Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

De blir rika på knepet med rot-avdraget

Mockfjärdsfönsters koncernchef Tommy Larsson vill inte förklara varför företaget begär ett större rotavdrag än kostnaden för montören. Foto: Sven Lindwall

Sveriges största fönsterförsäljare, Mockfjärdsfönster, blåser systematiskt upp rotavdraget två och en halv gånger den faktiska arbetskostnaden.

Expressen kan i dag avslöja de interna knep som gjort att skattebetalarna kan ha fått stå för hundratals miljoner kronor i vinstpåslag för företaget.

Skatteverket har länge väntat på att få ett så tydligt fall rättsligt prövat.

- Det här är en väldigt intressant fråga och jag är helt övertygad om att den kommer att bli föremål för domstolsprövning, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på skatteverket.

Rotsystemet har tidigare kritiserats - bland annat i SVT:s Uppdrag granskning - för att leda till att företag överdriver arbetskostnaden, och i stället drar ner kostnader på material och maskiner. På det sättet får de ner slutpriset till kunden efter rotavdrag och kan öka sina egna vinstmarginaler på skattebetalarnas bekostnad.

Men aldrig tidigare har någon kunnat visa så här konkret hur branschledande företag blåser upp siffrorna affär för affär.

Mockfjärdsfönster kallar sig "Sveriges ledande fönsterbytare" och har de senaste åren omsatt över 500 miljoner kronor per år. Omsättningen sköt i höjden 2009 när det förenklade rotsystemet infördes.

- Vi har ökat omsättningen varje år sedan dess. Vi har varit en framgångssaga, säger en anställd.

Avslöjande dokument

Expressen har interna Mockfjärddokument från enskilda försäljningar över hela landet.

De visar hur företaget systematiskt i affär efter affär begär rotavdrag för arbetskostnad som är ungefär två och en halv gånger större än den verkliga arbetskostnaden för montören som installerar fönstren.

På en beställningsorder som skickas till kunden kan det stå en rotgrundande arbetskostnad på drygt 60 000 kronor.

Men det kunden inte får se är beställningsordern till montören på knappt 24 000 kronor.

Rotavdraget, som är hälften av arbetskostnaden, borde därför vara knappt 12 000 kronor i stället för det begärda 30 000 kronor.

Expressen har pratat med ett antal personer inom Mockfjärdsfönster som vittnar om hur rotavdraget blåses upp kraftigt - vilket gör att skattebetalarna via skatteverket pumpar in miljonbelopp i företaget. En av de anställda säger:

- Vd sa själv på agentträffar som vi var på att "det här året gör vi inga prishöjningar, utan vi lägger allt på arbetskostnad, skatteverket är vår bäste vän".

"Bättre pris till slutkunden"

En annan person i företaget sammanfattar vad de uppblåsta rotbidragen innebär för Mockfjärdsfönster:

- På det här sättet kan vi konkurrera ut våra konkurrenter. Högre rotkostnad ger ju ett bättre pris till slutkunden.

Flera anställda inom säljsidan på Mockfjärdsfönster intygar att upplägget med de överstora rotavdragen styrs centralt, av bolagets högsta ledning:

- Försäljarna kan inte påverka det alls.

Vill inte ställa upp

I avtalen med kunderna har Mockfjärdsfönster skrivit in villkoret att kunden kan krävas på pengar om skatteverket skulle neka utbetalning av rotavdraget eller kräva tillbaka pengar för felaktiga utbetalt rotavdrag.

Expressen har varit i kontakt med flera av Mockfjärdsfönsters kunder. Ingen av dem säger sig känna till att arbetskostnaden på deras installationer överdrivits två och en halv gånger, men ingen av dem är heller intresserad av att ställa upp på en intervju.

- För mig är det ju bara bra ju större rotavdraget blir. Det kanske inte är bra för skattebetalarna, men så egoistisk är man ju att man tänker på sig själv i första hand, säger en av dem.

"Två helt olika prislappar"

Expressen har visat dokumentationen för Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på skatteverket. Hon får se originaldokumenten där alla siffror framgår, men där företagsnamnet Mockfjärd har strukits över för att göra det lätare för henne att kommentera det enskilda fallet. Hon säger:

- skatteverket utgår från att arbetskostnaden är det som kunden är beredd att betala för arbetet, medan fakturan till underleverantören visar tydligt vad företaget betalade för arbetet. Alltså en helt annan arbetskostnad. Trots att det är samma jobb som utförts har det två helt olika prislappar.

Hon säger att hon aldrig tidigare sett ett fall som så klart demonstrerar problemen med beräkning av rotavdragen:

- Det här är en väldigt intressant fråga och jag är helt övertygad om att den kommer att bli föremål för domstolsprövning.

"Jättestort vinstpåslag"

Pia Blank Thörnroos menar dock att förfarandet sannolikt är helt lagligt i dag:

- Försäljaren av den här produkten och tjänsten lagt ett jättestort vinstpåslag på arbetet. I det här fallet ser man utförarens arbetskostnad tydligt eftersom den har anlitat en underleverantör. Och även om man lägger på ett visst vinstkostnadspåslag på det arbetet så kommer man ändå inte i närheten av den arbetskostnad som kunden har betalat. Men som lagstiftningen är skriven är det svårt för oss att säga "nej, så får ni inte göra".

I praktiken innebär ju det att det är okej för företaget att låta skattebetalarna stå för vinsten?

- Man kan uttrycka det så faktiskt, att vinstkostnadspålägget inte är utrett, säger Pia Blank Thörnroos.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!