Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

De hårdtränas i Senegal - för svensk färdtjänst

Mariam Sam, Awa Sokhna, Aida Seye och Aida Dia är fyra av de 32 studenterna. Foto: Samres
Ring färdtjänst - och hamna i Senegal.
Där hårdtränas Mariam, Awa, Aida och Aida och 28 klasskamrater i svenska för att bli världens kanske högst utbildade växeltelefonister.
- De är otroligt språkkunniga! Varje lärares drömelever, säger deras språklärare Lena Millinger.

FAKTA

Samres har fått kritik för språkförbistringar i samtal till företagets beställningscentraler i Estland och Moldavien.
2009 valde därför Stockholms läns landsting att inte förlänga avtalet.
Enligt Samres har dock inte de kritiserade samtalen gått via företagets tele­fonister, utan via andra växelföretag.

Nästa år öppnar växel­företaget Samres sin nya telefonväxel i Senegals huvudstad Dakar, där svenskar som ringer om färdtjänst eller kollektivtrafik ska hamna. Tanken är att spara pengar och erbjuda en billigare lösning till sina kunder.
Sedan i mars går 32 blivande telefonister - bland andra Mariam Sam, Awa Sokhna, Aida Seye och Aida Dia - en intensivkurs i svenska.
Samtliga har högskole­utbildning och högre språkstudier i bagaget. Mariam, Aida och Aida håller på att avsluta sina masterstudier i engelska och Awa har precis klarat sina masterprov.
- Det är lektion sex timmar om dagen där vi pratar otroligt mycket, tittar på svensk tv och svenska filmer och läser svenska tidningar, som Expressen, säger Lena Millinger.

Diskuterar Reinfeldt

Svensk politik är ett hett ämne.
- Vi diskuterar Håkan Juholt och Fredrik Reinfeldt. Kungen pratar vi om också.
- När kronprinsessan Victoria fyllde år firade vi henne med läsk och kakor, säger Lena Millinger.
Att hennes elever kommer att klara svenska växelsamtal råder det ingen som helst tvekan om, enligt Lena Millinger.
- De är otroligt motiverade att lära sig eftersom de vill ha jobben.
Handikapporganisationen DHR är dock mycket kritisk till planerna och menar att inte bara språket utan också bristen på lokalkännedom kan vara ett problem.

"Bra löner"

Men Samres uppger att tele­fonisterna kommer att vara tränade i både slang och geografi.
- Idén är givetvis att kunna leverera tjänster kostnadseffektivt till våra uppdragsgivare, säger affärsområdeschefen Niklas Najafi.
Vad tjänar de?
- Det vill jag inte gå in på. Men det är bra löner för att vara i Senegal.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!