Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Christer, 62, vill varna – för taxibilarnas fula knep

Christer Eng vill varna för hur lätt det är att "trilla dit".
Taxi Stockholm, med flera, har stora problem med chaufförer som försöker imitera de etablerade taxibolagen. Foto: SARA STRANDLUND

Taxichaufförer som imiterar etablerade taxibolag är ett stort problem i Stockholm – och det är lätt att bli lurad som kund.

Och kostsamt.

För familjen Eng från Södertälje blev taxiresan mellan Huddinge och Södertälje en dyr historia.

Pendeltågen stod stilla och alternativet var att åka taxi hem.

Gunilla Eng, 63, hade fått instruktioner från sin dotter att bara åka med Taxi Stockholm.

Utanför tågstationen stod en taxibil och väntade redan när det meddelades att tågen inte kommer att gå som planerat. Gunilla Eng satte sig i bilen och sa till chauffören att hennes dotter tydligt sagt att hon enbart ska åka med Taxi Stockholm.

– Då sa chauffören att "ja, vi är dyrare". Sedan ringde hon till vår dotter och sa att hon sitter i bilen nu, säger maken Christer Eng, 62.

Högsta möjliga kostnad

När taxibilen var framme i Södertälje var det dags för Gunilla Eng att betala.

På kvittot stod en summa för den 2,5 mil långa resan:

1 132 kronor – cirka 450 kronor mer än vad Taxi Stockholm debiterar, vilket fick paret Eng att reagera och kontakta Taxi Stockholm för att ifrågasätta priset.

Det visade sig då att Gunilla Eng inte alls åkt med Taxi Stockholm, utan det var en taxichaufför med egen firma men med liknande taxiskyltar.

Delar av taxikvittot. Foto: Privat

"Chauffören använder en app"

SL, som sköter lokaltrafiken i Stockholm, har en så kallad förseningsersättning vid inställda tåg och då måste resenären kunna uppvisa kvitton som styrker resan. Något som taxichauffören visserligen berättade för Christers fru.

Till saken hör att SL:s maxgräns för taxiresor inom ramen för förseningsersättning ligger på 1 140 kronor.

– Och det här gick på 1 132 kronor. Så det känns väldigt... ja, genomtänkt av dem, säger Christer Eng.

Den aktuella taxibilens skyltning påminde om Taxi Stockholm, och chauffören uppmärksammade heller inte Christers fru om att han inte kör för Taxi Stockholm när hon påtalade det.

– Sen sa chauffören att de har en app så att de kan se när tågen strular, så att de kan åka dit och hämta upp folk, så det känns ju som att de har en viss rutin på det här. Rätt så genomtänkt, säger Christer Eng.

Stort mörkertal

Att taxichaufförer misstas för att representera välkända företag är ett stort problem för flera av de etablerade taxibolagen.

Taxi Stockholm menar att resenärer lätt blir lurade. Ibland utan att veta om det.

– Ja, det är vår upplevelse. Det vi har statistik på är hur många av de synpunkter som kommer in till vårt kundcenter som visar sig röra ett bolag som kunden trott var Taxi Stockholm men som visat sig vara någon som liknar oss. Det handlar i snitt om fyra-fem stycken i månaden. Min bild utifrån vad jag hör från till exempel förare är att det är många fler men som aldrig tar kontakt med oss eller ens vet om att det inte var oss de reste med, säger Natalia Santos, pressansvarig på Taxi Stockholm.

Hur stort problem är det här för er?

– Det är ett stort problem och vi får lägga en del resurser på att skydda vårt varumärke som ju alla de drygt 850 småföretagare som är en del av Taxi Stockholm investerat i. Vi ser dessa imitatörer rulla över hela Stockholm. För Taxi Stockholm är det också väldigt viktigt att ha ett högt förtroende hos våra kunder och allmänheten i stort. 

Taxi Stockholm menar vidare att det är del av en strategi att imitera etablerade taxibolag för att sedan debitera långt högre summor.

– Jag har svårt att se det på något annat sätt om jag tittar på sättet som vi kopieras. Det är ofta uppenbart att man kopierat de element i profilen som man främst känner igen oss på och att det knappast kan vara slumpmässigt, säger Natalia Santos.

Föraren var inte från ett etablerat taxibolag. Foto: MATTIAS FORSBERG

"Väldigt dålig stil"

Christer Eng och hans hustru menar att de har lärt sig en läxa, och lär vara mer försiktiga i framtiden.

De tror också att det är lätt för personer, och kanske framför allt äldre människor, att bli lurade utan att veta om det.

– Ja, det är det nog faktiskt, är man lite stressad, och om det är sent på kvällen och man är förbannad på tåget... Med facit i hand så fanns det väl varningsklockor, men när hon nämnde att hon bara får åka med Taxi Stockholm sa bara föraren att "ja, vi är lite dyrare", säger Christer Eng.

Hur ser du på att det är så enkelt att bli lurad?

– Jag tycker att det är väldigt dålig stil. I en bransch som taxibranschen som är så illa utsatt är det alldels för enkelt, och det är dålig stil att de utnyttjar situationer på det här viset. Jag förstår att de seriösa taxibolagen har bekymmer, även om de tummar på reglerna ibland också. 

Får ni tillbaka era pengar?

– Vi har skickat in kvitton och allt, sedan får vi se. Jag vet inte vad SL har för kriterier, om de tycker att det blir onödigt dyrt, men kvittot finns ju i alla fall. Så jag räknar med att vi ska få tillbaka, men man vet ju aldrig.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!