Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Därför smittas du lätt av virus på flygplan

Totalt elva svenskar har smittats.
Foto: Shutterstock / Shutterstock
Foto: CDC / POLARIS / CDC / POLARIS POLARIS IMAGES

Trångt, nära och stilla. Flygplan är en underbar plats för virus, som lätt kan sprida sig mellan de närmsta stolsraderna.

Nej, den som inte måste resa bör avstå och skjuta upp resan till ett senare tillfälle, tycker Johan Giesecke, före detta statsepidemiolog och nu rådgivare åt WHO.

– Man kan smittas på planet, även om risken är liten nu för plan som går till exempelvis Malmö eller Berlin, där det antagligen inte finns någon smitta, säger han till TT.

Men just smittorisken ombord på flygplan är något som många funderar över. Hittills har det sagts att viruset smittar vid nära kontakter, där man är i närheten av en smittad under rätt lång tid. Som i familjen, eller kanske på jobbet. Men faktiskt också ombord på flygplanet, enligt Johan Giesecke.

– Det är närheten som gör att smittorisken ökar på planet, säger han.

Ombord på planet packas vi ihop tätt i stolsraderna, och avståndet till grannarna bredvid, framför och bakom är inte många decimeter.

– Det finns en tumregel. Smittorisken är som störst två stolsrader framför och två stolsrader bakom den smittsamme, samt den rad hen sitter på. Det blir fem stolsrader där risken är som störst.

Bra ventilation ombord

Ventilationen ombord på planen är dock god, förklarar Johan Giesecke. Luftfiltren tar bort viruspartiklarna.

Men ett bekymmer med det nya coronaviruset sars-cov-2 är att man än så länge vet alltför lite om det, förklarar han.

– Det är oroande att man inte vet säkert hur det smittar, eller hur smittsamt det är.

Det rör sig av allt att döma om droppsmitta, med små, små droppar som kommer då den som blivit sjuk hostar eller nyser, och av allt att döma sker smittoöverföringen vid nära kontakter, enligt WHO.

Men mer exakt vilka egenskaper viruset har vet man inte ännu, förklarar Johan Giesecke. Inte heller varför vissa personer tycks kunna sprida smittan mer än andra, eller varför vissa, som inte tillhör någon riskgrupp, ändå blir svårt sjuka.

– Dosen smittoämne kan spela roll. Det har varit en del unga och friska som blivit svårt sjuka. Den kinesiske läkaren som först upptäckte smittan och som senare dog fick kanske i sig en större dos smittoämne.

– Men man kan också bli fast i karantän. Det är svårt att veta var viruset bryter ut, det kan vara i USA eller i Marocko. Det har inte ens gått en vecka sedan det bröt ut i Italien.

Detta, och trängseln och närheten ombord på ett flygplan, gör att man bör undvika resor som inte är nödvändiga, tycker han. Själv tvekar han inför en resa till Liverpool i nästa vecka. Han tycker också att man ska tänka på de andra risker som resande i virustider innebär. Ingen vet var spridningen sker nästa gång.

– Man kan hamna i karantän, eller att flygbolaget slutar flyga. Man kan också vägras att flyga hem om man skulle uppvisa någon form av symptom. Ingen av dessa händelser gör resan till någon särskilt positiv upplevelse, säger Johan Giesecke.

Tömma stolsrader

Freja Annamatz, presschef på SAS, förklarar att flygbolagen har tydliga regler för hur de ska hantera sjukdomsfall ombord, liksom alla möjliga olika smittor.

– Vi kan tömma stolsrader, och det finns skyddsutrustning som masker och handskar ombord vid behov. Det händer tyvärr dagligen att folk blir sjuka på flygplan.

Personalen på flyget är inte oftare sjuka än de som jobbar i andra serviceyrken, förklarar hon.

Hon bekräftar också det som Johan Giesecke berättat, att luftfiltren i moderna flygplan är mycket effektiva.

– De är så kallade hepa-filter som luften cirkulerar igenom. Att själva ventilationen sprider virus är alltså inte speciellt sannolikt.

Freja Annamats berättar att flygbolag alltid följer de olika rekommendationer som hälsovårdsmyndigheter i olika länder utfärdar. Det innebär en rad skilda åtgärder, som att se till att hälsodeklarationer på papper fylls i.

– Säkerheten för våra passagerare och besättningar kommer alltid först, säger Freja Annamatz.

Lätt att göra fel: ”Något som de flesta missar”.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.