- Som receptionist tog Christina väldigt väl hand om gästerna och var mycket respekterad av arbetskollegor och gäster, säger Wisby Hotells VD Gun Vidgren.- Som receptionist tog Christina väldigt väl hand om gästerna och var mycket respekterad av arbetskollegor och gäster, säger Wisby Hotells VD Gun Vidgren.
- Som receptionist tog Christina väldigt väl hand om gästerna och var mycket respekterad av arbetskollegor och gäster, säger Wisby Hotells VD Gun Vidgren.
Den 12 december 1996 hittades receptionisten Christina Olofsson mördad på golvet.Den 12 december 1996 hittades receptionisten Christina Olofsson mördad på golvet.
Den 12 december 1996 hittades receptionisten Christina Olofsson mördad på golvet.

Hotellmordet på Gotland kan vara nära en lösning

Publicerad

Den 12 december 1996 hittades receptionisten Christina Olofsson mördad på golvet. Trots att 21 år nu har gått, har polisen inte gett upp hoppet om att få fast mördaren. Det senaste året har polisen topsat flera personer för att kunna matcha gamla DNA-fynd och gjort uppemot 60 förhör med personer som varit intressanta för utredningen. 

– Vi är väldigt positiva till den utveckling som blivit i ärendet, säger Mats Pettersson på polisen. 

Klockan tre på natten, den 12 december, går den sista hotellgästen på Wisby Hotell uppför trapporna, säger god natt till receptionisten Christina Olofsson och lägger sig. Han blir då den sista som ser henne vid livet, för nästa morgon hittas hon ihjälhuggen med en bultsax inne på hotellets kontor. Morgonen därpå kommer hotellets VD, Gun Vidgren, till hotellet. På golvet ligger Christina. Livlös. 

- Jag visste då att... hennes liv var till ända, säger Gun Vidgren, och minns tillbaka till morgonen för 21 år sedan.

Eftersom Christina inte har släkt på Gotland, är Gun Vidgren den personen som får identifiera henne för polisen.

- Kanske var hon lite ensam här på Visby. Hon hade sin familj på fastlandet.

Gun Vidgren tänker än i dag ofta tillbaka på mordet. Bilden av Christina, livlös på hotellkorridorens golv, har etsat sig fast på hennes näthinna.

Gun Vidgren beskriver Christina som oerhört lojal på sin arbetsplats. Pålitlig. Plikttrogen. Och med stor integritet.

- Som receptionist tog hon väldigt väl hand om gästerna och var mycket respekterad av arbetskollegor och gäster.

Tiden efter mordet präglades av trauma för flera av de anställda på hotellet. Flera i personalen som jobbade natt sade upp sig. Polisen lyckades inte hitta mördaren och rädslan för att gå hem efter sena arbetspassen tog över.

- Flera slutade faktiskt. Det gick rykten om att det var någon anställd på hotellet som hade mördat. Många var oroliga när de skulle gå hem i mörkret, säger Gun Vidgren.

Polisens teori och spår pekar mot att det är inbrottstjuvar som legat bakom mordet på Christina. Det visar sig vara ett inbrott i lokalen samma natt. Kanske såg Christina inbrottstjuvarna, kanske till och med kände igen dem. Och därför blivit mördad.

 

LÄS OCKSÅ: Polisen DNA-topsar i 21 år gammalt mordfall


Tidigare anställd grips

Det sista spåret, det enda kända spåret som finns, är en sko av storlek 43. En svart Reebok som var ganska ovanlig. 20-25 personer på Gotland hade en sådan sko, kommer polisen fram till. Polisen tror också att gärningsmännen hittade i lokalerna eftersom det var rätt många korridorer. Nästan som en labyrint. Först misstänkte utredarna att det var någon anställd, någon som har jobbat på hotellet. Därav rädslan hos personalen som senare sade upp sig. Några dagar efter mordet grep man en 27-årig man som varit anställd. Han avfärdas inte helt från utredningen. Några år senare grips ytterligare en tidigare anställd, men som också släpps.

Polisens Cold Case-grupp tar över

Men förra året tar cold case-gruppen på Gotland över utredningen. Anledningen är att det, enligt gruppen, finns fler utredningsåtgärder som inte var gjorda, och att det kommit in nya uppgifter som ger det utrymme att lösa mordet. Nu har polisen det senaste året topsat flera personer för att kunna matcha gamla DNA-fynd och gjort uppemot 60 förhör med personer som varit intressanta för utredningen. Trots att 21 år nu har gått finns ännu hopp om att lösa mordgåtan.

Polisen tror fortfarande på teorin om att gärningsmannen eller gärningsmännen har en anknytning till hotellet.

Hur går utredningen?

- Vi tycker det går bra. Vi är väldigt positiva till den utveckling som blivit i ärendet. Det har bedrivits omförhör med flera personer, men även helt nya förhör. Vi är optimistiska och tror att vi har lösningen i utredningsmaterialet, säger Mats Pettersson, utredningsledare för mordet på Christina.

Förutom förhör har flera personer på senaste tiden topsats, med förhoppningar om att kunna matcha de DNA-fynd som gjordes för 21 år sedan.

- Det kommer att ske ytterligare några topsningar framöver också. Men man kan säga att vi är intresserade av ett handfull personer, säger Mats Pettersson, utredningsledare på Cold Case-gruppen.

Polisen tror fortfarande på teorin om att gärningsmannen eller gärningsmännen har en anknytning till hotellet. Mats Pettersson vädjar till personer som kan veta någonting om mordet att höra av sig.

- Låt oss värdera informationen. Var inte rädd för att ta kontakt med oss, säger Mattias Pettersson.

Gun Vidgren tänker än i dag ofta tillbaka på mordet. Bilden av Christina, livlös på hotellkorridorens golv, har etsat sig fast på hennes näthinna.

- Man lägger det inte bakom sig. Speciellt inte eftersom brottet inte är uppklarat. Just idag, det här dygnet, tänker man särskilt på Christina, naturligtvis.

Vad skulle det betyda för dig att det här mordet klaras upp?

- Det skulle betyda oerhört mycket. Funderingar kommer ju då och då att man tänker... vem är det som har gjort detta?

 

LÄS OCKSÅ: Hopp om lösning av 21 år gammalt mord på Gotland

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Brottscentralen på Facebook, Twitter och Instagram

Till Expressens startsida

Mest läst i dag