Hård strid om snabbtågen skakar januarisamarbetet

I en intervju i höstas uttalade sig Nyamko Sabuni om snabbtågen.
Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni.
Foto: ALI LORESTANI / TT / TT NYHETSBYRÅN
Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin.
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN

En nygammal konflikt mellan januarisamarbetets två krispartier, Miljöpartiet och Liberalerna har återigen blossat upp.

Det handlar om satsningen på höghastighetståg, med en beräknad kostnad på 200 miljarder.

MP anser att projektet redan är färdigförhandlat, och driver nu på för att satsningen ska tidigareläggas som en del av krispolitiken – medan L tvärtom anger krisen som skäl för att dra i bromsen.

– Vi är inte överens, säger Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni. 

Stämningen i januarisamarbetet har försämrats avsevärt under de senaste veckornas förhandlingar om nya krisåtgärder. 

Regeringen och dess två samarbetspartier C och L kom i förra veckan till slut överens om ett nytt direktstöd till krisdrabbade företag, men vägen dit har präglats av så tuffa förhandlingar att relationen mellan partierna tagit skada, uppger källor för Expressen i flera av partierna. 

– Det kommer ta tid att reparera det här, säger en företrädare som själv deltagit i förhandlingarna.

Mycket talar också för att motsättningarna bara kommer att öka framöver när nästa fas i den politiska krishanteringen nu närmar sig: Frågan om hur man bäst lyfter Sverige ur krisen.

Redan nu under maj väntas förhandlingarna inledas, när processen att ta fram höstbudgeten drar igång på allvar.

I Miljöpartiet pågår redan förberedelser för att föra in den infekterade frågan om nya stambanor för höghastighetståg, och att delar av satsningen på över 200-miljarder kronor nu ska skyndas på. Man har i MP bland annat identifierat den sju mil långa sträckningen mellan Lund och Hässleholm som möjlig att tidigarelägga.

MP-företrädare: ”Plånboken är öppen”

Coronakrisen beskrivs internt i MP som en möjlighet att lotsa hela projektet i hamn och det snabbare än planerat.

– Det finns en helt annan öppenhet för investeringar nu. Plånboken är öppen och vi är överens om undantag från överskottsmålet, säger en tung MP-företrädare. 

Men frågan är om januaripartierna kommit så långt och ens är överens om att projektet ska genomföras? Svaret beror på vem man frågar. 

Inom Miljöpartiet anser man att frågan avgjordes i och med januariavtalet. Där står det nämligen uttryckligen att stambanorna ”ska färdigställas”. Men Liberalernas motstånd mot projektet har inte upphört och partiledaren Nyamko Sabuni har i stället pekat på en annan skrivning i januariavtalet om att en finansieringslösning av projektet ska tas fram brett i riksdagen.

– Ska vi hitta en finansieringsmodell så måste Moderaterna vara med på det, sa Sabuni till Dagens Industri i höstas.

Men Moderaterna och Kristdemokraterna har tagit så bestämt avstånd från projektet att de inte ens kom till de överläggningar som infrastrukturminister Tomas Eneroth bjöd in till. 

Sabuni: ”Vi är inte överens”

Nyamko Sabuni klargör nu också att man långt ifrån är överens mellan januaripartierna.

– Vi är inte överens om något nästa steg vad gäller höghastighetståg eller hur de ska finansieras. Byggnation av höghastighetståg har inte blivit mer aktuellt med anledning av corona, snarare mindre, säger hon i en skriftlig kommentar till Expressen och fortsätter:

– För Liberalerna är det viktigt att en återstart av Sverige fokuserar på att få fler, inte minst utrikes födda, i jobb. Vi måste dessutom fortsätta prioritera kunskapsskolan och en effektiv klimatpolitik som ger effekt här och nu.

Striden om höghastighetsjärnvägen är därmed långt ifrån avgjord. Men för Miljöpartiet, som är hårt pressat av opinionssiffror under 4 procent, finns en reträtt i frågan inte på kartan om man ska tro partiföreträdare Expressen som pratat med.

MP:s viktigaste fråga

Höghastighetsjärnvägen var tillsammans med den gröna skatteväxlingen partiets viktigaste segrar i januariavtalet, och både punkterna återsår att förverkliga. 

För Liberalerna är opinionsläget minst lika dystert, men inställningen till januariavtalet en annan. Ledande partiföreträdare Expressen pratat med menar att Sverige nu är i ett helt nytt läge, och att januariavtalet kommer behöva förhandlas om.

Det är också en öppen fråga, i alla fall internt i partiet, om Liberalerna ens kommer stanna kvar i samarbetet. Det beror på hur förhandlingarna den kommande månaden går, menar flera företrädare. 

– Vi får se vad vi landar. Det är ett helt nytt läge i svensk politik, säger en högt uppsatt källa inom Liberalerna.

Expressen har sökt Isabella Lövin, miljöminister och språkrör i Miljöpartiet, som avböjer att kommentera.

Het politisk fråga om nya snabbtåg

■ De nya stambanorna för höghastighetståg som nu planeras mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm och Malmö är den största investeringen i Sverige i modern tid .

■ Projektet beräknas kosta över 200 miljarder kronor och finansieringen av det kräver därför undantag från överskottsmålet. 

■ Frågan har debatterats länge och inför valet 2014 var det ett av alliansens viktigaste vallöften. Sedan dess har M, KD och L svängt och tagit ställning emot. Även SD säger nej. 

■ Istället tog MP och S över frågan, och att de nya stambanorna ska byggas är en av punkterna i januariavtalet mellan S, C, L och MP. Så här står det i avtalet:

Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg, Malmö och regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. (…) Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet.

■ Även Vänsterpartiet stöder förslaget, därmed finns det en majoritet för de nya stambanorna. 

LÄS MER: Viktor Barth-Kron: Frustration är bara förnamnet för Kristersson 

LÄS MER: Löfven var slut – vad gör S nu? 

LÄS MER: Efter turbulensen: Vem kan rädda Miljöpartiet? 

LYSSNA: Verkställande utskottet, Expressens podcast om politik: Statsministern som försvann 

Expressens politikredaktion – Torbjörn Nilsson, Viktor Barth-Kron, Karolina Skoglund, Maggie Strömberg och Tomas Nordenskiöld – gör podden Verkställande utskottet.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Hör entreprenören som vill satsa på hyperloop i Sverige.