Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Canal Digital sålde box till dementa 90-åringar

Sonen Mats är kritisk till företagets agerande. Foto: Privat/Fredrik Sandberg/TT

Hur långt kan ett telekombolag gå för att göra snabba, enkla affärer?

För långt, menar Mats Hellberg, 57. Hans 90 år gamla och dementa föräldrar blev lurade att köpa en hd-box av Canal Digital som de inte ens kan använda.

När sonen ville avbryta beställningen fick han veta att "affärer är affärer".

– Det här är så jäkla fult gjort av Canal Digital. Man hör på tio sekunder att min pappa inte är "online", säger Hellberg.

"Får man sjunka hur lågt som helst, ja tydligen får i alla fall Canal Digital göra det som telefonlurar på 90-åringar värdelös utrustning".

Det står det i ett Facebookinlägg skrivet av 57-årige Mats Hellberg. Efter att förgäves ha försökt att häva ett köp gjort av sina 90-åriga dementa föräldrar blev Facebook Mats sista utväg.

Allt började med att föräldrarna fick hem ett brev om att det fanns en hd-box att hämta ut på posten. En gåva eller en uppdatering av utrustningen, trodde Mats eftersom hans föräldrar inte kan göra egna beställningar.

– De har varit kunder i flera år. Men vi struntade i att hämta ut boxen för att deras tv är så gammal att den ändå inte skulle fungera, säger Hellberg.

Menar att de lurades medvetet

Senare kom dock en faktura. Den gjorde gällande att föräldrarna skulle betala 600 kronor för hd-boxen och att 90-åriga Birger hade tackat ja till det hela via telefonförsäljning.

Något som sonen Mats är starkt kritisk till. Enligt honom är det tydligt att föräldrarna är dementa och han menar att Canal Digital medvetet lurade föräldrarna.

– De tvingas alltså betala 600 kronor för en box de inte har hämtat ut och som de inte kan använda. De är 90 år bägge två och dementa. Det här är så jäkla fult gjort av Canal Digital. Man hör på tio sekunder att min pappa inte är "online", säger han.

Har inget minne av samtalet

Hellberg trodde hela tiden att Canal Digital skulle avbryta beställningen när han förklarade situationen. Så blev det inte. Sonen fick veta att affären är genomförd och att föräldrarna tvingas betala för boxen – trots att de inte kan använda den.

– När jag ringde supporten sa de att de behandlar alla kunder lika och att affärer är affärer. Då gick jag ännu mer i taket. Mina föräldrar är 90 år gamla, dementa och för det mesta sängliggande. Min pappa visste inte ens om att han pratat med en försäljare.

Finns det någon möjlighet att säljaren inte förstod att din pappa är dement?

– Vilken människa som helst med två öron hör efter tio sekunder att man pratar med en människa som inte är "online". Likt förbannat lurar de honom. Det är sådan total brist på förståelse, säger han och fortsätter:

– Pengarna skiter jag i, det är själva sättet jag blir förbannad på. Man tror inte sina öron.

"Vi beklagar så mycket"

När Expressen ringer upp Canal Digital dröjer det dock inte lång tid förrän företaget häver köpet. "Affärer är affärer", som Mats Hellberg fick veta, byts ut till "så här får det självklart inte gå till".

Maria Sundvik, presskontakt på Canal Digital, förklarar att händelsen ska utredas internt och att det finns riktlinjer som säger att kunder ska kunna häva köp under sådana omständigheter.

– Självklart säljer vi inte boxar eller abonnemang till personer som är dementa. Vi beklagar så mycket och kommer självklart häva boxköpet, säger Sundvik.

"Hade blivit tokblåsta"

Mats Hellberg är nöjd med att köpet har hävts, men han ställer sig frågande till företagets agerande.

– Det är synd att mina egna argument när jag ringer inte räcker. Varför ska de vika ner sig först när de riskerar att få dålig publicitet i en kvällstidning? Hade inte jag kontrollerat mina föräldrars ekonomi hade de blivit tokblåsta via autogiro.