Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mördaren rymde från tre kriminalvårdare

Kristofers Kastellanoss är dömd för mord. Foto: Polisen
En stor sökinsats pågår efter mördaren. Foto: Janne Åkesson/Swepix
Claes Nöjd, tillförordnad chef för nationella transportenheten på Kriminalvården.Foto: Kriminalvården
I den här korsningen skedde rymningen.Foto: Janne Åkesson/Swepix
Polisen satte bland annat in helikopter i sökinsatsen.Foto: Christian Vargahed
Foto: Janne Åkesson/Swepix
1 / 7

Tre kriminalvårdare och två klienter färdades i den buss Kristofers Kastellanoss sprang i väg från.

Barfota och med händerna i handbojor rymde Kristofers Kastellanoss i går från sin fångtransport. 

– Vi använder fängsel i den grad det behövs, säger Claes Nöjd, tillförordnad chef för nationella transportenheten på Kriminalvården.

I april dömdes Kristofers Kastellanoss till 14 års fängelse efter att med kniv ha mördat en man.  

På torsdagen färdades han i Kriminalvårdens transport till ett häkte i Sala. Vid ett oplanerat stopp utanför Laxå lyckades han rymma – på fredagen är han fortfarande på fri fot. 

Vid tillfället var Kristofers Kastellanoss enbart fängslad med handbojor, inte fotfängsel. Enligt Claes Nöjd, tillförordnat chef för nationella transportenheten på Kriminalvården, så är det en säkerhetsbedömning som avgör vilken grad av fängsel fångarna bär. 

Kristofer Kastellanoss ska ha haft normalgraden av fängsel och bemanning under färden. 

– Bedömningen som är gjord av honom är att det inte behövdes mer fängsel än vad som var satt. Då har man tittat på historik, rymningsrisk och incidentfrisk. 

Om inte en mördare får fotfängsel, vad krävs för att man ska få det? 

– Ska man ha fotfängsel ska det finnas en uppenbar misstanke om rymningsrisk eller ett tidigare försök till något liknande. Finns inte det så använder vi fängsel i den grad vi anser behövs. Vi får inte överanvända fängsel enligt lag. 

Polis på plats med hundpatrull i jakten.Foto: Janne Åkesson/Swepix

Två klienter i transporten 

Evin Cetin företräder de anhöriga till Kristofers Kastellanoss offer i rättsprocessen. 

– Det är synnerligen allvarligt att en fånge som är dömd för mord i tingsrätten ens har haft möjligheten att rymma under en bevakad transport, har hon tidigare sagt till Expressen. 

I transporten, som gick från en rättspsykiatrisk klinik i Göteborg till häktet Salberga i Sala, fanns tre personer från Kriminalvården, dömde mördaren Kristofers Kastellanos och ytterligare en fånge. 

 

LÄS MER: Kristofers Kastellanoss jagas efter rymning 

 

Enligt Clas Nöjd är det säkerhetsbedömningen som också avgör hur många klienter som transporteras tillsammans. Om fordonet är fullt är det fyra klienter och tre personal i fordonet. 

– Ibland kan man transporteras ensam, och det kan vara efter en säkerhetsbedömning eller att en klient har restriktioner och inte får träffa andra människor. För övrigt säger lagen att vi kan blanda olika kategorier. Och vi vill ju självklart transportera så pass många som möjligt samtidigt för att hålla nere transportkostnaderna. Det har vi gjort i alla år. 

På fredagen sökte polisen med helikoptrar efter Kristofers Kastellanoss vid området kring Borasjön.Foto: Janne Åkesson Swepix

Ska ha behövt kissa 

Claes Nöjd vill inte lämna ut uppgifter om hur gårdagens rymning gick till, det får en utredning visa. Utredningen ska vara klar om två till tre veckor. Men rutinerna vid en rymning är att personalen, om förutsättningen finns, ska försöka hindra rymningen. 

– Först ska de larma. Sedan ska de säkra övriga klienter om sådana finns och bevaka så att de inte försöker rymma. Om det går ska man därefter följa efter rymlingen, om det inte äventyrar den egna eller någon annans säkerhet. Sen ska man självklart kommunicera med polis. 

 

LÄS MER: Kvinnan: Mördaren var utanför mitt hus  

 

Enligt uppgift ska en fånge ha behövt kissa, och därför stannade transporten. Transporterna får stanna utanför skyddat område om det finns en motiverad anledning till det – exempelvis ett akut sjukdomsfall eller en trafikolycka. 

Men reglerna tillåter inte att man stannar för att någon behöver kissa. 

– Normalt inte, nej. Då måste det vara något särskilt. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.