Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Ilskan efter de långa väntetiderna: ”Orimligt”

Grönt ljust för utökat vaccinpass – experterna oeniga.
Ett digitalt vaccinbevis.
Foto: Erik Cronberg / Digg/Ehälsomyndigheten
Christina Tallberg, ordförande för PRO.
Foto: Pressbild / PRO

Väntetiden för fysiska covidbevis uppgår nu till sex veckor. 

Den långa väntetiden får hård kritik av Pensionärernas riksorganisation, PRO, som anser att det straffar äldre personer som inte kan ladda ned digitala vaccinpass. 

– Det handlar om äldre som är vaccinerade och klara och utestängs då de inte har det här intyget, säger Christina Tallberg, ordförande för PRO. 

Den som inte kan ladda ned sitt vaccinbevis kan få vänta upp till sex veckor på ett fysiskt sådant. 

Den långa väntetiden ställer till med problem för många äldre som inte är digitala, anser Christina Tallberg, ordförande för Pensionärernas riksorganisation, PRO. 

– Det största problemet är att det är så stor skillnad på dem som är digitala och de som inte är digitala. Ska du gå in och hämta digitalt covidbevis har du det omedelbart i din hand, men om du inte är digital ska du beställa ett intyg brevledes och då är väntetiderna sex till sju veckor. Det är orimligt, säger Tallberg. 

Enligt Tallberg är problemet stort och drabbar främst äldre gruppen av pensionärer som inte har bank-ID, vilket krävs för att ladda ner det digitala covidbeviset. 

– De som inte är digitala är de äldsta, i åldrarna 80 till 90 år. Om de inte har någon sjukdom är de också rörliga i samhället och bör kunna delta i samhällsaktiviteter, säger hon.

”Finns en ilska” 

Men också äldre som i övrigt är digitala, men av olika anledningar inte vill skaffa bank-ID, drabbas.

– Det finns många som inte vill ha bank-ID och känner sig osäkra för att deras information ska hamna i orätta händer. Många bedragare utnyttjar äldre och den här rädslan är ganska stor, säger Christina Tallberg. 

PRO kräver att e-Hälsomyndigheten påskyndar processen omedelbart. 

– Det finns en ilska. Om man nu går ut med dessa föreskrifter så måste man se till att hantera det så det inte blir den här stora skillnaden. Man kan inte förutsätta att alla är digitala, det är särskilt allvarligt då det gäller myndigheter. 

”Högt tryck”

Totalt har E-hälsomyndigheten gett ut 12 miljoner covidbevis och från den 17 november fram tills nu hade man fått in 130 000 manuella ansökningar, enligt Jan Pettersson, kommunikationsstrateg vid E-hälsomyndighetens presstjänst. 

Ändå återstod på onsdagen 65 000 ansökningar om fysiska bevis att hantera. 

– Det är en kombination av att det har varit ett högt tryck på manuella ansökningar samtidigt som även vi har haft en del problem med sjukfrånvaro och vab under december och inte kunnat skala upp personalstyrkan som vi velat, säger Pettersson.

Myndigheten snabbar på 

Nu utökar man personalstyrkan och automatiserar hanteringen av blankettansökningarna. I februari ska man ha kortat väntetiden till två veckor. 

Personalstyrkan i kundtjänsten ska utökas från 36 personer till 55 personer, och man håller på att rekrytera ytterligare 15 personer till, skriver myndigheten i ett pressmeddelande. 

Man ska även automatisera hanteringen av de fysiska covidbevisen från och med den 17 januari, bland annat genom att anlita Försäkringskassan för att skicka ut vaccinationsbevis. 

Jan Pettersson beklagar att väntetiden varit så lång. 

– Det är tråkigt naturligtvis. Därför ska vi nu snabba upp hanteringen så man inte måste vänta mer än två veckor.

Oroande bilderna från Kinas karantänläger

Får endast en säng och toalett i metallbaracker.