Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Därför kan svenska elever inte räkna

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
I rapporten konstateras att räknemetoden som används i svenska skolor är ett hinder för elevers matematikutveckling.
Foto: Ron Chapple

I en rad undersökningar har svenska elever fått dåliga resultat i matematik.

En förklaring till resultaten kan vara den räknemetod som används, enligt en ny rapport av Skolverket.

Räknemetoden, som kallas skriftlig huvudräkning eller mellanled, infördes på 1990-talet. Metoden går ut på att varje talsort räknas för sig i stället för att ställa upp talen lodrätt.

- En idé som inte har en ordentlig vetenskaplig förankring är ju farlig att genomföra. Man skulle önska att det inte gjordes fullskaliga försök med alla elever, säger Per-Olof Bentley, docent i matematikdidaktik, till "Kalla fakta".

Rapport från Skolverket

I en ännu opublicerad rapport av Skolverket, som analyserar de svenska resultaten i den internationella jämförelsen Timss 2011, som Bentley skrivit, konstaterar han att räknemetoden är ett hinder för elevers matematikutveckling.

- Det var en lovvärd idé. Man trodde att eleverna skulle förstå matematiken bättre. Men det har tyvärr fått motsatt effekt, säger han.

Lodrät uppställning hos de bästa

De länder som får bäst matematikresultat i internationella rapporter har fortfarande den lodräta uppställningen, enligt Kalla Fakta.

Men räknemetoden skriftlig huvudräkning har också förespråkare.

- Använder man skriftlig huvudräkning blir man duktig i matematik, säger matematikläraren Birgitta Rockström i programmet.

Fakta: Skriftlig huvudräkning

Skriftlig huvudräkning innebär att du först gör en förenkling, ett så kallat mellanled, som sedan skrivs ned innan det räknas ut i huvudet. Det finns flera olika sätt:

• Man kan räkna varje talsort för sig: 45+32+64 delas upp i 40+30+60=130 och 5+2+3=11, som sedan läggs ihop, 130+11=141.

• Flytta över entalen. Man "lånar" för att förenkla ett tal. Exempelvis 355+796, så flyttas fyra över till 796 för att få 800 jämnt, och fyra dras av från 355, innan de båda nya talen läggs ihop. 796+355=(796+4)+(355-4)=800+351=1 151.

• Det finns även skriftliga huvudräkningsmodeller för division, subtraktion och multiplikation.

Källa: Stockholms stads webbmatte.se (TT)

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.