Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Carl Bildt: ”Obestritt” varför Estonia sjönk

Han upptäckte hålet i Estonia.
Carl Bildt ifrågasätter teorin om att en ubåt skulle ha varit inblandad i Estoniakatastrofen år 1994.Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Hålet som hittats i Estonias skrov.Foto: Dplay

Carl Bildt säger att orsaken till Estoniakatastrofen är ”obestriden”.

Den före detta Moderat-ledaren var statsminister när Estonia sjönk år 1994.

I ett inlägg på Twitter skriver Bildt att han inte tror på den nya teorin om att en svensk ubåt ska ha krockat med färjan.

Carl Bildt ifrågasätter teorin om att en svensk ubåt skulle ha varit inblandad i Estoniakatastrofen år 1994.

Han säger dock att all ny information måste granskas av experter.

”Självfallet klokt att låta experter värdera all ny information kring Estonia, ”skriver han på Twitter och fortsätter:

”Men obestritt att hon sjönk efter att ha gått i för hög fart i extrem sjö och bogvisiret slets av vilket vattenfyllde fartyget. Kolliderade hon samtidigt med en ubåt? Jag tvivlar - låt experter granska.”

https://twitter.com/CBildt/status/1311591079129608193

Teorier efter ny dokumentärfilm

Orsaken till Estoniakatastrofen debatteras återigen efter att en ny dokumentär avslöjat det att färjan har ett cirka 4 gånger 1,5 meter stort hål i skrovet. 

Margus Kurm, före detta statsåklagare och Estonia-utredare i Estland, anklagar Sverige för att mörka att en svensk u-båt kolliderade med Estonia och orsakade hålet. 

Estland och Stiftelsen Estoniaoffren och Anhöriga, SEA, ställer nu krav på att göra ytterligare en teknisk undersökning vid vraket, på botten av Östersjön.

Statens haverikommission börjat kolla på de nya uppgifterna och statsminister Stefan Löfven har inte uteslutit nya dykningar.

För att genomföra detta måste man dock ändra i den unika gravfridslagen, som hindrar både privata och offentliga dykundersökningar vid platsen från Sverige, Estland och Finland – något Löften sagt nej till.

Därför pratar alla om Estonia nu

• 852 personer av de 989 som fanns ombord på Estonia dog när fartyget förliste i Östersjön, mellan Tallinn och Stockholm, den 28 september 1994.

• Estland, Finland och Sverige startade en gemensam utredning, med experter och ledamöter, som stod klar 1997. Resultatet från den officiella rapporten visar att ett bogvisir lossnade och att det därför forsade in vatten i fartyget.

• I en ny dokumentär om Estonia publiceras nya bilder som påstås visa ett cirka fyra meter avlångt hål på styrbords skrov.

• Margus Kurm, före detta statsåklagare i Estland, påstår att det är en svensk ubåt som kolliderat med Estonia – och att svenska myndigheter mörkat detta. Landets premiärminister Jüri Ratas kräver att det görs en ny utredning och nya dyk.

• Utredare Mikael Huss och Hans Rosengren uppger att det på 90-talet inte fanns något hål i skrovet. Båda deltog i Haverikommissionen utredning. Rosengren säger också att det då inte diskuterades att någon svensk ubåt skulle kolliderat med Estonia.

• Svenska regeringen har inte gett något besked om en ny utredning.

Se nya fyndet på Estonia: ”Hur kan de ha missat?”:

Bilder ur dokumentärserien ”Estonia – fyndet som ändrar allt” som hade premiär 28 september på Dplay

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.