Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

De obesvarade frågorna kring Dianas död

Foto: Neil Munns / AP PA

Nästa år har det gått två decennier sedan prinsessan Diana omkom i en bilolycka i Paris.

Chauffören kraschade i hög hastighet efter att under en längre tid jagats av paparazzi-fotografer.

En del tror att prinsessan i själva verket blev mördad. Men finns det verkligen grund för anklagelserna?

Klockan är 23 minuter efter midnatt och almanackan visar den 31 augusti 1997. Prinsessan Diana sitter tillsammans med sin pojkvän Dodi al-Fayed i baksätet på en Merceders. De är på väg mot Dodis lägenhet på Rue Arsène-Houssaye i centrala Paris. Bakom ratten sitter säkerhetschefen Henri Paul och bredvid honom sitter livvakten Trevor Rees-Jones. Den sistnämnda är den enda som ska överleva natten.

Det har varit en stökig kväll för Diana och hennes kärlek.

Diana har haft en tung sommar. Hennes före detta make, prins Charles, har firat sin 50-årsdag utan att dölja kärleken till älskarinnan Lady Camilla Parker-Bowles.

Vid den här tiden är Diana en av världens mest kända kvinnor och paparazi-fotograferna är henne ständigt hack i häl. Varje destination under kvällen har inneburit kamerablixtar. Utanför hotellet Ritz, där paret bor, har Dodi fått ett vredesutbrott och skällt ut Dianas livvakt för att han inte lyckats fösa bort fotograferna i tid. Det får hotellets säkerhetsansvariga att kalla tillbaka Henri Paul, hotellets tjänstgörande säkerhetschef. Och det är så han hamnar bakom ratten på Mercedesen.

 

LÄS MER: Så blev livet för prins William och prins Harry.

 

Diana har haft en tung sommar. Hennes före detta make, prins Charles, har firat sin 50-årsdag utan att dölja kärleken till älskarinnan Lady Camilla Parker-Bowles. Samtidigt har Dianas tidigare pojkvän, läkaren Hasnat Khan, förklarat att han inte vill gifta sig med henne.

Prinsessan Diana och prins Charles när det begav sig. Foto: AP

Kanske tynger de här färska minnena Diana när Mercedesen närmar sig tunneln under Pont d'Alma. Kanske har hon helt andra saker i huvudet.

Ett par minuter senare sker det som ska skaka en hel värld. Mercedesen kraschar i 98 kilometer i timmen in i en pelare. Den spinner runt och blir stående vid motsatt vägg med signalhornet tjutande. Dodi dör ögonblickligen precis som Henri Paul.

Diana är vid liv när den första hjälpen kommer till platsen, men inte vid medvetande. Hon förs till sjukhuset Pitié-Salpetrière. Men specialisternas insatser hjälper inte. Klockan 4.00 på morgonen är Diana död.

Dagen då Diana och Dodi dog. Här i hissen. Foto: AP
Diana och Dodi på väg genom hotellet. Foto: AP
Och ut på gatan, till en väntande bil. Foto: AP
Livvakten Trevor Rees-Jones, prinsessan Diana och chauffören Henri Paul. Foto: Ap / AP SCANPIX

Världen i chock

Nästa år är det två decennier sedan dödsolyckan som försatte världen i chock och sorg. Gedigna utredningar har gjorts, men det är inte alla som varit tillfredställda av den officiella versionen av vad som hände.

Förvisso är mönstret enkelt att känna igen. Morden på president John F Kennedy och på rapstjärnan Tupac Shakur har väckt ett otal konspirationsteorier.

Samma sak gäller omständigheterna kring ikonen Marilyn Monroes död – var det verkligen en överdos som tog hennes liv? Begick Nirvanas sångare Kurt Cobain verkligen självmord på toppen på sin karriär eller blev han mördad?

Historien går igen när en känd, beundrad och ikonförklarad person dör hastigt, utredningar och officiella förklaringar ifrågasätts.

Så har det varit även i Dianas fall – och många har varit inne på att hon i själva verket mördades och utsattes för en konspiration.

Bilvraket efter olyckan. Foto: AP
Dodi al-Fayed och prinsessan Diana. Foto: AP

Fruktade Diana för sitt liv?

Mysterierna börjar redan innan kraschen. Det finns nämligen de som hävdat att Diana anade att hon skulle dö.

"Den här fasen i mitt liv är farlig – min make planerar "en olycka" i min bil, fel på bromsarna och en allvarlig skada".

I ett brev som Diana ska ha skrivit 10 månader efter att skilsmässan från Prins Charles offentliggjordes står det att hennes make "planerar hennes död" och att det skulle handla om en "bilolycka". Det handskriva brevet ska ha skickats till Dianas butler och vän Paul Burell i oktober 1993.

"Den här fasen i mitt liv är farlig – min make planerar "en olycka" i min bil, fel på bromsarna och en allvarlig skada", står det i brevet enligt The Thelegraph.

Brevet användes som bevis vid Royal Courts of Justice i London där vittnen hördes i frågan om Diana kan ha fruktat för sitt liv. Men alla var inte övertygade om att det stämde.

– Jag tror dem fortfarande inte, sa Lucia Flecha de Lima, en av Dianas närmsta vänner.

– Paul Burrell var fullt kapabel att imitera prinsessan Dianas handstil. Jag tror inte att hon fruktade för sitt liv, speciellt inte på grund av prins Charles, vårt lands framtida kung.

Säkerhetschefen Henri Paul som satt bakom ratten. Varifrån kom pengarna som sattes in på hans konto före olyckan? Foto: / AP

Vem var chauffören?

Någon annan som väckt frågor är säkerhetschefen Henri Paul som satt bakom ratten den där natten. I efterdyningarna till dödsolyckan utsågs han snabbt till syndabock.

Han hade slutat för dagen den här olycksaliga kvällen, men kallades tillbaka till jobbet för att köra Diana och Dodi till Dodis lägenhet.

Ett par år senare skrev The Independent att det fanns 14 kameror i tunneln, men att ingen av dem lyckades fånga kollisionen på band.

Efter olyckan förklarades att han blandat alkohol med lugnande mediciner – en uppgift som ifrågasatts av medicinska experter med hänvisning till de blodprov som använts för att slå fast saken.

Senare blev det känt att Henri Paul fått stora summor pengar insatt på sitt konto månaderna innan olyckan. Det fick konspirationsteoretiker att tro att Paul kanske var lejd av internationell säkerhetstjänst och låg bakom alltihop.

Att han själv omkom i olyckan kanske är bevis nog för att han inte låg bakom den, men en del tror att pengarna var ett sätt att försöka tysta ner vad som egentligen var på gång.

Dodi al-Fayeds pappa, Harrodsägaren Mohammed Fayed. Foto: Christine Nesbitt / AP

Varför fungerade inte kamerorna?

En av dem som flitigt förekommit med egna teorier kring vad som hände den där augustinatten är Dodi al-Fayeds pappa, Mohammed Fayed. 2003 gick han ut och sa att det fanns 10 kameror längs vägen som Diana och Dodi färdades på mot dödstunneln, men att det inte fanns några inspelningar som fångat deras färd.

Ett par år senare skrev The Independent att det fanns 14 kameror i tunneln, men att ingen av dem lyckades fånga kollisionen på band.

Det här kan naturligtvis ha handlat om tillfälligheter, men det har också väckt konspirationsteorier om mord.

Diana- och Dodi-minnesmärke inne på Harrods. Foto: / SHUTTERSTOCK

I april 2008 presenterades en brittisk utredning som avfärdade alla rykten om mord eller konspiration. En jury slog fast att Diana dött på grund av att Henri Paul gjort sig skyldig till motsvarande grov vårdslöshet i trafik.

Även de paparazzi-fotografer som jagade Mercedesen vid olyckan, kopplades som medskyldiga till händelsen. En fransk, tidigare utredning frikände dock paparazzi-fotograferna och menade att de inte var direkt länkade till Dianas död.

Källor: The Independent, The Telegraph, Listverse.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!