Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Busschaufförernas oro: ”Några plastband stoppar inte viruset”

Antalet coronasmittade ökar kraftigt i både Norge och Danmark.
Stockholms Lokaltrafik har spärrat av utrymmet vid busschauffören med plastband.
Foto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅN
Flera busschaufförer larmar om ökad trängsel i kollektivtrafiken
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin är bekymrad över den ökade trängseln i Stockholms kollektivtrafik.
Foto: Kommunal

Allt fler reser med kollektivtrafiken igen, något som skapat en ökad trängsel på bussarna.

Flera busschaufförer känner en ökad oro när de ska ut och jobba.

– Mitt på dagen är det kolossalt mycket folk ute, säger busschauffören Robert Alf.

Enligt Folkhälsomyndigheten är Sveriges buss- och spårvagnsförare några av de yrkesgrupper som drabbats värst av covid-19. Samtidigt har en debatt om avspärrningar i kollektivtrafiken nyligen blossat upp i Göteborg, något som GT tidigare rapporterat om. 

Robert Alf kör buss i Stockholms södra förorter. ”Mitt på dagen är det kolossalt mycket folk ute”, berättar han.
Foto: Privat / Privat

”Luften i bussen cirkulerar”

Robert Alf, 62, kör buss i södra Stockholm. Han berättar att han känner en rädsla för att bli smittad på arbetet, och reagerar över den ökade trängseln i Stockholms kollektivtrafik.

– Du är instängd i en buss i åtta timmar där hundratals människor passerar, säger Robert Alf.

– Är det någon som hostar så far det runt i hela bussen, eftersom luften i bussen cirkulerar, säger han.  

Karin Nilsson Malmén är kommunikationsdirektör på Keolis, arbetsgivare för Stockholms busschaufförer. Hon säger att de löpande gett råd och rekommendationer till deras personal och att busschaufförerna rapporterat in när bussarna blivit för fulla. 

– Fyller vi bussarna till hälften så kan man låta kollektivtrafiken fortsätta att gå, säger Karin Nilsson Malmén.

– Vi har valt att lita på Folkhälsomyndigheten, säger hon

Ny studie från Kina

I Kina har ett fall där en person smittat flera på en buss intresserat forskare. Rapporten som publicerades i den den medicinska tidskriften Jama, pekar på att viruset är luftburet och spreds runt i bussen med hjälp av luftkonditioneringen. 

På en busshållplats i Ropsten i Stockholm uppmanas resenärerna att hålla avstånd från varandra när de reser.
Foto: HENRIK ISAKSSON/TT NYHETSBYRÅN

Robert Alf är även kritisk till att alkolås fortfarande används av busschaufförer. Den norska regeringen valde, till skillnad från Sverige, att ta bort alkolåset från bussarna i mitten av mars. 

– Det är inte speciellt hygieniskt. Man blåser i samma alkolås, säger busschauffören Robert Alf. 

Karin Nilsson Malmén på Keolis berättar att de pratat med både tillverkarna och Folkhälsomyndigheten som anser att det är säkert att använda alkolåsen, dels eftersom alla använder olika munstycken. 

– Vi har gjort en film som gått ut till samtliga förare för hur använder alkolåset på ett säkert sätt, säger hon. 

Fler resenärer på Flygbussarna

Farideh Hashemi, 56, kör flygbussar till och från Arlanda. 

– Det är mycket folk om man jämför med mars och april, säger hon. 

Farideh berättar att flera av hennes kolleger varit oroliga under coronapandemin och att många valt att använda mask för att skydda sig mot viruset. 

Busschauffören Farideh Hashemi, 56, har märkt av att fler reser med Flygbussarna igen.
Foto: Privat / Privat

– Det finns alltid en oro. Man vill behålla jobbet. Samtidigt är det är inte bara jag, utan alla har drabbats, säger hon. 

Zakaria Abna-Aissa är affärschef på Flygbussarna. I ett mejl skriver han att de utökat städningen på bussarna och spärrat av sittplatser för att öka förarnas säkerhet. 

”Förare erbjuds tillgång till handsprit, handskar, munskydd och visir”, skriver Zakaria Abna-Aissa. 

”Står som packade sillar”

Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin är bekymrad över den ökade trängseln i Stockholms kollektivtrafik. 

– Det är en oroande utveckling när man ser bilder från bussarna där de står som packade sillar, säger han.

”De står som packade sillar”, säger Tobias Baudin, förbundsordförande på Kommunal.
Foto: Kommunal

Enligt Tobias Baudin skulle situationen för busschaufförerna bli bättre om turtätheten ökade på vissa sträckor. Det skulle enligt honom minska trängseln på bussarna och förbättra arbetsmiljön för busschaufförerna.  

Fler nyheter om covid-19:

Polisens förvåning: Avbryter fest – där alla har covid-19

Polismannen kan inte tro sina ögon.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.