Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Canal Digital sålde tvåårsavtal till demenssjuk 84-åring

"Jag blir ledsen". Anna Dahlholms äldre släktingar fick hembesök av Canal Digital, och när han gick hade en demenssjuk 84-åring skrivit på ett tvåårsavtal. Foto: Privat
Foto: Privat

När försäljaren från Canal Digital lämnade pensionsparet hade den 84-årige mannen undertecknat ett avtal på två år.

Dagen efter var besöket glömt, och några dagar senare kom en avi på en parabolantenn som skulle hämtas ut.

- Jag blir ledsen när man lurar gamla människor på det här viset, säger Anna Dahlholm, som är släkt med paret.

Det äldre paret på en ort i Östergötland var på väg ut och stod påklädda i hallen när det ringde på dörren. En trevlig försäljare från Canal Digital hamnade med paret vid köksbordet och efter en liten stund hade ett avtal slutits.

Avtalet gällde två år, skulle kosta paret sammanlagt upp till 8 234 kronor och undertecknades av den 84-årige mannen - som lider av en demenssjukdom.

– Efteråt kände båda två att det var lite konstigt, och att allt hade gått så fort. De grubblade över vad som hade hänt egentligen, berättar Anna Dahlholm.

Avtalsvillkor på nätet

Hon var av en slump och hälsade på släktingarna veckan efter försäljarens besök, och förstod då att det rådde stor oro. Den demenssjuke 84-åringen kunde inte ens komma ihåg tillfället när försäljaren var på besök.

– Försäljaren borde ha förstått att de kunder han fick den dagen inte var medvetna om vad de skrev under, säger Anna Dahlholm.

– De hade fått en kopia av avtalet som jag fick se. Det som gör det ännu värre är att där står att de fullständiga avtalsvillkoren finns på Canal Digitals hemsida. Det är ju svårt eftersom de varken har dator eller internet.

Efter några dagar kom en avi på en stor parabolantenn som skulle hämtas ut i en butik någon kilometer från hemmet.

– De har inte ens någon bil, så jag vet inte hur det skulle ha gått till.

Canal Digital: "Blir förfärad"

När Anna Dahlholms man kontaktade Canal Digital bad de om ursäkt och hävde avtalet. Ett företag som säljer varor på nätet, via telefonförsäljare eller med hembesök är hursomhelst skyldigt att erbjuda konsumenter 14 dagars ångerrätt.

Maria Sörnell, pressansvarig på Canal Digital, säger att försäljningen "absolut inte" överensstämmer med företagets etiska regler.

– Jag blir förfärad. Så ska det inte gå till. Det finns inga ursäkter. Och är problemet inte redan löst, ser vi givetvis till att lösa det på en gång, säger hon.

– Hembesöken är ingen stor verksamhet, och den delen sköts av ett externt bolag. Vi har mest försäljning på webben, via telefon och hos återförsäljare. Det här går så klart helt emot hur vi instruerar och utbildar säljare.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!