Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Han fick i uppgift att böja n-ordet på SFI-lektionen

Jag ställde mig upp och frågade hur det här ordet ens kan vara del av något studiematerial 2018, säger SFI-eleven Ludovic Garattini. Foto: Privat bild
Stencilen delades ut på en SFI-lektion i Stockholm under tisdagen. Foto: Ludovic Garattini
”Vi har försökt reda ut hur det här kunde ske, och vad vi kan göra för att det här inte ska hända igen, säger Katarina Gold, kommunikationschef för ABF Stockholm. Foto: Magnus Glans

Vad är pluralformen av n-ordet? 

Den uppgiften fick eleverna besvara på en SFI-lektion i Stockholm under tisdagen, vilket Metro var först att rapportera om.

– Vi behöver bli tydligare när vi tar in vikarier, säger Katarina Gold, kommunikationschef för ABF Stockholm som driver utbildningen.

På en SFI-lektion i Stockholm under tisdagen gav läraren eleverna i uppgift att skriva ner pluralformen av n-ordet – en av flera uppgifter som kopierats ur en lärobok från 1976.

SFI-eleven Ludovic Garattini protesterade omedelbart till läraren.

– Jag ställde mig upp och frågade hur det här ordet ens kan vara del av något studiematerial 2018. Svaret jag fick var att det är ett gammalt ord och att det inte har samma betydelse på svenska, säger Ludovic Garattini.

Han säger att läraren genast började stryka över ordet i elevernas papper efter att han sagt till.

– Jag är övertygad om att läraren inte menade något illa, eller hade för avsikt att försvara någon rasistisk ställning alls, säger Ludovic Garattini.

"Ska inte hända igen"

Katarina Gold är kommunikationschef på ABF Stockholm, som driver SFI-utbildningen. Hon ser allvarligt på händelsen.

– Både under gårdagen och i dag har vi försökt reda ut hur det här kunde ske, och vad vi kan göra för att det här inte ska hända igen, säger Katarina Gold.

Läraren som delade ut stencilen är en timanställd sommarvikarie, som efter händelsen har sagts upp från skolan.

”Vi lever i en tid då rasism normaliseras”, menar Katarina Gold. Foto: Magnus Glans

– Det samtal som eleven menar att han haft med läraren, tyder på att läraren kanske inte riktigt gör den analys av ordet som vi gör, säger Katarina Gold.

– Läraren tycks mena att ordet är mindre allvarligt på svenska än på exempelvis franska och tyska, utifrån den respons eleven fick från läraren. Och det är inte en syn som ABF Stockholm delar eller ställer sig bakom, säger hon.

 

LÄS MER: Hårda FN-kritiken mot Sverige – tillåter rasism 

 

"Kvaliteten är vårt signum"

Efter det inträffade har ABF Stockholm pratat med både elever och lärare om händelsen.

– Det är viktigt att våra deltagare känner sig trygga hos oss. Att man känner sig inkluderad och välkommen. Den höga kvaliteten är vårt signum. Och den måste vi hela tiden värna, även när vi tar in vikarier, säger Katarina Gold.

– Vi lever i en tid då rasism normaliseras. När den här typen av material kommer fram och används i undervisning så är det bra att det uppmärksammas. Det ska inte förekomma i undervisning.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!