Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Därför reagerar kunder på klädjättens modellbild

Flera hyllar det faktum att företaget inte retuscherat bort vad som brukar kallas för ”brister”, medan andra har svårt att klura ut vad det skulle vara för ”brister” som ens skulle behöva retuscheras. Foto: Asos
Bilden visar en kvinna med ytterst få ”brister” som snarare verkar vara fotograferad i vinklar för att de ska framhävas. Foto: Asos
Sedan 2017 retuscherar inte Ellos modellbilderna. Foto: Asos

Modellen sitter med böjd rygg och visar att även smala personer får valkar, har bristningar och ärr.

Bilden på Asos hyllas av vissa för att den visar upp en ”vanlig” kvinna i en ”osmickrande” ställning. Andra är mer förvirrade över och frågande om vad som skulle vara  speciellt med bilden, skriver Mail Online.

En bild på en modell som bär en ljuslila bikini som säljs på onlinebaserade klädkedjan Asos har väckt en del uppmärksamhet i sociala medier. 

Bilden visar en kvinna med ytterst få ”brister” som snarare verkar vara fotograferad i vinklar för att de ska framhävas. Hon sitter med en krökt rygg vilket gör att henne mage trycks ihop och skapar ett streck mitt på magen. Modellen har också ett litet märke på armen och några bristningar på låret, skriver Mail Online.

Foto: Asos

Hyllas av vissa

Och reaktionerna är blandade. Flera hyllar det faktum att företaget inte retuscherat bort vad som brukar kallas för ”brister”, medan andra har svårt att klura ut vad det skulle vara för ”brister” som ens skulle behöva redigeras. 

”Tack Asos för dessa vinklar.” skriver en person på Twitter som kommentar till den ljuslila bikinibilden. Kommentaren följer av flera reaktioner som kommenterar att det är i tiden med en bild där modellen ser ut som den faktiskt gör i verkligheten.  

Foto: Asos

Förvirrar andra

Andra ifrågasätter vad det är folk egentligen ser som tidigare skulle ha retuscherats bort medan ytterligare personer diskuterar att det är bra att visa att alla sorters kroppar har ”valkar” på magen och ser olika ut beroende på hur och i vilken ställning man fotograferas – någonting som kanske inte alltid framkommer i modeindustrin.

”Det faktum att hon är smal och även hon har en valkar på magen visar hur mycket det saknas mångfald vad gäller olika kroppar inom modeindustrin.” skriver en annan. 

En annan Twitteranvändare är inne på samma spår:

”Om det inte hade poängterats hade jag nog inte ens noterat det. Där ser man hur enkelt det är att normalisera valkar och naturliga mänskliga funktioner i annonser. Mainstream företag borde börja göra det oftare” .

Ellos lovade att sluta retuschera sina modellbilder 2017, enligt Mail Online. Även flera andra klädjättar har börjat visa en mer mångsidig bild av modeller i olika storlekar och utseenden.