoriska museet, Historic UK, BBC.

1. 9352 tros ha dött

Wilhelm Gustloff.

Wilhelm Gustloff

Fartyget, som tillhörde organisationen Kraft durch Freude, döptes efter den mördade nazistiska politikern Wilhelm Gustloff.
Fartyget var byggt för en besättning på 417 personer och 1463 passagerare.
När andra världskriget bröt ut började skeppet att användas som lasarettsfartyg. Vid till exempel Nazitysklands invasion av Norge användes det för att transportera sårade soldater.
1945 hade kriget definitivt svängt och gick in i sitt sista skede. Röda armén var på frammarsch och Tyskland inledde en enorm operation för att evakuera sårade soldater och flyktingar från Ostpreussen som höll på att skäras av från resten av Tyskland av avancerande sovjetiska förband. Sammanlagt lyckades man flytta 2,5 miljoner människor.
Tanken var att även Wilhelm Gustloff skulle delta i denna operation.
Den 30 januari avseglade skeppet från Gdynia, fullkomligt överlastat med flyktingar – mestadels kvinnor och barn – men också sårade soldater och sjömän. Så många som 10 582 personer kan ha funnits ombord.
Det var storm på Östersjön och temperaturen nådde -18 grader.
Strax efter klockan nio på kvällen torpederades Wilhelm Gustloff av den sovjetiska ubåten S 13.
Över tusen 1000 människor räddades men det fanns inte kapacitet att hjälpa alla människor som befann sig ombord.
9352 beräknas ha omkommit.


2. Över 4000 passagerare togs ombord

Dona Paz.
Foto: Wikimedia commons

Dona Paz

Den drygt 2200 ton tunga passagerarfärjan Dona Paz ägdes av bolaget Sulpicio Lines och under 80-talet tjänade den som passagerarfartyg mellan öarna i Filippinerna. Det var den 20 december 1987 var färjan på väg från Tacloban på ön Leyte till Manila. Det var högt tryck inför de stundande helgerna, så fartyget hade tagit ombord omkring 4000 personer – långt fler än de omkring 1500 som var tillåtet. Dock har det totala antalet personer på båten aldrig fastställts. För att kunna husera samtliga passagerare nattetid bredde man ut mattor och madrasser i korridorerna.
Vid 10-snåret på kvällen den 20 december satt besättningen och drack och tittade på tv. Skutans öde lämnades i händerna på en lärling som skulle gira den genom det vältrafikerade sundet Tablas. Men strax fick fartyget möte med en 629-tons oljetankern Victor, som fraktade 8000 tunnor olja.
Då hände det som inte fick hända.
De båda fartygen kolliderade – och en enorm explosion satte de båda fartygen i brand. Snart låg de på havets botten.
Katastrofen var ett faktum. Trots att skeppet Don Eusebio strax kom till undsättning kunde besättningen inte göra mycket mer än att förgäves spana efter överlevande. Endast 24 personer räddades ur vattnet, varav hälften var besättningsmedlemmar från oljetankern.
Vad kollisionen berodde på är än i dag okänt och efterdyningarna av katastrofen gjorde sig påminda långt efter att skeppen sjunkit. En vecka senare spolades brända och drunknade kroppar upp läns Manilas stränder. Uppskattningsvis dog drygt 4000 personer.


3. En enorm tryckvåg

Förödelsen i Halifax hamn två dagar efter katastrofen.
Foto: Wikimedia commons

Explosionen i Halifax

Första världskriget rasade och den kanadensiska staden Halifax var precis som omvärlden indragen i stridigheterna. Stadens hamn fungerade som starpunkt för skepp som förde förnödenheter, vapen och soldater till de krigsdrabbade områdena.
Men ett par minuter efter klockan nio, morgonen den 6 december 1917, skulle allt förändras. Ett franskt lastfartyg, fyllt av explosiva föremål, kolliderade av misstag med det norska skeppet "The Narrows" i Halifax hamn. Resultatet blev en explosion av enorma proportioner.
Inte bara personerna som var ombord drabbades – även i Hallifax skapade explosionen stor förödelse. När skeppen exploderade skapades en enorm tryckvåg som fick stora vattenmassor att slungas upp på land med tsunamiliknande effekt. Byggnader förstördes, nära 2000 personer miste livet och ytterligare 9000 skadades.


4. Båten packades till bristningsgränsen

Sultana.
Foto: Wikimedia commons

Sultana

Under det amerikanska inbördeskrigets sista, skälvande dagar var hjulångaren Sultana på väg norrut längs Mississippifloden. Ombord fanns många soldater på väg hem från inbördeskriget. Båten var byggd för att medföra 376 passagerare – men trycket var stort då många ville hem så snabbt som möjligt, och båten packades till bristningsgränsen med omkring 2400 personer.
Innan avfärd hade en av båtens ångpannor gått sönder, men i stället för att byta ut den mot en ny beordrades att laga den gamla, eftersom det skulle spara ett par dagar i tid. Tyvärr blev den hjälpligt ihoplappade ångpannan båtens undergång. Den 27 april 1856, omkring klockan 2 på morgonen, exploderade den lagade ångpannan. Omkring 1800 av passagerarna miste livet, antingen i explosionen eller när de hamnade i det iskalla flodvattnet.
Trots det stora dödstantalet fick olyckan ganska lite uppmärksamhet i pressen eftersom den inträffade knappt två veckor efter mordet på president Abraham Lincoln.


5. Bara en livbåt kunde sättas i vattnet

MV Joola.

MV Joola

Färjan MV Joola ägdes av Senegal och var byggd för max 580 passagerare. Men den 26 september 2006 när skeppet var på väg på en av sina vanliga turer, mellan södra Senegal och landets huvudstad Dakar, hade man i vanlig ordning tagit ombord långt fler. Begränsningen ignorerades ofta och många reste utan biljett. Man tror att så många som 2000 personer tagits ombord den här dagen.
Omkring klockan 10 på kvällen var väderförutsättningarna för resan fortfarande bra och ombord dansade och festade fartygets passagerare. Men vid 11-tiden på kvällen färdades skeppet in i en storm, nära Gambias kust. (Eftersom Senegals södra provins Casamance avskiljs från resten av landet av Gambia är sjövägen den enklaste resvägen mellan provinsen och det övriga landet).
På grund av de hårda vindarna och höga vågorna kapsejsade fartyget – och både last och passagerare hamnade i vattnet. Enligt vissa rapporter skedde detta under fem ynka minuter, och bara en livbåt med 25 personer ombord han sättas i vattnet.
Fiskare i närheten kunde plocka upp en del nödställda, men regeringens räddningsteam kom inte till platsen förrän morgonen efter. Totalt omkom över 1800 personer i den tragiska olyckan som kallats "Afrikas Titanic".


6. "Drömmarnas skepp" skulle vara osänkbart

Titanic lämnar hamnen i Southampton.
Foto: Wikimedia commons

RMS Titanic

Hon kallades "drömmarnas skepp" och påstods vara osänkbart, men redan på sin jungfruresa skulle hon möta sitt ironiska öde. RMS Titanic var vid 1900-talets början det största passagerarskepp som någonsin byggts, hon var konstruerad av tidens mest skickliga konstruktörer och utrustad en modernaste teknik som fanns att tillgå. Så kanske var det inte så konstigt att hon fick rykte om sig att inte kunna sjunka.
Skeppet hade kapacitet för 3300 personer, men på jungfruresan var omkring  2 225 passagerare och besättning på skeppet. Bland resenärerna fanns både rika affärsmän och företagare, men även migranter från Norden som reste i tredje klass och hade för avsikt att söka lyckan i USA.
Den praktfulla passagerarskeppet lämnade Southampton, England, den 10 april 1912. Slutdestinationen var New York, USA. De första dagarna gick problemfritt, vädret var klart och havet lugnt. Men efter en tid till havs började telegrafisterna få varningar om isberg, och fyra dagar in på färden, vid halv 12-tiden på natten den 14 april, kunde utkiken urskilja ett isberg rakt föröver. Besättningen larmades och skeppet girades kraftigt förbi berget, men vad man först inte visste var att isberget skapade en lång reva på sidan av skeppet som började ta in vatten.
Det var dödsstöten för Titanic. När besättning och passagerare förstod vad som höll på att hända började en rörig evakuering. Livbåtarna fylldes inte till sin fulla kapacitet och många lämnades åt sitt eget öde. Thomas Andrews, skeppets chefsdesigner, var en av dem som omkom. Enligt rapporter sågs han för sista gången i rökrummet i första klass där han stirrade på en målning av skeppet och tålmodigt inväntade sin död.
Två timmar och 40 minuter efter kollisionen med isberget hade Titanic sjunkit – och med sig i djupet hade hon tagit över 1500 själar.  Bara 705 personer överlevde.
Titanic är en av de mest kända fartygskatastroferna och har inspirerat en lång rad dokumentärer, böcker och filmer.


7. Krockade på floden

RMS Empress of Ireland.
Foto: Wikimedia commons

RMS Empress of Ireland

Det var den 28 maj 1914 som det brittiska skeppet Empress of Ireland lämnade hamnen i Quebec med sikte på Liverpool. En dag senare skulle skeppet korsa St Lawrencefloden. På morgonen den 29 maj sänkte sig en tät dimma över floden och skeppet möte med det norska skeppet Storstad. De båda skeppen fick syn på varandra flera minuter innan deras vägar korsades, men på grund av problem med kommunikationen krockade Storstad rakt in i Empress of Irelands styrbordsida.
Katastrofen inträffade bara två år efter att Titanic förlist vilket bättrat på säkerheten på många skepp. Skeppets besättning hade tränats inför nödlägen och ombord fanns ett stort antal flytvästar och livbåtar. Men skeppet sjönk på bara 14 minuter och 1012 personer av totalt 1477 ombord omkom i olyckan.


8. Bogvisiret lossnade

Bara 137 personer kunder räddas från Estonia och livflottarna.
Foto: Jonas Lemberg

MS Estonia

Den 27 september 1994 lämnade passagerarfärjan MS Estonia Tallin och var på väg mot Stockholm. Det var en höstkväll med hård vind som ökade under natten. Ett par minuter innan midnatt hörde vakthavande matros ett kraftligt ljud från bogvisiret – och klockan kvart över tolv på natten lossnade bogvisiret helt, enligt Haverikommissionens utredning. Konsekvensen blev förödande – vatten forsade in på bildäck och fartyget började snabbt att luta kraftigt åt höger.
Livbåtslarmet sattes i gång och passagerare sprang i panik mot båtdäck. Men på grund av skeppets kraftiga lutning kunde inga livbåtar sättas i vattnet, utan bara uppblåsbara livflottar. 22 minuter efter midnatt skickade Estonia sitt sista nödrop till andra båtar i närheten. Men redan efter en halvtimme hade fartyget sjunkit. Ombord på färjan fanns 989 personer. Av dem kunde bara 137 räddas och 852 personer omkom.
Finlandsfärjor som fanns i närheten begav sig snabbt till platsen, men det var svårt att hjälpa personer som låg i vattnet eftersom man inte kunde sänka ner några livbåtar på grund av de hårda vindarna. Vid tvåtiden på morgonen kom de första räddningshelikoptrarna, men det var svårt att lokalisera de som låg i vattnet på grund av blåsten och vågorna.
Estoniakatastrofen drabbade Sverige hårt och i dag finns en minnesplats i Stockholm tillägnad Estonias offer. Vad som egentligen hände har varit en omdebatterad fråga och alla är inte överens om att det gick till som Haverikommissionens utredning föreslår.


9. Fartyget kantrade intill bryggan

Hundratals hamnade under båten.
Foto: Wikimedia commons

SS Eastland

Ångbåten SS Eastland tjänade som passagerarfartyg i början av 1900-talet. Båtens främsta uppgift var att föra människor från Chicago till utflyktsplatser längs Lake Michigans stränder. 1913 hade båten konstruerats om för att kunna medföra fler passagerare, i stället för 650 kunde den nu ta med 2500 personer. Dock höjde en konstruktör ett varningens finger och påpekade att båten behövde en hel del upprustning för att undvika olyckor.
Den 24 juli 1915 samlades flera 1000 personer i hamnen i Chicago för att åka på utflykt. SS Eastland tog ett stort antal passagerare. En del rapporter indikerar att besättningen ställde sig på ena sidan av båten för att posera inför en fotograf, vilket skulle ha skapat obalans. Vad man med säkerhet vet är att en av barlasttankarna, som håller vatten inuti båten för att stabilisera fartyget, öppnades. Fartyget började luta ordentligt. Det slutade i katastrof, båten kantrade intill bryggan och hundratals människor hamnade i vattnet under båten.
Ett räddningsmanskap försökte genast skära sig igenom skrovet för att försöka få ut människor med livet i behåll. Men endast 40 personer räddades och 800 omkom i den fruktansvärda olyckan.


10. Rammade klippan

HMS Birkenhead.
Foto: Wikimedia commons

HMS Birkenhead

Birkenhead var en hjulångare som lättade ankar från Portsmouth i januari 1852. Båten skulle föra brittiska trupper till Sydafrika där Xhosakriget rasade. Totalt fanns 643 män men även kvinnor och barn ombord. Väderförhållandena var inledningsvis mycket goda med klarblå himmel och lugnt hav. Men kaptenen hade fått order om att vidta alla möjliga åtgärder för att påskynda resan, så för att komma fram så snabbt som möjligt valde man att färdas nära kusten i en hastighet av 8 knop.
Tidigt på morgonen den 26 februari närmade sig båten en klippa, belägen drygt två mil från Kapstaden. Nästan alla på skeppet sov när båten rammade klippan med sådan kraft att resultatet blev ett stort hål i skrovet. Vatten forsade in och ett däck fylldes omedelbart av vatten där stora delar av manskapet låg och sov. Många omkom direkt.
De överlevande tog sig upp på däck och nödraketer avfyrades – men det fanns ingen hjälp i närheten som kunde komma till undsättning. Livbåtar började sänkas ner i vattnet, men flera båtar kunde inte sjösättas eftersom ett tjockt lager färg satt igen nedsänkningsmekaniken. Kvinnor och barn räddades först och kunde ro i säkerhet i båtarna. Men av de som fanns ombord räddades endast 193 personer.


11. Vattenfylldes genom kanonportarna

Det som finns kvar av Mary Roses skrov.
Foto: Wikimedia commons

Mary Rose

Mary Rose var ett brittiskt stridsfartyg, döpt efter king Henry VIII:s favoritsyster Mary Tudor som senare blev drottning av frankrike. 1545 försökte den franske kungen Frans I invadera England och den 19 juli 1545 utkämpade de båda sidorna slaget vid Solent.
Mary Rose var ett av tidens mest moderna krigsskepp utrustat med en lång rad kanoner. Under slaget vid Solent kom plötsligt en stark vind och välte henne på sidan – och eftersom kanonportarna inte hade stängts fylldes skrovet snabbt med vatten och skeppet sjönk.
Eftersom båten riggats med nät för att hindra ombordstigning av fienden var det många som inte kunde fly och omkring 400 personer dog.
Efter en gedigen arkeologisk undersökning bärgades skeppet 1982 tillsammans med 22 000 fynd som funnits ombord.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.