Lena Johansson kör buss i södra Stockholm och är anställd av Nobina.
Hon tycker att arbetsgivaren borde gå ut med tydligare riktlinjer kring coronaviruset, både för resenärer och för personal.
– Det är många tankar man har när man sitter som busschaufför, man är riktigt utsatt, och jag skulle känna mer stöd från jobbet om de informerade mer.
Lena Johansson efterlyser enkla förhållningsregler som anslås tydligt ombord på bussarna.
– Man kan kanske inte kräva att det ska finnas handsprit i bussen, men det handlar om att man ska respektera andra passagerare också, att man kan använda sitt armveck och hosta i. Att man kan informera på något sätt i bussen, för då vågar man inte hosta rakt ut.
Ingen särskild information till resenärer
David Erixon, kommunikationschef på Nobina, skriver i ett mejl att Nobina har upprättat en funktion som bevakar utvecklingen, ”ger stöd till organisationen och ansvarar för samarbete och nya direktiv från våra myndigheter.”
– Samtidigt försöker vi kontinuerligt att sprida kunskap och information till alla medarbetare.
Att informera resenärer på exempelvis skärmar ombord på bussar är däremot upp till trafikförvaltningarna, enligt David Erixon.
Även Keolis hänvisar till de olika regionernas trafikförvaltningar och uppger att man inte har gått ut med någon särskild information till resenärer.
Claes Keisu, pressinformatör på trafikförvaltningen på Region Stockholm, skriver i ett mejl att man följer utvecklingen och de råd och direktiv som kommer från Region Stockholm, Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter.
– Om det skulle krävas har vi möjlighet att ge särskild information via de kanaler vi förfogar över, inklusive utrop i fordon, digitala skyltar ute i trafiken och så vidare.
Personalen ska undvika närkontakt
På SJ fortsätter man att köra sina tåg som vanligt.
– Vi följer myndigheternas rekommendationer och i nuläget finns inte några särskilda åtgärder beträffande tågtrafiken utan vi kör som vanligt, skriver SJ:s pressavdelning i ett mejl.
Personalen har instruerats att i möjligaste mån undvika fysisk kontakt med resenärerna, till exempel vid visering av biljetter.
Till passagerare ges ingen särskild information, utan SJ hänvisar till de rekommendationer som allmänheten får via Folkhälsomyndigheten.
Vad säger ni till personal som är oroliga över att de är extra exponerade för viruset?
– Vi tar hand om vår personal och det är viktigt att de som är oroliga får svar på sina frågor, till exempel har vi inrättat en intern svarsservice där anställda kan ställa specifika frågor.