"Jag blir ledsen". Anna Dahlholms äldre släktingar fick hembesök av Canal Digital, och när han gick hade en demenssjuk 84-åring skrivit på ett tvåårsavtal. Foto: Privat"Jag blir ledsen". Anna Dahlholms äldre släktingar fick hembesök av Canal Digital, och när han gick hade en demenssjuk 84-åring skrivit på ett tvåårsavtal. Foto: Privat
"Jag blir ledsen". Anna Dahlholms äldre släktingar fick hembesök av Canal Digital, och när han gick hade en demenssjuk 84-åring skrivit på ett tvåårsavtal. Foto: Privat
Foto: PrivatFoto: Privat
 Foto: Privat

Canal Digital sålde tvåårsavtal till demenssjuk 84-åring

Publicerad

När försäljaren från Canal Digital lämnade pensionsparet hade den 84-årige mannen undertecknat ett avtal på två år.

Dagen efter var besöket glömt, och några dagar senare kom en avi på en parabolantenn som skulle hämtas ut.

- Jag blir ledsen när man lurar gamla människor på det här viset, säger Anna Dahlholm, som är släkt med paret.

Det äldre paret på en ort i Östergötland var på väg ut och stod påklädda i hallen när det ringde på dörren. En trevlig försäljare från Canal Digital hamnade med paret vid köksbordet och efter en liten stund hade ett avtal slutits.

Avtalet gällde två år, skulle kosta paret sammanlagt upp till 8 234 kronor och undertecknades av den 84-årige mannen - som lider av en demenssjukdom.

– Efteråt kände båda två att det var lite konstigt, och att allt hade gått så fort. De grubblade över vad som hade hänt egentligen, berättar Anna Dahlholm.

Avtalsvillkor på nätet

Hon var av en slump och hälsade på släktingarna veckan efter försäljarens besök, och förstod då att det rådde stor oro. Den demenssjuke 84-åringen kunde inte ens komma ihåg tillfället när försäljaren var på besök.

– Försäljaren borde ha förstått att de kunder han fick den dagen inte var medvetna om vad de skrev under, säger Anna Dahlholm.

– De hade fått en kopia av avtalet som jag fick se. Det som gör det ännu värre är att där står att de fullständiga avtalsvillkoren finns på Canal Digitals hemsida. Det är ju svårt eftersom de varken har dator eller internet.

Efter några dagar kom en avi på en stor parabolantenn som skulle hämtas ut i en butik någon kilometer från hemmet.

– De har inte ens någon bil, så jag vet inte hur det skulle ha gått till.

Canal Digital: "Blir förfärad"

När Anna Dahlholms man kontaktade Canal Digital bad de om ursäkt och hävde avtalet. Ett företag som säljer varor på nätet, via telefonförsäljare eller med hembesök är hursomhelst skyldigt att erbjuda konsumenter 14 dagars ångerrätt.

Maria Sörnell, pressansvarig på Canal Digital, säger att försäljningen "absolut inte" överensstämmer med företagets etiska regler.

– Jag blir förfärad. Så ska det inte gå till. Det finns inga ursäkter. Och är problemet inte redan löst, ser vi givetvis till att lösa det på en gång, säger hon.

– Hembesöken är ingen stor verksamhet, och den delen sköts av ett externt bolag. Vi har mest försäljning på webben, via telefon och hos återförsäljare. Det här går så klart helt emot hur vi instruerar och utbildar säljare.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag