När Iphone 6 och Iphone 6 plus presenterades i september 2014 var klockslaget 09:41 överallt. Foto: Marcio Jose SanchezNär Iphone 6 och Iphone 6 plus presenterades i september 2014 var klockslaget 09:41 överallt. Foto: Marcio Jose Sanchez
När Iphone 6 och Iphone 6 plus presenterades i september 2014 var klockslaget 09:41 överallt. Foto: Marcio Jose Sanchez
09:41. Foto: Monica Davey / Epa / Tt09:41. Foto: Monica Davey / Epa / Tt
09:41. Foto: Monica Davey / Epa / Tt
När Iphone 5s presenterades i september 2013 visade telefonerna klockslaget 09:41. Foto: Marcio Jose SanchezNär Iphone 5s presenterades i september 2013 visade telefonerna klockslaget 09:41. Foto: Marcio Jose Sanchez
När Iphone 5s presenterades i september 2013 visade telefonerna klockslaget 09:41. Foto: Marcio Jose Sanchez
Iphone 5 presenteras 2012 – och klockan är...09:41. Foto: Eric RisbergIphone 5 presenteras 2012 – och klockan är...09:41. Foto: Eric Risberg
Iphone 5 presenteras 2012 – och klockan är...09:41. Foto: Eric Risberg
Även när Iphone 4s presenterades i oktober 2011 var klockslaget 09:41. Foto: Paul SakumaÄven när Iphone 4s presenterades i oktober 2011 var klockslaget 09:41. Foto: Paul Sakuma
Även när Iphone 4s presenterades i oktober 2011 var klockslaget 09:41. Foto: Paul Sakuma
Men när Iphone 3G presenterades 2008 var klockslaget 09:42. Foto: Paul SakumaMen när Iphone 3G presenterades 2008 var klockslaget 09:42. Foto: Paul Sakuma
Men när Iphone 3G presenterades 2008 var klockslaget 09:42. Foto: Paul Sakuma
09:42! Foto: Paul Sakuma09:42! Foto: Paul Sakuma
09:42! Foto: Paul Sakuma

Därför är klockan alltid 9.41 i Iphone

Publicerad

Många har märkt att klockan alltid är 9.41 eller 9.42 i Apples marknadsföring.

Klockslagen går att spåra ända tillbaka till Steve Jobs tal på Macworld conference 2007.

Då visade han upp Apples första Iphone – 40 minuter in i presentationen.

Var du en av dem som kände igen klockslaget när Iphone 6 presenterades? Då är du inte ensam. Ända sedan den allra första Iphone har klockslagen 9.41 och 9.42 använts i Apples marknadsföring, och det är så klart ingen slump.

När Steve Jobs yttrade de nu historiska orden "I dag kommer Apple att återuppfinna telefonen" inför släppet av Iphone visades den nya telefonen på en skärm bakom honom. Tiden: 9.42.

Ska vara nära verkliga tiden

Förre Apple-chefen Scott Forstall förklarade enligt The Atlantic den frusna tiden så här:

– Vi designar produktlanseringsanteckningarna så att det stora avslöjandet inträffar cirka 40 minuter in i presentationen. När den stora bilden visas på skärmen vill vi att tiden är så nära den på åskådarnas klockor som möjligt, sade han.

Scott Forstall förklarar vidare att när Iphone presenterades så användes klockslaget 9.42 vilket visade sig vara nära den verkliga tiden, och sedan användes 9.41 för Ipad. Apples öga för detaljer verkar också ha gett resultat då många genom åren har uppmärksammat klockslaget och undrat om anledningen bakom.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag