Enligt Folkhälsomyndigheten är Sveriges buss- och spårvagnsförare några av de yrkesgrupper som drabbats värst av covid-19. Samtidigt har en debatt om avspärrningar i kollektivtrafiken nyligen blossat upp i Göteborg, något som GT tidigare rapporterat om.

”Luften i bussen cirkulerar”
Robert Alf, 62, kör buss i södra Stockholm. Han berättar att han känner en rädsla för att bli smittad på arbetet, och reagerar över den ökade trängseln i Stockholms kollektivtrafik.
– Du är instängd i en buss i åtta timmar där hundratals människor passerar, säger Robert Alf.
– Är det någon som hostar så far det runt i hela bussen, eftersom luften i bussen cirkulerar, säger han.
Karin Nilsson Malmén är kommunikationsdirektör på Keolis, arbetsgivare för Stockholms busschaufförer. Hon säger att de löpande gett råd och rekommendationer till deras personal och att busschaufförerna rapporterat in när bussarna blivit för fulla.
– Fyller vi bussarna till hälften så kan man låta kollektivtrafiken fortsätta att gå, säger Karin Nilsson Malmén.
– Vi har valt att lita på Folkhälsomyndigheten, säger hon
Ny studie från Kina
I Kina har ett fall där en person smittat flera på en buss intresserat forskare. Rapporten som publicerades i den den medicinska tidskriften Jama, pekar på att viruset är luftburet och spreds runt i bussen med hjälp av luftkonditioneringen.

Robert Alf är även kritisk till att alkolås fortfarande används av busschaufförer. Den norska regeringen valde, till skillnad från Sverige, att ta bort alkolåset från bussarna i mitten av mars.
– Det är inte speciellt hygieniskt. Man blåser i samma alkolås, säger busschauffören Robert Alf.
Karin Nilsson Malmén på Keolis berättar att de pratat med både tillverkarna och Folkhälsomyndigheten som anser att det är säkert att använda alkolåsen, dels eftersom alla använder olika munstycken.
– Vi har gjort en film som gått ut till samtliga förare för hur använder alkolåset på ett säkert sätt, säger hon.
Fler resenärer på Flygbussarna
Farideh Hashemi, 56, kör flygbussar till och från Arlanda.
– Det är mycket folk om man jämför med mars och april, säger hon.
Farideh berättar att flera av hennes kolleger varit oroliga under coronapandemin och att många valt att använda mask för att skydda sig mot viruset.

– Det finns alltid en oro. Man vill behålla jobbet. Samtidigt är det är inte bara jag, utan alla har drabbats, säger hon.
Zakaria Abna-Aissa är affärschef på Flygbussarna. I ett mejl skriver han att de utökat städningen på bussarna och spärrat av sittplatser för att öka förarnas säkerhet.
”Förare erbjuds tillgång till handsprit, handskar, munskydd och visir”, skriver Zakaria Abna-Aissa.
”Står som packade sillar”
Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin är bekymrad över den ökade trängseln i Stockholms kollektivtrafik.
– Det är en oroande utveckling när man ser bilder från bussarna där de står som packade sillar, säger han.

Enligt Tobias Baudin skulle situationen för busschaufförerna bli bättre om turtätheten ökade på vissa sträckor. Det skulle enligt honom minska trängseln på bussarna och förbättra arbetsmiljön för busschaufförerna.