Rolf Karlsson har arbetat som guldsmed i 53 år- men nästa vecka stänger han för gott.Rolf Karlsson har arbetat som guldsmed i 53 år- men nästa vecka stänger han för gott.
Rolf Karlsson har arbetat som guldsmed i 53 år- men nästa vecka stänger han för gott.
– Min känsla är att ovanligt många butiksägare i guldbranschen har känt sig otrygga och rädda i år, säger Per Geijer säkerhetschef för Svensk Handel.– Min känsla är att ovanligt många butiksägare i guldbranschen har känt sig otrygga och rädda i år, säger Per Geijer säkerhetschef för Svensk Handel.
– Min känsla är att ovanligt många butiksägare i guldbranschen har känt sig otrygga och rädda i år, säger Per Geijer säkerhetschef för Svensk Handel.

Guldbutiker stänger efter ökad rånrisk

Publicerad

Rånrisken blir allt mer påtaglig i ett mer kontantlöst samhälle. Efter kontanter är guld det mest attraktiva rånbytet eftersom det både är lätt att sälja vidare och smälta ner till  oigenkännlighet vilket också gör att försäkringsbolag väljer att inte försäkra guldsmedsbutiker.

Rolf Karlsson har arbetat som guldsmed i 53 år- men nästa vecka stänger han för gott. I våras utsattes han för ett rån där butiken blev fullständigt sönderslagen och personalen hotades med yxa. 

–  Min känsla är att ovanligt många butiksägare i guldbranschen har  känt sig otrygga och rädda i år, säger Per Geijer säkerhetschef för Svensk Handel

– Rånet har bidragit till att jag stänger, säger guldsmeden Rolf Karlsson.

LÄS OCKSÅ: Guldrån mot butik – bil kördes in i entrén 

 

"Mentalt är det värre" 

– Ingen skadades fysiskt vid rånet, men mentalt är det värre. Tjejen som arbetade vågar fortfarande  inte gå hit ett halvår efter. Tanken var att hon skulle ta över min verksamhet men så kommer det inte bli nu. Rånet har bidragit till att jag stänger, säger guldsmeden Rolf Karlsson.

 Även Amir Salem och hans familj stängde en guldbutik i Spånga förra året  efter att de rånats två gånger och hade varit utsatta för flera inbrott. Den främsta anledningen var rädslan för nya rån. Efteråt drabbades de av psykiska och fysiska besvär som en direkt konsekvens av rånen. Och den ekonomiska förlusten blev stor. 

–Det var nästintill omöjligt att sälja rörelsen eftersom vi stod oförsäkrade efter två rån och flera inbrott. Men till slut lyckades vi hitta ett försäkringsbolag i Tyskland, säger han.

Även Amir Salem och hans familj stängde en guldbutik i Spånga förra året efter att de rånats två gånger och hade varit utsatta för flera inbrott.

 

Rånrisken allt mer påtaglig

Rolf Karlsson och Amir Salem är inte ensamma om att lämna branschen. Per Geijer, säkerhetschef för för Svensk Handel säger att han är medveten om att en del handlare slutat eller överväger att göra det. 

–Företagarna vet inte vad de ska göra, de har investerat hela sitt yrkesverksamma liv åt att bygga upp sin affärsrörelse, de är utsatta för brott i hög grad och har svårt att sälja verksamheten vidare vilket naturligtvis skapar en stor oro och otrygghet, säger han.

Rolf Karlsson bestämde sig för att flytta verksamheten ut från centrala Stockholm till  Lilla Essingen.

– Här trodde man att man skulle vara säker, det ligger på en ö och det är svårt att ta sig här ifrån om polisen spärrar av. Men det var hit rånarna kom  något jag aldrig trodde skulle hända, säger Rolf Karlsson.

Rånrisken blir allt mer påtaglig i ett mer kontantlöst samhälle. Per Geijer säger att efter kontanter är guld det mest attraktiva rånbytet eftersom det både är lätt att sälja vidare och smälta ner till  oigenkännlighet vilket gör att försäkringsbolag väljer att inte försäkra guldsmedsbutiker.

Rånrisken blir allt mer påtaglig i ett mer kontantlöst samhälle.


LÄS OCKSÅ: Väpnat rån mot juvelerarbutik

 

Ger guldhandlarna kalla handen 

–Överlag är vi väldigt restriktiva när det gäller att försäkra denna typ av verksamhet. Det är butiker med varor som kostar mycket och är utsatta för mycket skador. När det är för hög risk väljer vi att tacka nej, säger Mats Carlens på Länsförsäkringar Stockholm.

Per Geijer på Svensk Handel är kritisk till att många försäkringsbolag ger guldhandlarna kalla handen.

–  Det innebär ju att många tvingas arbeta helt utan försäkring och står helt utan skydd vid andra incidenter såsom vattenskador, brand och personalskador, säger Per Geijer.

Anmar har en guldsmedsbutik i Norra Stockholm. Efter ett rån lever skräcken för nya kvar och de psykiska besvären har etsat sig kvar. han beskriver hur familjeföretaget går på knä ekonomiskt och han är rasande på Försäkringsbolagen.

– Det borde vara olagligt att neka ett seriöst företag försäkring, jag förstår att de ställer krav på sina de kunder men att neka oss helt känns absurt, säger Anmar.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Brottscentralen på Facebook, Twitter och Instagram

Till Expressens startsida

Mest läst i dag