Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Cirkus Scotts hemliga skamlön: 8 800 kronor

Cirkus Scott vilseledde myndigheterna och facket genom att teckna dubbla kontrakt med utländska artister. Det kan Expressen avslöja i dag.

Cirkusens latinamerikanska dansare ska tjäna 25 200 kronor i månaden, lovade direktören Robert Bronett i de papper som skickades till Migrationsverket.

Under största möjliga tystnad skrev han de verkliga kontrakten med dansarna.

Där är lönen 8 800 kronor.

Cirkus Scott framhäver gärna sin mångfald av internationella medarbetare. I år medverkar "36 extraordinära artister från 24 länder", enligt hemsidan.

– Det är ju det som är roligt med Cirkus Scott, att vi kan samla artister från hela världen, säger vd:n Robert Bronett, när Expressen möter honom efter en föreställning.

Bland attraktionerna finns en grupp dansare från Latinamerika. Företaget bakom Cirkus Scott, Flatgaroo Production AB, har officiellt uppfyllt alla krav för att dansarna ska få arbetstillstånd.

I anställningserbjudandet som skickats till Migrationsverket lovar Robert Bronett att de ska arbeta heltid och tjäna 25 200 kronor i månaden. Det är lägstalönen i Privatteateravtalet, plus semesterersättning.

Tecknat hemligt kontrakt

Cirkus Scotts vd Robert Bronett.

Lönen bekräftas i ett kontrakt, där det också står att Flatgaroo står för deras kostnader för visum och resan till Sverige tur och retur.

Allt ser ut att vara i sin ordning och dansarna har fått arbetstillstånd.

Men verkligheten är en annan. Robert Bronett har också tecknat ett hemligt kontrakt med dansarna. Där är lönen inte 25 200 kronor i månaden, utan 2 035 kronor i veckan. Det blir 8 800 kronor i månaden.

En av dansarna berättar att de först fick se kontraktet med den lägre lönen innan de kom till Sverige.

– Vi ville förstås inte ha det. Då fick vi det andra kontraktet på 25 200 i månaden och de förklarade för oss att de måste dra av för skatt, visum, resor och boende, säger dansaren, som vill vara anonym av rädsla för att annars gå miste om framtida jobb.

Det var en chef på Cirkus Scott som förklarade på Facebook varför dansarna fick två kontrakt med helt olika löner. Meddelandet har översatts från engelska:

"Det här är vad min chef sa: (...) Kontraktet baseras på vad en svensk person skulle tjäna i bruttolön (...) På den lönen skulle en svensk betala ungefär 35 procent skatt. Han skulle också få betala för boende, 4 650 kronor i månaden. Sen har vi kostnaden för er resa och era visum, omkring 2 500 kronor per månad. Om du lägger samman allt detta kommer du mer eller mindre fram till den nettolön som vi erbjuder er. (...) Det första kontraktet som ni signerade är de pengar som ni kommer att få (...) Det nya kontraktet är det som ni måste ta med till ambassaden för att få visum."

Strider mot löftena

Löneavdraget för visum och resa är helt i strid med vad företaget lovat Migrationsverket. Boendet som kostar dansarna 4 650 kronor per månad är en buss.

Dessutom gör Flatgaroo ett avdrag på 35 procent som ska motsvara inkomstskatten. Ingen svensk med motsvarande lön skattar så mycket. För utländska artister gäller dessutom en 15-procentig artistskatt, som dras av från lönen och betalas in tillsammans med sociala avgifter av arrangören.

En anonym före detta anställd berättar om skamlönerna.

"Jag kände mig lurad"

Tvärtemot chefens order tog dansaren med sig båda kontrakten till svenska ambassaden i sitt hemland.

– Först blev de glada på ambassaden: "Åh, Cirkus Scott är så fantastisk, du kommer att ha så roligt". Sen sa de: "Men varför har du två kontrakt? Det måste vara det med 25 200 kronor som gäller, för det är det lagligt giltiga kontraktet."

Men det var den lägre lönen som gällde.

För de tre veckor som dansaren arbetade för Cirkus Scott fick hon 6 105 kronor, säger hon.

– Jag kände mig lurad. Det var som att jag betalade cirkusen för att arbeta för dem, säger hon.

– Bussen var helt smutsig och ohygienisk och det var insekter i den. De gav oss dräkter som var smutsiga och stank. Jag har aldrig arbetat under så dåliga arbetsförhållanden som här.

Hon tog upp sitt missnöje med Robert Bronett.

– Han sa: "Om ni inte är nöjda stick. Jag blir glad om ni slutar." Jag tänker inte återge de exakta orden, för det är så oförskämt.

Men vad sa han?

– "I don't fucking care".

Dansaren arbetar inte kvar på Cirkus Scott. Hon säger att hon fick sparken.

– Kanske är det för att jag inte håller tyst när han talar till mig som till en hund.

Pierre Ström är ordförande för artistavdelningen på Teaterförbundet. Han har skrivit under de papper som har skickats till Migrationsverket. Expressen visar honom det hemliga kontraktet.

– Det är klart jag blir upprörd över att man inte följer kollektivavtalet, säger han.

Bronett bryter intervjun

Vi tar med det hemliga kontraktet till Robert Bronett i cirkustältet. Först påstår han att lönen på 8 800 kronor inte stämmer.

– Det är inte riktigt sanningen du säger just nu, säger han.

Ska vi titta på sidan två i avtalet som du har skrivit med dem?

– Nej, jag tycker så här att om du och jag nu sätter oss ner två sekunder och pratar tillsammans och efter det så återupptar jag gärna intervjun.

Men det löftet bryter Robert Bronett. Vi får ingen filmad intervju. I stället svarar han på frågor via mejl.

Det hemliga kontraktet bygger enligt honom på att dansarna arbetar halvtid. Bruttolönen är cirka 13 000 kronor och 8 800 är vad de får efter avdrag för boende och skatt.

Han hävdar att det var ett misstag när han uppgav till Migrationsverket att de skulle jobba heltid och tjäna 25 200 kronor i månaden.

Nytt avtal

Facebookmeddelandet där en chef förklarar de dubbla kontrakten påstår han sig inte känna till. "Det som står är dock felaktigt", skriver han.

Sedan Expressen konfronterat Robert Bronett har han tecknat ett nytt avtal med Teaterförbundet. Dansarnas nya lön är 19 400 kronor: minimilönen plus semesterersättning för dansare "utan utbildning och erfarenhet". De anställs på heltid, liksom i det tidigare avtalet.

– Det finns inte halvtid i våra kollektivavtal för konstnärlig personal, utan alla kollektivavtalen är heltid, säger Pierre Ström på Teaterförbundet.

Robert Bronett skriver vidare att bussen städades och dräkterna tvättades sedan dansarna påpekat att de var smutsiga. Han sa inte "I don't fucking care" när dansarna framförde sitt missnöje, utan "I don't freaking care". Han hävdar att dansaren som Expressen talat med sa upp sig själv.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!