Sverige svettas. Och det märks i försäljningen. Glass, kolsyrat vatten, färdigmarinerat kött och fläktar säljer som aldrig förr. Allt från små handfläktar till mer avancerade klimatanläggningar. El-Giganten säljer nu 80 procent fler fläktar än under samma period förra året. - Vissa modeller börjar ta slut, men vi fyller på efter hand, säger Per Sigvardsson, vd för El-Giganten. Vi svenskar köper just nu mest fläktar i Norden.
Hyllor gapar tomma
När Expressen besöker Siba, Power och Coop Forum i Bromma gapar hyllorna tomma. - Jag har varit på tre ställen och det är slut överallt, säger Birgitta T Jansson, Stockholm, som letar efter en fläkt till sin dotter. Ann-Margret Phil, från Ekerö, har tur. Hon får köpa utställningsexemplaret av en bordsfläkt på Power. Försäljaren vill egentligen inte släppa i väg den, men kan inte med att säga nej när Expressen ser på. - Jättebra. Den här kommer att göra livet drägligare för min handikappade pappa som inte kan komma ut, säger hon nöjd och stoppar ner den i en påse.
Vill inte dricka läsk
Glass säljer också bra i värmen. - Solens strålar är jättebra för vår försäljning. Vi ökar med 40 procent jämfört med året innan, säger Ulf Bengtsson, försäljningschef på Sia. GB glass har ökat sin försäljning med 10 procent och Svenska glasskiosken säljer hittills dubbelt så mycket glass som förra sommaren. - Bland Åhus glassar är Dumlepinnen sommarens favorit, säger Christer Losell, vd för Svenska glasskiosken. Läskförsäljningen går däremot inte upp av värmeböljan. Då väljer vi vatten. - Svensken dricker mest smaksatt vatten i världen. Vi säljer mest av citronsmaken, säger Bo Söderström, informationschef på Carlsberg.