Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Caroline röt ifrån om barnboken på macken

Sagobok var riktad till barn i åldrarna fyra år och uppåt.Foto: Privat
<p>Caroline Wass reagerade på boken på bensinmacken.</p>Foto: Privat

När Caroline Wass såg titeln på den färgglada barnboken på bensinmacken reagerade hon starkt.

– Det känns dammigt, vi har kommit mycket längre än så. Jag vill lära mina söner att man inte ska förväntas vara på ett visst sätt, säger hon.

Nu plockar bensinstationen bort boken ur sitt sortiment.

Caroline Wass, 43, körde från Stockholm mot hemstaden Falun och stannade till på bensinmacken Circle K i Enköping för att tanka.

Inne i butiken såg hon en barnbok som låg vid tidningsstället.

Boken var en sagobok riktad till barn i åldrarna fyra år och uppåt och med titeln "Saker som flickor gillar" – något som fick Caroline att reagera.

– Jag kände att min politiska reptilhjärna slogs på och jag reagerade på titeln direkt. Det är viktigt för mig vad man sätter för epitetet på människor och hur man förväntas vara beroende på vilket kön man tilldelas när man föds. Jag är över 40 år och förväntas fortfarande bete mig som en tjej, säger hon och fortsätter:

 

LÄS MER: Mamman Charlotte hyllar Åhléns tilltag

 

– Jag bilade ner tillsammans med min mamma och moster och var tvungen att visa boken för dem för att se om de skulle reagera på samma sätt, vilket de gjorde, men trodde inte att det skulle spela någon roll om jag klagade.

Caroline Wass reagerade på boken på bensinmacken.Foto: Privat

"Det känns dammigt"

Caroline bläddrade igenom boken som, enligt henne, handlade om olika djurfigurer som var "hjälpsamma och söta".

– Det känns dammigt, vi har kommit mycket längre än så. Jag vill lära mina söner att man inte ska förväntas vara på ett visst sätt bara för att de är killar. Det gäller att se till individen, snarare än könet.

Caroline skrev ett inlägg på Circle K:s Facebooksida där hon klagade på boken.

 

LÄS MER: Hotellet försökte tysta familjen – efter missen

 

 

Företaget agerade snabbt med att plocka bort den ur sitt sortiment.

– Vi har fått reaktioner på boken tidigare och har beslutat att ta bort den från sortimentet på alla våra stationer, säger Lisa Vejlo Degerman, pressperson på Circle K, och fortsätter:

– Vi plockar bort den eftersom vi har full förståelse för några av våra kunders reaktioner. Det är upp till kunden, oavsett kön, att avgöra vad de tycker om.

"Alltid varit nöjd"

Caroline tycker att det är bra att de agerar direkt.

– Jag har varit kund hos Circle K sedan 90-talet och har alltid varit en nöjd kund, men nu är jag ännu nöjdare.

– Jag kände också att jag som konsument kan göra skillnad. Det hjälper att hjälpas åt oavsett om det handlar om rasism, jämställdhet eller andra orättvisor. Vi måste ta ansvar i vardagen.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.