"Ett skämt". Jessica Eriksson, som driver butik och kafé vid Vaksalagatan i Uppsala, tycker att renoveringen av paradgatan har skötts dåligt. Foto: Privat"Ett skämt". Jessica Eriksson, som driver butik och kafé vid Vaksalagatan i Uppsala, tycker att renoveringen av paradgatan har skötts dåligt. Foto: Privat
"Ett skämt". Jessica Eriksson, som driver butik och kafé vid Vaksalagatan i Uppsala, tycker att renoveringen av paradgatan har skötts dåligt. Foto: Privat
Foto: PrivatFoto: Privat
 Foto: Privat
Foto: TORE HAGMAN / TORE HAGMANFoto: TORE HAGMAN / TORE HAGMAN
 Foto: TORE HAGMAN / TORE HAGMAN

Därför måste gatstenarna vändas i Uppsala

Publicerad

Nej, det här är inget tidigt aprilskämt: I Uppsala vänder man på gatstenar.

Eftersom de sattes åt fel håll har man i veckan på stadens paradgata arbetat med att bränna och bända loss gatstenar och vänt dem rätt väg.

– Det här är ett skämt från början till slut, säger Jessica Eriksson, som driver butik och kafé där.

Upprustning och renovering av Vaksalagatan i centrala Uppsala pågår sedan ett och ett halvt år tillbaka och i veckan kunde förvånade Uppsalabor se hur en del av de stenlagda delarna bröts upp igen.

Kommunens projektledare Pierre Sundin förklarar:

– Vi gjorde en kontroll och det visade sig att entreprenören hade lite otur på några ställen och lagt stenarna fel väg. Stenarna är bearbetade på ett annat sätt på en sida. Det får inte vara för skrovliga stenar där folk ska ta sig fram, säger han.

Fel sida upp

En del av gatstenarna hamnade med den bearbetade sidan ned, och det var bara för entreprenören Markona att skicka ut folk för att vända varenda sten som hamnat fel. Vilket visade sig vara svårare än väntat: stenarna var fastfrusna och man fick enligt Uppsala Nya Tidning lov att använda gasolbrännare.

– Jag tycker att det är ganska banalt. Det var inte mer än 20 stenar som behövde vändas, säger Maria Andersson, vd för entreprenören Markona.

"Har förlorat massvis"

Jessica Eriksson, som driver butik och kafé vid Vaksalagatan i Uppsala, tycker att renoveringen av gatan har skötts dåligt från början - och skrattar när hon ska prata om det.

– Det är ett skämt. Men jag har förlorat massvis på det här. Avstängningar, trafikstörningar. Och informationen har varit usel, säger hon.

Enligt Markonas vd Maria Andersson vändes alla felvända stenar i början av veckan. Men enligt kommunens projektledare Pierre Sundin blev inte arbetet klart innan snön började falla.

– Nej, de hann inte. Det är ett jobb som måste återupptas, säger han.

Någon extra kostad för skattebetalarna i Uppsala blir det inte. Den notan får entreprenören Markona betala.

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag