Inför en julfest bestämde sig Amanda Johansson för att testa ladda ned ett covidbevis från E-hälsomyndigheten. Då hade hon än så länge bara tagit en dos av vaccinet mot covid-19, men ville se hur det fungerade.
– Då beställde jag vaccinpasset och när jag fick det via Kivra stod det att jag fått tre av tre sprutor, vilket jag ju inte har, berättar Amanda Johansson.
I E-hälsomyndighetens covidbevis står alltid bara datumet för den senaste dosen vaccin angivet.
– Det är datumet jag tog den första dosen, säger Amanda Johansson som tog vaccinet i Västerbotten.
Blivit fel hos vården
På E-hälsomyndigheten tror man att något blivit fel hos vården.
”Att rapporteringen från regionerna av doser blir fel ibland har hänt tidigare”, skriver Jan Pettersson, kommunikationsstrateg på E-hälsomyndigheten i ett mejl till Expressen.
Vården i varje region rapporterar in gjorda vaccinationer till Nationella vaccinationsregistret. Därifrån hämtas informationen till vaccinationsbevisen.
Ronny Lestander, vaccinationssamordnare på Region Västerbotten, gissar att den mänskliga faktorn ligger bakom.
– Jag skulle tro att man på den enhet hon vaccinerades på har rapporterat in fel dosnummer, säger han.
”Har system som ska identifiera”
Ronny Lestander berättar att man några gånger upptäckt att en person fått två förstadoser felaktigt inrapporterade. Däremot har det sällan hänt med tredje dosen.
Men den som felaktigt ses som fullvaccinerad kan troligtvis inte använda sitt vaccinpass särskilt länge.
– Vi har system som ska identifiera felaktigheterna, men det sker oftast någon vecka efteråt när allt är inrapporterat. Då går vi in och rättar till, säger han.
Den som fått ett felaktigt bevis ska vända sig till den region de vaccinerades, råder Ronny Lestander.