Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rapport: Därför hamnade Viking Sky i sjönöd

Viking Sky när fartyget fördes in till hamnen i Molde.Foto: SVEIN OVE EKORNESVAG / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Lågt oljetryck – och kraftig sjögång.

Det är orsakerna till att det norska kryssningsfartyget Viking Sky hamnade i sjönöd.

”Den kraftiga sjögången vid Hustadvika ledde sannolikt till så stora rörelser att det utlöste larm om för lågt smörjoljetryck”, skriver rederiet i ett pressmeddelande.

I helgen hamnade Viking Sky i sjönöd vid den norska kusten.

Under onsdagen fördes kryssningsfartyget till Kristiansund för att repareras. Fartyget går för egen maskin, men har en bogserbåt vid sin sida som ersättning för ett skadat ankare.

Redan nästa månad hoppas rederiet hoppas att Viking Skys skador ska vara lagade, och att fartyget då kan vara tillbaka på sjön.

Kryssningsfartyget var ju nära att gå på grund när skeppets motorer plötsligt fick problem. Samtidigt medförde kraftiga vindar och höga vågor att Viking Star fick slagsida.

1 373 människor befann sig ombord när motorproblemen inträffade i lördags. Runt 470 av dem räddades med hjälp av helikopter. 27 människor har vårdats på sjukhus efter att ha skadats ombord.

 

 

”Har blivit en blackout”

I måndags ansågs det vara för tidigt att dra några slutsatser om varför motorerna på kryssningsfartyget Viking Sky slogs ut. Något som norska myndigheten Sjøfartsdirektoratet då konstaterade efter en första undersökning av fartyget.

– Det är klart att det har blivit en blackout, men vi kan inte säga något om orsaken till detta för närvarande, slog myndigheten fast i ett meddelande.

Men under onsdagen kom ett nytt pressmeddelande från Sjøfartsdirektoratet . Något som bland annat norska Dagbladet rapporterar.

”Kraftig sjögång och lågt oljetryck”

Där konstateras att händelsen har sin orsak i ”kraftig sjögång och lågt oljetryck”.

”Smörjoljan i tankarna var inom gränsvärdena, men relativt lågt när fartyget gick ut till Hustadvika. Tankarna var utrustade med en larmnivå, men dessa var inte på när fartyget gick ut till Hustadvika. Den kraftiga sjögången vid Hustadvika ledde sannolikt till så stora rörelser att det utlöste larm om för lågt smörjoljetryck. Vilket i sin tur ledde till automatisk avstängning av motorerna kort därefter, står det i pressmeddelandet.