RACE TO BRYSSEL. Stefan Löfven tar täten i Socialdemokraternas strategi för att få upp valdeltagandet i EU-valet i maj. Foto: Jens L'Estrade
RACE TO BRYSSEL. Stefan Löfven tar täten i Socialdemokraternas strategi för att få upp valdeltagandet i EU-valet i maj. Foto: Jens L'Estrade

De slåss om rösterna till EU-parlamentet

Publicerad

Supervalårets första strid är tre och en halv månad bort.

Den 25 maj röstar Sverige om vilka vi ska skicka till EU-parlamentet. S-ledaren Stefan Löfven kommer att göra allt för att vara en del av kampanjen.

- EU-valet är ett mobiliseringsval, säger Stefan Löfven.

I dag spikar Folkpartiet sin EU-lista. Därmed är alla partiers kandidatlistor klara. Utbildningsminister Jan Björklund, FP, kritiserade i januari de andra partierna för att inte fokusera på EU-frågorna och därmed bidra till lågt valdeltagande.

Nu har vinden vänt.

Oppositionsledaren Stefan Löfven kommer att ta alla chanser som finns att prata om EU i valrörelsen, enligt hans stab.

EU var också ett av Stefan Löfvens huvudämnen på Socialdemokraternas ombudsmannakonferens i Sollentuna i går.

Löfven deklarerade att huvuduppgiften inte är att övertyga nya väljare - "utan att få de som röstar rött i september att även göra det i maj".

- Det är vi som samlas i den här salen som kommer att behöva göra grovjobbet, sa Löfven.

För att få fler att rösta i EU-valet kommer S-ledaren att tala om jobben, villkoren på arbetsmarknaden och klimatfrågan.

Löfvens uppmaning till de 270 ombud som samlats i Sollentuna:

- Se till att dörrarna knackas, broschyrerna delas ut, att alla människor möts i vardagen. Vi ska leda det arbetet. Det är ingen annan som gör det åt oss!

Moderaterna presenterade sin strategi inför EU-parlamentsvalet i går - med toppkandidaten Gunnar Hökmark i spetsen. Även M ska knacka dörr, 300 000 stycken närmare bestämt fram till EU-valet. Enligt partisekreterare Kent Persson, kommer valkampanjen att genomföras på alla nivåer.

- Från våra ministrar, statsråd som ska vara delaktiga i valrörelsen till våra 107 riksdagsledamöter som nu måste åka hem och i sina valkretsar och bedriva en aktiv valrörelse för att få väljarna att gå att rösta - och rösta på oss. Lika viktigt är att våra lokala företrädare nu prioriterar att bedriva Europaparlamentsvalrörelsen, säger han.

"Väljarna är kloka"

Också statsministern kommer att synas inför EU-valet, men hänvisar i första hand till de moderata kandidaterna.

- Väljarna är kloka och vår erfarenhet säger att de är intresserade av kandidaterna som kan komma att representera dem i Europa, hälsar Fredrik Reinfeldt via sin pressekreterare Daniel Valiollahi.

32,3 procent skulle rösta på S i EU-valet om det var val i dag, enligt en undersökning som Sifo gjort åt Svenska Dagbladet.

Det innebär ett S-mandat mer än i dag. M skulle också höja sig något till 21,6 och även SD skulle gå bättre och få 6,4 procent av rösterna. 8,8 procent av väljarna skulle rösta på V och 11,2 på MP.

FP däremot backar till 9,7, C till 3,7 och KD till 3,9. Piratpartiet rasar rejält - från 7,1 procent till 1,5.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag