Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dålig beredskap för akut sjuka i luften

Blir du akut sjuk ombord på ett flygplan får du hoppas på det bästa - men förvänta dig det värsta.

Flygbolagens beredskap för att hantera akuta sjukdomsfall bland passagerarna bygger i de flesta fall på att det finns en läkare bland passagerarna.

Och att hon eller han är villig att hjälpa dig.

Kabinpersonal som saknar medicinsk utbildning, bristfällig sjukvårdsutrustning och inga rapporteringsskyldigheter. Så oförberedda är de flesta flygbolag på att någon av deras passagerare ska bli akut sjuka, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Christer Rosén, pensionerad överläkare, är en av de som gjort ett hjältemodigt ingripande då en av hans medpassagerare insjuknade under en flygning. För Sveriges Radio berättar han om den bristfälliga beredskapen ombord:

– Flygbolaget kunde bara prestera en liten kartong, ungefär lika stor som en skokartong, med lite olika preparat av smärtstillande karaktär. Det var väldigt dåligt med utrustning, säger Christer Rosén till Ekot i Sveriges Radio.

Ingen utbildning

Inom EU finns det inget krav på att det ska finnas liggplats för hastigt insjuknade passagerare. Däremot ska det finnas en plomberad väska med medicinsk utrustning och läkemedel. Problemet är att kabinpersonalen mycket sällan har fått utbildning i hur den ska användas.

– Det är inte till för kabinpersonalen att använda, utan ifall det finns en läkare till hands, säger Christer Ullvetter, sakkunnig på transportstyrelsen till Ekot i Sveriges Radio.

Flygbolagen har heller ingen skyldighet att rapportera in till vare sig din läkare eller det landsting du tillhör om du har blivit akut sjuk under flygning. Faktum är att de inte är skyldiga att skriva någon form av rapport alls.

Risk för skadestånd

Gösta Bucht, professor i geriatrik och sakkunnig på Sveriges pensionärsförbund, tycker att flygbolagen lämpar över ett allt för stort ansvar på de eventuella passagerare som har medicinsk utbildning. Detta kan bli ett extra stort problem under flygningar till USA, eller flygningar med många amerikanska passagerare.

– Nej, där är man benägen att inte hjälpa till, eftersom det är så stora risker för skadestånd. Ingriper man dessutom utan att ha sin normala utrustning och stöd från sina kollegor ökar risken att något går snett. Då ligger man illa till, säger Gösta Bucht.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!