Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

De ska släcka branden – men klarar inte röken

Foto: Jens L'Estrade

Strulet med de internationella släckningsplanen fortsätter.

Efter flera dagars förseningar kan planen inte arbeta på grund av moln och brandrök.

– Planen är på plats. Men däremot är vädret sämre och det gör att vi kommer få väldigt svårt att verka med de här flygplanen, säger Niklas Ekstrand, lokal flygchef vid Försvarsmakten.

Sverige har begärt internationell hjälp för att bekämpa jättebranden i Bergslagen.

Men hjälpinsatsen har stött på flertalet problem. De två italienska planen av typ CL 415 skulle ha anlänt redan under måndagen.

– Det är ett flygplan som är specialanpassade för att släcka skogsbränder. De startade tidigt i morse och beräknas komma efter lunchtid, sade stabschefen Per Hultman i måndags.

"Står kvar på marken"

Lite senare under dagen uppgav Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, att planen beräknades anlända vid 17-tiden, men även den tiden sköts upp.

Planen ska sedan ha fastnat i Polen på grund av dåligt väder. Först på måndagen kunde de lyfta från Kastrup i Köpenhamn och anlända i Sverige vid 11-tiden på onsdagen.

Under tiden rekvirerades tre plan från Frankrike. De anlände under tisdagskvällen och skulle under morgonen ha påbörjat sin insats.

– Det är just nu för låg molnhöjd. Planen står kvar på marken och avvaktar bättre väder, sade flygplatschefen Mikael Nilsson vid klockan 9.30.

Dålig prognos

Klockan 13 ska Försvarsmakten hålla möte med de italienska och franska piloterna, och då göra en ny bedömning av väderläget.

Det motstridiga i att flygplan som bekämpar bränder inte kan arbeta på grund av moln och rök kommenterar Niklas Ekstrand, lokal flygchef vid Försvarsmakten:

– Det är klart att planen kan flyga, men de släpper stora mängder vatten och för att göra det krävs det att man har sikt, säger han.

Risken är annars att människor och byggnader skadas av de enorma vattenmängderna på 6-7 ton.

– Just nu kan de inte se marken. Det är moln uppifrån och rök nerifrån så det är ungefär som att flyga i ett mjölkglas. Vi kan inte riskera människoliv, säger Ekstrand.

Risk för hela dagen

Är inte piloterna vana att flyga över sådana förhållanden?

– Jo, absolut. Det är deras huvuduppgift. Men ser du inte det du ska bomba så gör du inte det, såvida man inte med all säkerhet kan säga att det inte finns personal eller byggnader i området, säger han.

Vid den senaste prognosen låg en molnfront över området. Räddningsledningen trodde att denna skulle passera österut, men nu rör den sig norrut, vilket gör att frontzonen är kvar över insatsområdet.

– Just nu ser vi ingen anmärkningsvärd förbättring. Det finns en risk att planen inte kan gå upp överhuvudtaget i dag, säger Niklas Ekstrand.