Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Därför blev metoo så stort i Sverige

Flera mediehus fälldes i Pressens Opinionsnämnd efter metoo-rapporteringen.
Flera mediehus fälldes i Pressens Opinionsnämnd efter metoo-rapporteringen. Foto: Magnus Hallgren/DN
Flera mediehus fälldes i Pressens Opinionsnämnd efter metoo-rapporteringen. Foto: Alex Ljungdahl

Jag tvekar faktiskt lite att skriva den här krönikan. 

KRÖNIKA | MEDIEKOLLEN. Det jag tänker säga kan nämligen lätt missbrukas av propaganda­sajter som fastnat i Trump-jargongen och driver tesen att Södermalmsmaffian på svenska redaktioner mörkar och förvanskar för att gynna sin politiska agenda.

Men en detalj som har fastnat hos mig från metoo-debatten efter veckans fällningar i Pressens Opinionsnämnd är de många framstående medieanalytiker som upprepar att journalistik aldrig får bli aktivistisk. Självklart ska journalistiken alltid drivas av sanningssökande. Vi ska skilja på ”news and views”, som det heter i den anglosaxiska traditionen. Vi ska vara allsidiga, inte enfaldiga.

Det var nu också längesedan vi hade stora medieaktörer som var förklädda partiorgan. Aftonbladets legendariske chefredaktör Torbjörn Larsson lyckades 1996 med bedriften att gå om Expressen. En av orsakerna var att han gjorde upp med den LO-ägda kvällstidningens sossefilter som korrumperade nyhetsvärderingen. Publiken tråkas ut av reportrar som påminner om politruker.

 

LÄS MER av Karin Olsson: Pressetiken mår alldeles utmärkt

 

Så i en banal bemärkelse är det lätt att hålla med till exempel Press­ombudsmannen Ola Sigvardsson när han undervisar om att journalistiken inte får bli en nyttig idiot åt specifika politiska intressen. Ingen i dagens genomprofessionaliserade medievärld skulle invända. 

Samtidigt får vi inte i ivern att profilera våra produkter mot propagandasajterna inbilla oss att det finns någon värderingsfri, ”ren” journalistik. När Ivar Harrie, Expressens första chefredaktör, skrev ledaren i invigningsnumret uttryckte han sig så här: ”Expressen har i allmänna frågor en ståndpunkt som hela reaktionen är ense om – klart frisinnad, med kulturradikal ­orientering. /.../ Det är redaktionens ­förhoppning att denna ståndpunkt skall ­märkas i hela tidningen.”

I Expressens publicistiska idé i dag står det att vi ”bekämpar alla idéer som försöker krympa människan och hennes möjligheter – kvinnoförakt, klassförakt, främlings­fientlighet, fördomsfullhet.”

Vår journalistik styrs alltså av ideal som en gång i tiden var riktigt radikala, men som har blivit så mainstream att de knappast märks. 

På samma sätt är det för många medier, och kanske är det därför som samtalet om ”news och views” blivit hopplöst ytligt. Det är mer komp­licerat än att åsikter erbjuds på ledar- och debattplats och på nyhetsplats återfinns närmast en laboratorieprodukt, kliniskt ren från politiska ­värderingar. 

 

LÄS MER av Karin Olsson: Vem granskar offren för kulturprofilen? 

 

Expressens idoga granskning av nazismen och den nationa­listiska högerpopulismen springer till exempel direkt ur tidningens värdegrund. Och det är klart att vi tycker att frågor om jämställdhet, som just metoo handlade om, är särskilt viktiga att investera tid och reporterkraft i. 

Det innebär inte att ­Expressen förvränger verklig­heten för att den ska ”passa in” eller förkastar pressetiken för att gynna den större saken. Men det är heller ingen slump att metoo-bevakningen var så intensiv i just svenska medier, präglade av idéerna i ett av ­världens mest feministiska länder.

Många beslut i nyhetskedjan beror ju på vad enskilda reportrar eller redaktörer har för ideal och världsuppfattning. 

Det är så vissa ämnen eller vinklar kan bli tabu och nyhetsvärdering skifta med tidsandan. Journalistik görs av människor och mediehus med drivkrafter, som inte sällan kan kopplas till en ideologi. 

En självklarhet kanske, men en liten påminnelse verkar trots allt behövas. Det existerar ingen journalistik lika objektiv som ett glas vatten.

 

Karin Olsson är ställföreträdande ansvarig utgivare på Expressen och kulturchef. Nästa vecka skriver chefredaktör Thomas Mattsson Mediekollen.

 

HÄNT I VECKAN

HANNA MARKLUND. Hoppas att VM:s historiska fotbollskommentator i TV4 jobbar när Sverige möter Schweiz på tisdag.

ALICE BAH KUHNKE. Medieministern har många heta frågor att tala om under den kommande Almedalsveckan.

ANETTE NOVAK. Nyutnämnd direktör för Statens medieråd, som bland annat sätter åldergränser på filmer.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!