Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Busch Thors medieskräll: Knuffar undan Kristersson

Ebba Busch Thor (KD). Foto: PAVEL KOUBEK / TT / TT NYHETSBYRÅN
Ulf Kristersson (M). Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ebba Busch Thor, KD, är en riktig medieraket.

Hon är den partiledare som i mars har synts näst mest i tidningar, radio, tv och på Facebook, enligt Sveriges Radios mediemätare.

Däremot faller intresset för M-ledaren Ulf Kristersson.

Årets första mediemätare visar att Kristdemokraternas ledare Ebba Busch Thor får allt mer uppmärksamhet i medierna – medan utvecklingen för Ulf Kristersson och kollegerna i det före detta allianspartiet Moderaterna är tvärtom.

Sen i januari, då regeringsbildningen blev klar, har i princip alla partier fått mindre uppmärksamhet i traditionella medier. Alla partier utom Vänsterpartiet.

Dalande intresse för Ulf Kristersson

Och det är intresset för Moderaterna och partiets ledare Ulf Kristersson som faller mest, rapporterar SR. Både i traditionella och sociala medier. Den forna allianskollegan Ebba Busch Thor däremot – hon beskrivs som en medieraket.

I traditionella medier samt på Facebook är hon den partiledare som syns näst mest i mars, efter statsminister Stefan Löfven. 

På Twitter är hon nummer ett i mars.

Enligt Sveriges Radio är det de positiva opinionssiffrorna och beskedet att man kan tänka sig att samtala med SD som har gjort att intresset för Ebba Busch Thor har ökat.

KD-ledaren är också den som får störst del positiv uppmärksamhet i sociala medier, och den partiledare som – tillsammans med Jonas Sjöstedt – minskar minst i traditionella medier.

”KD ett dilemma för M”

– Kristdemokraterna har nu oväntat blivit ett dilemma för Moderaterna. De två partierna samarbetar rätt ofta, men nu tar KD moderata väljare och det ger inget maktskifte, säger Ekots politiske kommentator Fredrik Furtenbach till SR.

Men Gunnar Strömmer, partisekreterare i Moderaterna, är inte orolig för att hans partiledare syns allt mindre i medierna.

– Om man tittar på den senaste tiden så är vi ute och driver hårt om integrationen, tryggheten och kärnkraften, så jag tror att vi kanske snart är tillbaka i en mer normal balans, säger han till Sveriges Radio.

Mediemätaren är genomförd av Sifo, på uppdrag av Sveriges Radio, under perioden 1 januari–31 mars 2019. Den visar vilket genomslag partier och partiledare har i traditionella medier och i sociala medier. Här kan du se hela undersökningen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!