Coca-Colas sommarkampanj går ut på att man byter ut loggan mot vanliga svenska namn, rapporterar Svenska Dagbladet.
Företaget har valt ut de 72 vanligaste pojk- och flicknamnen bland personer som är mellan 12 och 29 år gamla.
Till exempel Johan, Erik, Anna och Maria kommer alltså att ersätta den berömda loggan.
Mohamed har man dock valt att inte ta med.
– Coca-Cola är symboliskt oerhört starkt sammankopplat med USA. Vi hade interna diskussioner om detta före lanseringen av kampanjen och även med lokala kontakter i den islamiska föreningen i Sverige. Och till slut kom vi fram till att vi tror att det är mindre stötande att inte ha med namnet än att ha det med på en produkt som är så förknippad med USA, säger Gustaf Wetterwik, marknadschef på Coca-Cola i Sverige, till SvD.
Har respekt
När Expressen.se når Gustaf Wetterwik har han en annan förklaring:
– Vi har respekt för den religiösa betydelsen av namnet. Därför har vi valt att inte trycka det, säger Gustaf Wetterwik.
Enligt Gustaf Wettervik har Coca-Cola haft kontakt med företrädare för svenska muslimer inför beslutet:
– Vi har haft en bra dialog, säger han.
Ytterligare två namn – Max och Felix – har valts bort. Anledningen är att de är förknippade med andra kända varumärken.
Ali med i kampanjen
Mohamed är nummer 71 på listan över Sveriges vanligaste förnamn bland män, enligt statistik från Statistiska centralbyrån.
Totalt heter 33 516 män Mohamed i förnamn.
Förra året fick 300 pojkar namnet Mohamed vilket innebar plats 54 på 2012 års lista över mest populära pojknamn.