Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

De avfärdar ubåtsteorin: ”Klart det uppstår skador”

Ett "oh shit-moment" säger experten på vrak Linus Andersson.
Finska experter menar att hålet i Estonias skrov uppkom när fartyget träffade botten.Foto: Dplay
Hålet är fyra meter högt och 1,2 meter, i styrbordssidan av Estonias skrovFoto: DPLAY/TT / HANDOUT / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Sedan dokumentärfilmare avslöjade det stora hålet i M/S Estonias skrov har flera teorier om orsaken lanserats. 

Nu vill Tuomo Karppinen och Heimo Livonen, som satt med i Haverikommissionen, att det slutar spekuleras kring en ubåtskollision, rapporterar Ny Teknik.  

– Hela skrovet på en tung färja slog i botten, det är klart att det uppstår skador då, säger Karppinen till finska nyhetsbyrån STT

I den nya dokumentären ”Estonia – fyndet som ändrar allt” visas det tidigare okända hålet, fyra meter högt och 1,2 meter, i styrbordssidan av Estonias skrov. 

Ett hål som inte alls fanns med i Haverikommissionens slutrapport som presenterades i december 1997. 

Nu vill dock Tuomo Karppinen och Heimo Livonen, som satt med i Haverikommissionen för Finlands räkning, tona ned betydelsen av upptäckten som de menar inte har något med själva olycksorsaken att göra. 

Finska experterna: Ingen hörde en hög smäll

Experterna menar i stället att hålet har uppkommit efter att fartyget sjunkit, när skrovet träffade botten, rapporterar Ny Teknik som hänvisar till STT. 

– Hela skrovet på en tung färja slog i havsbotten, det är klart att det uppstår skador då, säger Karppinen till STT. 

Efter att vraket därefter sakta glidit längs botten så har hålet blottlagts först på senare tid, enligt duon. 

Som stöd för deras hypotes påstår de att det inte finns några uppgifter om att överlevande vittnen som befann sig i närheten av där hålet uppkom, i maskinrum och hytter, hörde något. 

Enligt uppgifter i dokumentärfilmen har flera vittnen på båten uppgett att de hört en högljudd smäll. 

Tuomo Karppinen, medlem av den internationella haverikommissionen om Estonia.Foto: Eva Tedesjö / DN

Om hålet uppstod innan fartyget sjönk skulle det definitivt ha hörts rejält, menar Karppinen och Livonen. 

– Stålplattan är gjord av 8-10 millimeter tjockt stål. Om en sådan slits sönder så skulle ljudet vara fruktansvärt, säger Tuomo Karppinen till STT. 

Statsminister Stefan Löfven: ”Sverige ljuger inte”

Duon vänder sig mot teorin om att en ubåt kan ha kraschat in i Estonia och orsakat hålet. 

Flera anser att hålet kan ha orsakats av en kollision med en ubåt – däribland Margus Kurm, före detta statsåklagare och Estoniautredare, som anklagat Sverige för att mörka att en svensk ubåt kolliderade med Estonia och orsakade hålet. 

Något som statsminister Stefan Löfven (S) bemötte under onsdagen. 

– Sverige ljuger ju inte om Estonias förlisning, vi vill inte bidra till någon ökad konflikt här, utan jag har bra dialog med min motsvarighet i Estland, Juri Ratas, sa Stefan Löfven till SR

Här hittar de hålet i Estonia

Bilder ur dokumentärserien ”Estonia – fyndet som ändrar allt” som hade premiär 28 september på Dplay

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.