Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Då stannar Sverige – av en oväntad anledning

Helena Söderholm, presschef på SOS Alarm, berättar om fenomenet.Foto: SOS Alarm / Buena Vista
Operatören Niclas Eriksson vittnar om fenomenet.Foto: SOS Alarm

Varje julafton klockan tre bänkar sig svenskarna i tv-sofforna – något som operatörerna på SOS Alarm märker tydligt.

– Vi ser att larmsamtalen minskar ganska kraftigt direkt klockan tre, berättar Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm.

Men det är inte det enda avvikande mönstret som operatörerna upptäckt – nu berättar presschefen om mystiken kring julafton.

Klockan tre på julafton bänkar sig det svenska folket för att avnjuta Kalle Anka och hans vänners dråpliga äventyr.

Faktum är att julefriden ute i stugorna är så kompakt att den märks på SOS Alarm, något som Dalarnas Tidningar var först med att uppmärksamma. 

Nu redovisas de senaste siffrorna över minskningen av inkommande samtal tiden mellan klockan tre och fyra på julafton – även kallad för "Kalle Anka-timmen".

När Pluto ska hjälpa Musse Pigg med julgranen blir det tokigt värre.Foto: / BUENA VISTA

Presschefen: "Då kommer en liten puckel"

– Vi ser att larmsamtalen minskar ganska kraftigt direkt klockan tre, berättar Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm.

Hon fortsätter:

– Sedan vid fyra kommer en liten puckel, då ringer folk som inte hade så akuta problem. 

Helena Söderblom berättar att det kan röra sig om folk som har haft molande värk sedan morgonen, och som sedan funderat på att ringa hela dagen.

Helena Söderholm, presschef på SOS Alarm.Foto: SOS Alarm

Operatören: "Tror inte det är sant"

Niclas Eriksson arbetar som operatör vid SOS Alarm, och bekräftar fenomenet med minskat antal samtal i ett pressmeddelande:

– Jag hade hört talas om ”Kalle Anka-effekten” av kollegor, men förstod inte hur stort det var förrän jag själv satt och svarade på 112 på julafton. Man tror inte att det är sant, säger han och fortsätter:

– Det finns en så otroligt stark tradition att samla familj och vänner och sitta ner just då, vilket säkerligen leder till att färre akuta händelser sker under ”Kalle Anka-timmen”. Efter klockan fyra får man även en del samtal där folk säger att de har väntat till efter programmet med att ringa 112, säger operatören.

Faktum är dock att ovanstående fenomen kan vara på väg att dö ut, enligt SOS Alarms statistik.

Operatören Niclas Eriksson vittnar om fenomenet.Foto: SOS Alarm

"Var tydligare för några år sedan"

Det senaste året som finns med i mätningen är 2016, då samtalen till SOS Alarm minskade med elva procent, vilket är att jämföra med siffran från 2013 som ligger på 23 procent.

– Effekten var tydligare för några år sedan, nu avtar den lite grann, berättar presschefen Helena Söderblom.

Men faktum är att SOS Alarm fortfarande märker av julens påverkan på svenskarna – och nu berättar Helena om andra avvikande mönster:

– Vi ser att det kommer fler samtal på juldagen. På julafton ska det mycket till för att bryta julefriden, berättar presschefen och fortsätter:

– På kvällen den 23 december ringer många äldre som känner sig ensamma. De ringer och vill prata lite.

Vid alla inkommande samtal gör SOS Alarm en bedömning om de kan hjälpa till eller inte, och när folk ringer och är ensamma skickar man ofta vidare samtalet till jourhavande präst, berättar Helena Söderblom:

– Det är över 100 000 per år som ringer dit. Det är lika många samtal som går vidare till olika räddningstjänster.

Presschefens viktiga uppmaning

Enligt Helena Söderblom finns många intressanta lärdomar att dra av mönstret:

– Det visar tydligt att vi själva har en stor inverkan på hur mycket som händer. Om man tänker sig för lite grann och försöker ta det lugnt, inte stressar för mycket, ser till att hålla i stegen, släcker ljusen och kör försiktigt, då kan man själv göra skillnad så att färre olyckor händer och att fler får en god jul tillsammans, säger hon och fortsätter:

– Sedan är det självklart att man ska ringa ändå om något händer mellan tre och fyra.

 

Så mycket minskade samtalen under "Kalle Anka-timmen"

2012: 23 procent

 

2013: 26 procent

 

2014: 20 procent

 

2015: 16 procent

 

2016: 11 procent

 

*Minskat antal 112-anrop mellan klockan 15 och 16 jämfört med de tre närmaste timmarna före och efter. 

 

Källa: SOS Alarm