Adem Jakobsen lyckades dra ut lastbilschauffören från förarsätet.Adem Jakobsen lyckades dra ut lastbilschauffören från förarsätet.
Adem Jakobsen lyckades dra ut lastbilschauffören från förarsätet.
Lastbilen kraschade till slut in i en refug.Lastbilen kraschade till slut in i en refug.
Lastbilen kraschade till slut in i en refug.

Livsfarliga mötet – lastbilschauffören vinglar och kör med över 2 promille

Publicerad

Den 46-årige lastbilschauffören for fram som en dödsmaskin mellan körfälten.

När han till slut körde in i en refug tog han fram flaskan och fortsatte att dricka – med 2.03 promille i blodet.

Adem Jakobsen lyckades dra ut honom från förarsätet.

– "Get down" sa jag och då förstod han ju att han skulle ner, säger Adem.

Lastbilens vansinnesfärd tog slut i Hede i Härjedalens kommun efter att lastbilen kört in i en refug vid en bensinstation. 

Adem som driver butiken vid bensinstationen hörde hur det ekade i butiken och sprang av nyfikenhet mot dörren. 

– Då såg jag att det kom en lastbil i 80, 90 km/h och plogade ner första refugen, när han gjorde det sprang jag ut på en gång, säger Adem. Medan han springer ut ser han hur en mopedbil tvingas väja kraftigt för att inte krocka med lastbilen.

Adem sprang först bort för att kolla så killen i mopedbilen var okej. Det visade sig att han var chockad med inte fysiskt skadad. Adem sa till föraren att sitta kvar i bilen och ta det lugnt.

Lastbilschauffören hade då klivit ur lastbilen och försökte få bort refugen innan han hoppade in igen. Då parkerade en person sin bil framför lastbilen för att få stopp på 46-åringen.

Polisen hade telefonkontakt med Adem och övriga vittnen. Polisen berättade att lastbilschauffören inte fick sitta kvar i lastbilen. Adem klättrade då upp till lastbilens hytt och öppnade dörren. Där tog han tag i chaufförens krage och talade om för honom att han skulle kliva ner. "Get down" sa han eftersom han såg på lastbilens registreringsskylt att föraren inte var svensk. 

– Då fattade han på en gång att nu ska han ner, säger Adem. 

LÄS OCKSÅ: Fyra års fängelse för full lastbilschaufför 

 

 

Ett vittne lyckades filma lastbilens livsfarliga färd under flera mil.

Vittne lyckades filma vansinnnesfärden

Ungefär 5 mil innan lastbilen kraschade in i refugen i Hede, såg en man lastbilen vingla fram och larmade då polisen. 

Han lyckades sedan filma lastbilens livsfarliga färd under flera mil. Vittnet berättade att han hela tiden väntade på att det skulle smälla. 

– Jag sa till polisen att det här kommer gå åt pipan alltså, det förstod jag, säger han. 

– Det blir en olustkänsla när man ligger bakom och kan konstatera att föraren måste vara drogad eller full eller nåt annat fel på honom, berättar vittnet. 

Lastbilen mötte minst 20 bilar under färden som han höll på att krocka med.

Chauffören körde också in i plogkanten flera gånger.

– Sista gången han körde in i plogkanten tänkte jag, fan va skönt nu åker han av vägen så det blir stopp i alla fall, säger mannen som filmade lastbilen. 

LÄS OCKSÅ: Berusad man körde mot trafiken på E4 

– Tingsrätten hade nog bestämt straffet lite högre om det inte hade varit så att de kom fram till att han sannolikt blir av med jobbet på grund av det här, säger åklagaren Håkan Andersson.

Dömdes för grovt rattfylleri 

Den 46-årige mannen dömdes för grovt rattfylleri och straffet blev tre månaders fängelse.

Mannen kom från Baltikum och hade en körning till Oslo, men valde att köra genom Sverige eftersom det är bättre vägar. 

Mannen blir kvar i häktet i Sverige, eftersom de hanterar rattfylleri på ett annorlunda sätt i Baltikum än i Sverige.

– Det innebär att det inte går att verkställa straffet i Baltikum. I annat fall hade man kanske lämnat över till de baltiska myndigheterna, säger åklagare Håkan Andersson.

– Tingsrätten hade nog bestämt straffet lite högre om det inte hade varit så att de kom fram till att han sannolikt blir av med jobbet på grund av det här, säger åklagaren Håkan Andersson. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Brottscentralen på Facebook, Twitter och Instagram

Till Expressens startsida

Mest läst i dag