Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Därför skenade rulltrappan i Stockholms tunnelbana

Förra sommaren skenade plötsligt en rulltrappa vid Stockholm Citys pendelstation.
Nu är haverirapporten färdig som visar orsaken. Foto: DN / TT NYHETSBYRÅN

Plötsligt vände rulltrappan och började skena baklänges. 

Som en konsekvens stängdes pendelstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan. 

Nu är haverirapporten färdig – som visar att konstruktionen inte var tillräckligt bra vilket orsakade slitningar. 

Det var den 9 juli förra året som en rulltrappa i pendeltågsstationen Stockholm City plötsligt bytte riktninging – och skenade i väg baklänges. 

Vittnen berättade då om paniken som utbröt och hur människor tvingades slänga sig till trappan bredvid. 

Kort därefter stängdes pendelstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan och SL tillsatte en utredning. Samtliga rulltrappor på stationen skulle undersökas. 

– Vi ska säkra att det absolut inte händer igen. Vi har tagit hit vår rulltrappsleverantör som håller på att utreda hur det kunde hända, har SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg tidigare sagt till Expressen. 

Därför skenade rulltrappan i Stockholms tunnelbana

Nu har besiktningsföretaget Dekra färdigställt den haverirapport som visar att konstruktionen inte var tillräckligt ”robust” – och därför orsakade slitningar på rulltrappan. 

Det ledde i sin tur till att kopplingen mellan motor och drivning av rulltrappan gick sönder, och sedermera orsakade olyckan. 

– Vi sätter alltid säkerheten först och Dekras rapport visar att vi gjorde rätt som stängde rulltrapporna, säger trafikförvaltningens chef Caroline Ottosson i ett pressmeddelande. 

– Vi är medvetna om att det har inneburit mycket besvär för våra resenärer och vi är tacksamma över deras tålamod och förståelse.

Fyra fortfarande avstängda till mars

SL rekomenderas samtidigt att konstruktionen av splinekopplingen ändras på 19 singelmotortrappor och sex dubbelmotortrappor på de två tidigare stänga stationerna. Därtill vill de se att tillsatsbroms installeras på 19 singelmotortrappor med splinekoppling och på 46 singelmotortrappor. 

Fyra rulltrappor är fortfarande avstängda men väntas öppna igen i mars efter att de åtgärdats med den nya typen av koppling. 

– Vi beklagar att det dröjer ytterligare en tid innan alla rulltrappor är igång. Det som tagit mest tid är tillverkning av de nya delarna, därefter ska de kontrolleras, installeras, besiktigas och rulltrappan provköras innan den kan tas i drift igen, säger Caroline Ottosson. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!