MSB svarar på kritiken: ”Budskapet gick fram”

Flera riktade kritik mot innehållet i måndagens mass-sms från MSB – svaret från myndigheten: ”Avvägning vi gjorde”
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

Folkhälsomyndighetens och MSB:s mass-sms väckte kritik. Men MSB:s kommunikationsdirektör Morgan Olofsson är nöjd.

– Fler har sökt sig till informationen om de nya råden. Vi ser en kraftig ökning av trafik på krisinformation.se – 3,5 miljoner besökare, säger han.

Under måndagen väckte det mass-sms som skickades ut till nästintill alla svenska abonnemang massiv kritik från bland andra medierådgivare Paul Ronge, de moderata riksdagsledamöterna Hanif Bali och Maria Stockhaus, ledarskribenten Susanna Birgersson, Novus vd Torbjörn Sjöström. Sms:et kritiseras för att vara kort, saknade länk och enbart vara på svenska.  

Nu svarar MSB:s kommunikationsdirektör Morgan Olofsson på kritiken och säger att det viktigaste inte är hur sms:et är formulerat. 

– Fler har sökt sig till informationen om de nya råden. Vi ser en kraftig ökning av trafik på kirsinformation.se – 3,5 miljoner besökare, säger han. 

Anser att budskapet gick fram

Han säger sig också vara nöjd över att inga tekniska störningar noterats i och med utskicket. 

– Budskapet gick fram. Det är första massutskicket i Sverige, och erfarenheterna kommer vi ha nytta av i framtiden, säger han. 

Expressens Niklas Svensson frågar om varför inte massutskicken liknade Norges, Danmarks och Finlands utskick, som också skickat sms till befolkningen, men betydligt längre och med bland annat länkar till mer information. 

– Det var en avvägning och vi ville rikta blicken mot där mer information finns för alla att ta till sig, säger Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten. 

”Tokigt att ha länkar” 

Morgan Olofsson säger att man inte vill använda sig av länkar för att minimera risken för bedragare: 

– Det är tokigt att ha länkar från myndigheter det kan vara så att man kopierar meddelandet, och den där, hyperlänken ändrar man på och så hamnar man på sidor där man alls inte vill vara - med bedrägerier eller desinformation. Så det är en avvägning vi gjorde, säger han och upprepar att det var ett första försök med mass-sms och att många sökt sig till Krisinformation.se. 

Paul Ronge: “Har man inte mer att säga blir det nästan som en PR-ploj”