Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kunder vägras återbetalning efter corona – SL anmäls

Senaste nytt om coronautvecklingen i Expressen TV – vi sänder direkt mellan 07 och 23 varje vardag och mellan 11 och 20 på helgerna.
Foto: Privat / Läsarbild
Foto: Danish Saroee

SL har anmälts till Konsumentverket efter att ha nekat kunder att få pengarna tillbaka för månadsbiljetter.

Kunderna hänvisar till coronautbrottet och den trånga situationen på SL:s bussar – men får nej av SL.

Resenärer i Stockholms lokaltrafik SL som velat få sina månadsbiljettköp hävda på grund av coronautbrottet får avslag, enligt anmälningar till Konsumentverket. Anmälarna trycker på smittorisken i kollektivtrafiken och att situationen har förvärrats ytterligare av de senaste dagarnas trängsel på SL-bussarna.

”Har köpt månadskort hos SL. Ville reklamera månadskortet då coronautbrottet gjort att SL har kraftig reducering i trafiken vilket innebär kraftiga förseningar samt tvång att resenärerna står i trånga utrymmen med stor risk för coronasmittning”, skriver en person i sin anmälan som Expressen tagit del av.

En annan kund, som säger sig ha hunnit åka en gång på sin biljett, skriver att den önskar ”få tillbaka pengarna för att inte utsättas för smittorisk”.

”Orimligt att SL inte kan möta upp detta efter allt som sker”, skriver personen.

”Ni packar era resenärer som sillar”

En biljett som gäller i 30 dagar kostar 930 kronor för vuxna. För pensionärer, studenter och ungdomar ligger priset på 620 kronor.

En av anmälarna hänvisar till SL:s villkor. Där står att:

”... om SL-trafiken förändras på ett sätt som du inte kunde veta när du köpte din periodbiljett och ändringen är av avgörande betydelse för dig, kan SL köpa tillbaka din biljett.”

I svar till en av kunderna har SL skrivit att de gör bedömningen att den reducerade trafiken ”inte utgör den typ av ändring i utbudet som gör att kunden kan lämna tillbaka sin biljett”.

”Det är av stor betydelse för mig att inte bli sjuk i kollektivtrafiken då ni packar era resenärer som sillar”, svarar kunden och hänvisar till rekommendationen att man ska hålla avstånd från andra.

SL:s svar

SL ska ha svarat att det i dagsläget inte är aktuellt med några förändringar i köpvillkoren. I ett mejl till Expressen skriver Aleksander Krajisnik, presskommunikatör på trafikförvaltningen i region Stockholm:

”SL bedömer att nuvarande justering av trafikutbudet inte utgör den typ av omfattande förändring av trafikutbudet som gör att du som resenär kan lämna tillbaka din biljett. Exempel på detta är om SL skulle tvingas stänga av hela trafikslag (buss, tunnelbana, pendeltåg etc.) eller dra in linjer i sin helhet. I dag körs både tunnelbanan och pendeltågen precis som vanligt.”

Missa inga nyheter om coronaviruset! Ladda ner eller starta om Expressens app, slå på notiser och välj ”coronaviruset” – då får du hela tiden senaste nyheterna.  

SL överväger att begränsa antal resenärer per buss.

Hela veckan har det rapporterats om trängsel på SL:s bussar i Stockholm. Nu överväger SL ytterligare åtgärder.