Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bussolyckan utreds av polis och Trafikverket

Stora märken, bland annat bromsspår, sträcker sig från vägen ner mot diket, där bussen hamnade vid olyckan. Foto: Matilda Nyberg
Polisen har startat en förundersökning med anledning av olyckan som krävt tre dödsoffer och ett 20-tal skadade. Foto: Jessica Grip
På vägen syns tydliga spår efter olyckan. Foto: Matilda Nyberg
Foto: Google Earth/Expressen

Räddningschefen i Mora har slagit larm till Trafikverket två gånger om trafiksäkerheten på E45.

Då gällde det sträckningen i Mora och Orsa söder om Sveg.

– Det har hänt ett antal olyckor med större fordon, det räcker med att ett större fordon kommer lite utanför kanten så kan det hända något. Bärigheten i kanten är helt enkelt för svag, säger räddningschefen Johan Szymanski till SVT Dalarna

Föraren i bussen som körde av E45 och välte i diket i söndags, har uppgett att vägens dåliga skick gjorde att han tappade kontrollen över fordonet.

Expressen har fått många mejl och samtal från bilister och yrkesförare som hävdar att E45 är dåligt skött på den aktuella sträckan.

"Jag körde vägen med bil för en vecka sedan (åkte mellan Stockholm och Vemdalen) och var tvungen att göra flera kraftiga inbromsningar pga av ojämnheter i vägbanan. Jag kom ihåg att jag reagerade på att Trafikverket tillåter så stora vägskador och att det var mycket bristfälligt skyltat. På ett ställe fanns ingen skylt om vägbulor och jag fick tvärnita men bilen slog ändå i underredet i asfalten", skriver en bilförare.

Räddningschefen i Mora Johan Szymanski har tidigare larmat för trafiksäkerheten på E45 från Mora och norrut, det vill säga 7 mil av 14 mellan Mora och Sveg. Han har varnat för att vägkanterna är för svaga och inte tål belastning av ett tungt fordon.

En översiktbild från området där olyckan inträffade. Foto: Sjöfartsverket

– Vi har vid två tillfällen skickat in varningar till Trafikverket, senast förra året, om att sträckan har problem när det gäller bärigheten i kantgruset, säger Szymanski till SVT Dalarna.

Vägavsnittet olycksdrabbat sedan tidigare

Vägavsnittet där bussolyckan inträffade, mellan Fågelsjö och Sveg, har drabbats av olyckor tidigare. Detta visar statistik som Transportstyrelsen tagit fram. De senaste tio åren har det inträffat tio olyckor på E45 mellan Vallsjön och Härjedalens kommungräns i söder, förbi Siksjön.

Av dessa är åtta singelolyckor, en omkörningsolycka och en mötesolycka. Ingen dödsolycka tidigare.

På vägen syns tydliga spår efter olyckan. Foto: Matilda Nyberg

Det är inget som sticker ut i statistiken, anser Trafikverket som ytterst ansvarar för vägen.

– I förhållande till trafikvolym och utformning så är den inte överrepresenterad när det gäller antalet olyckor, säger Lennart Hellsing, presskontakt vid Trafikverket.

Busschauffören har uppgett att kraftiga tjälskott och håligheter i vägbanan orsakade avåkningen.

– Han säger att han inte upplevde något fel på bussen, det fungerade bra allting. Men det var besvärliga tjälskott i vägbanan som fick bussen att gå ur kurs, säger Bergkvara buss vd Göran Mellström

Trots förklaringen vill inte Mellström föregå utredningen – och säger att den får utvisa vad som egentligen hände.

– Men det är den förklaring chauffören har gett. Han tappade kontrollen. Vägen var väldigt dålig styckvis och det var stora hål i vägbanan.

Det var på söndagsmorgonen som tre barn omkom och ett 20-tal skadades när en buss välte på E45 i Härjedalen, mellan Sveg och Fågelsjö.

Polisen har startat en förundersökning rubricerad misstänkt vårdslöshet i trafik samt vållande till kroppsskada och annans död. Ingen person är misstänkt i nuläget.

Stor teknisk undersökning av bussen

Under tisdagen har polisen fokuserat på två saker i utredningen, förklarar Peder Jonsson vid polisen i region nord: Den tekniska undersökningen av bussen och nya förhör med vittnen.

– Hittills har vi i princip bara okulärbesiktigat bussen. Nu börjar vi gå igenom hela bussens funktionalitet är att se om det finns brister, vilket skick är däck, fjärdring, upphängningar och så vidare. Sedan tittar man på färdskrivaren förstås.

I färdskrivaren kan man bland annat hitta data om förarens körtid och vilopauser. Bussen finns just nu i ett garage i Sveg.

Bussföraren har uppgett att han följt reglerna för kör- och vilotider: Max nio timmars körtid, paus i 45 minuter efter körda 4,5 timmar. Det säger reglerna,

– När vi har pratat med föraren efter olyckan så säger han att han tagit en paus efter ungefär fyra timmar och en kvart, på en större rastplats i höjd med Lesjöfors. Där stannade bussen i drygt 45 minuter, sedan ska han ha fortsatt sin körning, förklarar Simon Sandberg på Bergkvara buss AB.

Tre personer avled i olyckan. För ytterligare två är tillståndet kritiskt.

Föraren hämtade bussen från en depå i Skene och påbörjade resan 22.00 på lördagskvällen. Körsträckan till Klövsjö i Jämtland via E45 är drygt 73 mil enligt resplaneraren ViaMichellin. Resan skulle alltså hinnas med på 9 timmar och 45 minuter inklusive paus. Det låter tajt, men bussbolaget menar att det fanns marginaler när restiden beräknats.

– Olyckan inträffade vid 7-tiden på söndagen. Då hade han ungefär tio mil kvar. Med regeln att körtiden två gånger i veckan får uppgå till tio timmar så ska det ha funnits god marginal att slutföra resan, säger Simon Sandberg.

Bussen underkänd för fel på hjul

Bussolyckan – detta har hänt

Klockan 07:07 på söndagsmorgonen fick SOS Alarm ett samtal om att en buss hade vält på E45 strax utanför Sveg i Härjedalen.

I bussen satt 52 åttondeklassare från Ängskolan i Skene i Marks kommun. De var på väg till skidorten Klövsjö i Härjedalen. Många av dem sov när olyckan skedde. Dessutom fanns sex stycken vuxna personer ombord på bussen, samt busschauffören.

Skadeläget beskrivs som mycket svårt. Tre personer har dött i olyckan och 20 personer vårdas fortfarande på sjukhus. För två av dem är läget kritiskt.

Sjukvården i region Jämtland Härjedalen gick under morgonen upp i katastrofläge för att hantera alla skadade. De skadade har förts till sjukhus i Östersund, Mora, Uppsala och Hudiksvall.

Både Trafikverket och polisen kommer att utreda olyckan. Enligt bussbolagets vd ska busschauffören ha sagt att det var besvärliga tjälskott i vägbanan som fick bussen att gå ur kurs.

Oroliga anhöriga kan ringa polisens telefonnummer 114 14 och sedan följa instruktionerna i talsvaret. Det går också att ringa sjukvården i Region Jämtland Härjedalen på 063-15 34 88.

Ängsskolan i Skene håller öppet under söndagen för oroliga vuxna och barn. Marks kommun har dessutom engagerat posom-gruppen, en styrgrupp som består av representanter från kommunen, polisen, räddningstjänsten och Svenska kyrkan.

Olycksbussen underkändes två gånger när den besiktigades i höstas, uppger SVT Nyheter. Båda gångerna var orsaken ett misstänkt fel med hjullagret på höger sida av framaxeln.

Enligt källor till TV4 Nyheterna var felen kända dagen innan dödsolyckan. Verksamhetschefen ska ha fått reda på det, men bussen tilläts ändå fortsätta. TV4 Nyheterna uppger att polisen känner till uppgifterna och använder dem i sin utredning.

Bussen, en Setra dubbeldäckare av årsmodell 2010, blev till slut godkänt av Bergkvara buss egen serviceverkstad, Mekka Traffic, enligt SVT.

På Expressens bilder på vägen syns tydliga spår efter olyckan. Stora märken, bland annat bromsspår, sträcker sig från vägen ner mot diket, där bussen hamnade vid olyckan.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!